Az elmúlt fél évben négy alkalommal tehettem közzé a takarékszövetkezeti rendszer erőszakos átalakításával kapcsolatos véleményemet. Írásaimat – Útba esik jövet-menet, A takarékszövetkezetek Trianonja, A megszállás folytatódik, Vitték a bankot címekkel – a Népszabadság jelentette meg. Köszönet érte. Most a 2014. február 26-án különleges körülmények közötti eredményhirdetéssel kapcsolatos gondolataimat vetem papírra.
A Kormány 48/2014. (II. 26.) Korm.-rendelete a Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. és a Magyar Takarék Zrt. összefonódása közérdekből nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítéséről szól. Ez a kvalifikáció azt jelenti, hogy a kormány vállalkozások összefonódását közérdekből – így különösen a munkahelyek megőrzése, az ellátás biztonsága érdekében – nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítheti. Ebben az esetben – törvényi felhatalmazás alapján – az összefonódáshoz nem kell a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) engedélyét kérni.
Vállalkozások összefonódása (koncentrációja) akkor jön létre, ha a) két vagy több előzőleg egymástól független vállalkozás összeolvad, vagy egyik a másikba beolvad, vagy a vállalkozás része a vállalkozástól független másik vállalkozás részévé válik, b) egy vállalkozás vagy több vállalkozás közösen közvetlen vagy közvetett irányítást szerez további egy vagy több, tőle független vállalkozás egésze vagy része felett, vagy c) több, egymástól független vállalkozás közösen hoz létre általuk irányított olyan vállalkozást, amely egy önálló vállalkozás valamennyi funkcióját tartósan képes ellátni.
A szövevényes takarékszövetkezeti magánosítás folyamata bőven beleérthető a fenti háromelemű definícióba, így a hivatali vizsgálat indokoltságát nem kell magyaráznom. Ismerve a Takarékbank privatizálására kiírt pályázat diszkriminatív jellegét, szakmai ellentmondásait, üzleti és morális hátterét, szükséges lett volna GVH-eljárás indítása az üzleti tisztesség követelményeit betartó vállalkozások, a magántulajdonosok és a betétesek érdekében, vizsgálva, hogy a szövetkezeti bank privatizációja során nem sérült-e a tisztességes verseny követelménye és a gazdasági versenyt korlátozó tilalom elve.