Az élet valóban szebb, vidámabb, boldogabb lett nálunk. Aki kimegy az utcára, nem kerülheti el ezt a hírt. Óriásplakátok mondják. Akár állami kincstárjegyet hirdetnek, akár állami Erzsébet-utalványt, mindenütt ezt közlik velünk.
A rezsiharc ugyan még tart, de az állami energiacég plakátja azt közli, egyre olcsóbb lesz az áram. A világ mosolyog, derűs. Érdemes megvédeni, kell a Magyar Csapat, amely majd elhárítja az újra-újra támadó gonoszt. (A Magyar Csapat kurucos eszméje is bizarr gondolat. A hatalom szervez magának különítményeseket a saját maga védelmére. Kurucokat. De kik a labancok, és miért kell harcolni? Szürreális politikai hazugság, egyben történelmi giccs.) A rossz itt bujkál – mutatják is a poszterek, ellenük kell harcolni a rezsiharcot. Gondolom, hamarosan lesz óriásposztere a Magyar Krónikának, ennek a mélynyomó papíron, művésziesen tördelten hirdetett örömhírnek.
Pitypang lesz rajta, amint nyílik. Megírom – üzente a jövendő szerzőknek az ötletgazda, azt is hozzátéve, érdemes megírni, mert aki örvendezik, az méltó lesz az ő bérére. Támadták ezt az örömet, derűt, szépséget és nemzethitet sugárzó ötletet. Pedig, aki kiküldte a körlevelet, nem tévedett. Tudja ő, mert művészember, hogy a szépségből, jó hírből, örömködésből soha nem lehet elég. Négy év harca után, ennyi győzelmet kivíva, megérdemli a magyar nép, hogy dolgos kezébe vehesse ezt az örömforrást. És sejtem én, hogy a sokat próbált rendező már készül a még nagyobb dobásra: operettet írat majd az újabb harcokról és győzelmekről...
Ha nem lenne már megírva. Két éve játsszák a Katona József Színház Kamrájában a Virágos Magyarország című háromfelvonásos nagyoperettet. Két részben. Kovács Dániel és Vinnai András írták a darabot. Szép történet. Van egy Tunyánd nevű falu, ahol nagy hagyománya van a virágkertészetnek. Be is neveztek a SZIVÜNK-re (Szent István Vándorünnep Nemzeti Kincseinkből). Nyulassy Viola helybéli virágkötőt egy csodálatos virágszobor megalkotására kérték fel a záróünnepség alkalmából, melyre visszatér szülőfalujába Szigeti Jácint is, Viola egykori szerelme, jelenlegi vidékfelemelési kormánybiztos.
Hamarosan kiderül, hogy Tunyándon semmi sem a tervek szerint megy. Van egy gonosz helyi oligarcha, aki megfúrja a falu sikerét, még osztrákokkal is paktál. Ám összefogással győzedelmeskedik az igazság, és minden hű szív megleli párját. Gyönyörű operett, akár a bennünket körülölelő mosolygós, boldogságra hangolt posztervilág. Kovács Dániel úgy meséli, hogy az élet késztette őket a darabírásra. Amikor előléptek az új alaptörvénnyel, Magyarország megszűnt köztársaságnak lenni. Kitették a nyilvános helyekre a Nemzeti egyetértés nyilatkozatát, majd megalkották az alkotmány asztalát az egykori tanácsházán. Az érzelmektől vezérelt és manipulatív közbeszéd bírta rá a szerzőtársakat, hogy darabot írjanak, hogy ábrázolják azt a sok bornírtságot, amely ellepi a közéletet.
A giccs ebben az esetben lehet politikai is: leegyszerűsített világ, ahol nagyon jók és rettentő gonoszok állnak egymással szemben, ahol a magyar csak jó, az idegen csakis gonosz lehet. Az is, aki idegenszívű. Ez a világ – mondja Kovács – operettért kiált. Találtak is az ötvenes évekből jó pár termelési operettet a szakkönyvtárban. Megfilmesített változataik (Állami Áruház, Kétszer kettő néha öt) ma is felbukkannak a nosztalgiatévékben. (Én magam nem helyeslem a mai világ összevetését a Rákosi-évek vagy a Kádár-korszak világával de valóban sok az egybeesés a gesztusokban, a stílusban, abban, ahogy a politikai populizmus kielégíteni véli fogyasztóit.) Kovács Dániel szerint a populizmus a politika giccse. Az operettet találták végül legalkalmasabbnak arra, hogy tükrözze ezt a giccset, a leegyszerűsített és meghamisított világot.