Ötszáz éve sztár VIII. Henrik

Királyi múzeumok és a British Library is hosszan nyitva tartó tárlatokkal emlékeznek meg a közvéleményt lebilincselő uralkodó életéről és koráról.

London Circus - harmadik nap

A reggelt a hindu templomnál kezdtem, majd a Hyde Park, Händel múzeum, egy nagyon érdekes Benjamin Franklin ház, aztán sajnos irány haza, Párizsba.

Ahol kelet és nyugat találkozik

Greenwich London kedvelt városrésze a Temze mentén. Kevesen tudják, Londonnak e negyede mennyi látnivalóval szolgál. A Greenwich Parkot például az UNESCO 1997-ben világörökséggé nyilvánította. Busszal, DLR-vasúttal, vagy nyáron hajóval is könnyen eljutunk ide, legfeljebb egyórányi az út a centrumtól.

A preraffaeliták visszatérése

Nagy kiállítással és az 1917-ben elhunyt John William Waterhouse retrospektív kiállításával tért vissza Londonba a nyáron a viktoriánus művészet: a Királyi Művészeti Akadémia kiállítása ősz elejéig várja a látogatókat.

"Selyemhernyógubó" akváriumban

Húszmillió mintapéldánnyal és közkinccsé tett kutatókkal megnyílt a londoni Természettudományi Múzeum új szárnya, a Darwin Centre.

 

Taxiháború Londonban

London híres fekete taxijainak a taxiengedéllyel rendelkező közönséges autókkal kell felvennie a harcot. A legnagyobb londoni minitaxi-vállalkozás vezetője szerint a fekete taxik már elavultak, nem haladnak a korral, s ha nem fejlődnek tovább, ki fognak halni.

Megélhetésükért kell küzdeniük London híres fekete taxijainak: konkurenciaként léptek fel ugyanis az úgynevezett minitaxik, a taxiengedéllyel rendelkező közönséges autók.   

Míg a London jelképeiként számon tartott fekete taxik szolgáltatásait az utcán megállítva vehetik igénybe a járókelők, addig az új taxik telefonon és interneten rendelhetők meg. 

A Heathrow repülőtér és a belváros közötti szakasz eddig csak az elegáns fekete limuzinok privilégiuma volt, ezért kihozta a béketűrésből a sofőröket a légitársaság javaslata, miszerint engedjék be oda is a minitaxikat. Már februárban tüntetést szerveztek a Trafalgar Square-en.

"Újra és újra meg fogjuk ezt tenni" - nyilatkozta az egyik sofőr - "Idővel mi is úgy járhatunk, mint a piros emeletes buszok és a telefonfülkék". Egykoron ezek is a londoni utcaképhez tartoztak, mégis többé-kevésbé át kellett adniuk a terepet az újdonságoknak. 

John Griffin, London legnagyobb minitaxi-vállalkozásának, az Addison Lee-nek a főnöke szerint a fekete taxik már elavultak, nem haladnak a korral, s ha nem fejlődnek tovább, ki fognak halni.

Véleménye szerint a modern műholdas navigációs rendszerrel rendelkező minitaxik jobban segítik az utazókat. Hozzátette, a fekete taxik sokat tanulhatnának a minitaxitól, amely az utazóközönséget például arról is tájékoztatja sms-ben, hogy hány perc múlva érkezik a kért autó. 

Egy nemrég nyilvánosságra hozott körkérdés eredménye szerint a fekete londoni taxikat még ma is a világ legjobbjaiként tartják számon. Jóhírüket elsősorban a sofőrök kitűnő helyismeretének köszönhetik. Mindenkinek vizsgán kell bizonyítania, hogy London összes utcáját ismeri: a teszt sikeres teljesítése több éves felkészülést igényel. A minitaxik vezetői ezzel szemben navigációs rendszerük segítségével igazodnak el a városban.

A minitaxik 2002-ben kapták meg az engedélyt. Míg Londonban átlagosan ötvenezer ember van úton, addig csupán feleannyi taxis. A két taxisrendszer konkurenciaharca általában hétvégenként késő éjszaka a West End-i városrészben a legélesebb.

A taxisok gyakran nem tartják be saját szabályaikat, és egymás elől halásszák el a vendégeket, holott egyikük csak hívásra érkezne, másikuk pedig leintésre venné fel az utasokat. 

Steve Wright, a minitaxisok szervezetének egyik képviselője szerint a hagyományos fekete taxiknak is célszerű lenne egy rendelési rendszert kidolgozniuk. "Húsz éven belül már csak nevetni fogunk azon, hogy nem is olyan régen még az utcán állva kellett reménykednünk abban, hogy épp arra jár egy szabad autó" - tette hozzá.

 

A taxi passes through London's Piccadilly Circus July 18, 2007. REUTERS/Alessia Pierdomenico (BRITAIN)
A taxi passes through London's Piccadilly Circus July 18, 2007. REUTERS/Alessia Pierdomenico (BRITAIN)
Top cikkek