Ha késik a vonat, visszajár a jegy ára
A tervezet részletezi mit kell tenniük a közlekedési cégeknek azért, hogy szolgáltatásaikat és információikat a mozgáskorlátozottak, a látás- és a hallássérültek is elérhessék - tájékoztatta lapunkat Salamon András, turisztikára szakosodott ügyvéd. Önálló paragrafus rendelkezik arról, hogy a helyes bánásmódra és a segítségnyújtás módjaira oktatni kell mindazokat, akik közvetlen kapcsolatba kerülnek az utasokkal, közöttük a fogyatékkal élőkkel. Szól a tervezet arról is, milyen jogai vannak az utasnak, ha a vasúttársaság hibájából kimarad, vagy késik egy járat. Például 60 percet meghaladó késés esetén, a késés időtartamától függően az utast frissítővel, étellel kell kiszolgálni, ha pedig a késés az éjszakába nyúlik, el is kell szállásolni. Ha a vonat 60 percnél tovább nyílt pályán áll, akkor a vasúttársaság köteles az utasokat elszállítani. Ha az utas a vasút hibájából megsérül, szállításának és gyógykezelésének költségei a társaságot terhelik. Ha pogygyásza sérül, károsodik, a kárt egészen 1400 euróig meg kell téríteni. Meghatározza a jogszabály azokat az összegeket is, amelyeket a vasúttársaságnak kell fizetnie az utas részére akkor, ha poggyászának késéséből bizonyítottan kára származott, és akkor is, ha a károsodás tényét nem tudja bizonyítani. Az utasnak 12 hónapja van kárigénye bejelentésére, de kárigényét a vasúttársaság haladéktalanul köteles kielégíteni.
Ha eltekintünk a közlekedési eszköz sajátosságaitól, akkor elmondhatjuk, hogy a vasút utasait ugyanolyan jogok illetik meg, mint a repülőn utazókat. Elkészültek a rendelettervezetek is, amelyek a hajón (folyamin és tengerin) és az autóbuszon (a menetrend szerinti és a különjáratokon) utazók fogyasztói jogait tartalmazzák, de az őket védelmező rendelettervezetek egyelőre még a kártérítési összegek megjelölése nélkül jelentek meg.
Az EU tehát minden körülmények között fogyasztónak tekinti, és egyaránt védelmezni rendeli az utast, függetlenül attól, hogy repülővel, vonattal, hajóval vagy busszal járja a világot.