Nápolyi robogó

Kevesebb mint másfél óra alatt teszi meg a kétszáz kilométeres Róma-Nápoly távolságot a nagy sebességű vonat, de a harminceurós jegy miatt ezen többnyire amerikai turisták utaznak, és persze a Vezúv lábához szemétriportra küldött újságírók.

Ne késsük le a vonatot!

Csinos kis summát dobhat ki az ablakon, aki nem kérdez semmit, csak vesz egy vonatjegyet valamelyik európai városba.

A csend éve Linzben

Mire az óra elütötte az éjfélt, 130 ezren szorongtak a gyönyörű barokk téren, a környező ódon kis utcákban, a Niebelungen hídon, a Duna partján. Senki nem akart lemaradni Linz Európai Kulturális Fővárossá válásának nagy pillanatáról.

Kikötői hangulat

Legalább tízszer elmondta turistahajónk kapitánya, hogy óriási szerencsénk van, mert éppen a hamburgi kikötőben állomásozik a világ legnagyobb konténerhajója. UTAZÁS TOP 50

Vasfüggönytúra

Azt olvasom, hogy egy soproni egyesület a határáttörés 20.

 

Ha késik a vonat, visszajár a jegy ára

Bármi módon közlekedjen is az utas, az uniós jognak őt, a gyengébb fogyasztót kell védenie a közlekedési vállalatokkal szemben. Ezt vallja az Európai Unió Tanácsa és Parlamentje, ezért a légi utasok akkor már érvényes jogvédelme mellé 2007 decemberében rendelettervezetet tettek közzé a vasúton, a hajón, illetve a buszon utazókat megillető jogokról. A feltételek megteremtésére 24 hónapot kaptak a tagországok, így a jogszabály 2009 végén lép hatályba.

A tervezet részletezi mit kell tenniük a közlekedési cégeknek azért, hogy szolgáltatásaikat és információikat a mozgáskorlátozottak, a látás- és a hallássérültek is elérhessék - tájékoztatta lapunkat Salamon András, turisztikára szakosodott ügyvéd. Önálló paragrafus rendelkezik arról, hogy a helyes bánásmódra és a segítségnyújtás módjaira oktatni kell mindazokat, akik közvetlen kapcsolatba kerülnek az utasokkal, közöttük a fogyatékkal élőkkel. Szól a tervezet arról is, milyen jogai vannak az utasnak, ha a vasúttársaság hibájából kimarad, vagy késik egy járat. Például 60 percet meghaladó késés esetén, a késés időtartamától függően az utast frissítővel, étellel kell kiszolgálni, ha pedig a késés az éjszakába nyúlik, el is kell szállásolni. Ha a vonat 60 percnél tovább nyílt pályán áll, akkor a vasúttársaság köteles az utasokat elszállítani. Ha az utas a vasút hibájából megsérül, szállításának és gyógykezelésének költségei a társaságot terhelik. Ha pogygyásza sérül, károsodik, a kárt egészen 1400 euróig meg kell téríteni. Meghatározza a jogszabály azokat az összegeket is, amelyeket a vasúttársaságnak kell fizetnie az utas részére akkor, ha poggyászának késéséből bizonyítottan kára származott, és akkor is, ha a károsodás tényét nem tudja bizonyítani. Az utasnak 12 hónapja van kárigénye bejelentésére, de kárigényét a vasúttársaság haladéktalanul köteles kielégíteni.

Ha eltekintünk a közlekedési eszköz sajátosságaitól, akkor elmondhatjuk, hogy a vasút utasait ugyanolyan jogok illetik meg, mint a repülőn utazókat. Elkészültek a rendelettervezetek is, amelyek a hajón (folyamin és tengerin) és az autóbuszon (a menetrend szerinti és a különjáratokon) utazók fogyasztói jogait tartalmazzák, de az őket védelmező rendelettervezetek egyelőre még a kártérítési összegek megjelölése nélkül jelentek meg.

Az EU tehát minden körülmények között fogyasztónak tekinti, és egyaránt védelmezni rendeli az utast, függetlenül attól, hogy repülővel, vonattal, hajóval vagy busszal járja a világot.

Top cikkek