Currywurst-múzeum nyílt Berlinben
Hatvanadik születésnapjára múzeumot kap Berlinben a németek egyik kedvenc utcai eledele, a currywurst. A magyar szemmel nézve a virsli és a kolbász közeli rokonának tűnő, currys mártással nyakon öntött húskészítményből csak a német fővárosban 70 millió darab fogy évente, az egész országban pedig 800 millió - legalábbis az első látogatóit fogadó múzeum kutatásai szerint.
A currywurst az a németnek, ami a magyarnak a sült kolbász mustárral, karaj kenyérrel, uborkával, vagy a New York-inak a hotdog: intézmény, a mindennapi kultúra alapvető része. A múzeum kurátora, Martin Löwe a Stern magazin videóján egyenesen kulturális ikonnak nevezte az utcai bódék kedvencét. A német kolbásznak még himnusza is van: a népszerű énekes, Herbert Grönemeyer Currywurst című dala a kolbász és a sör párosának nem éppen bonyolult témáját járja körül.
Az állandó kiállítás színes-szagos-ízes: lesz kívülről-belülről megcsodálható utcai kolbászsütő bódé, és a jellemzően sörrel fogyasztott étel születését és felemelkedését képek, filmek és írásos dokumentumok mellett hanganyagok segítségével is végigkövethetik a látogatók.
Egy teljes kiállítási terem Herta Heuwer berlin-charlottenburgi sütödés életét és munkásságát mutatja be. Ő volt a currywurst szülőanyja. A pikáns mártást először 1949. szeptember 4-én állította össze szerény lacikonyhájában.
Tíz évvel később a kirobbanó sikerű receptet levédette, majd a bódé helyén, a Kant Strasse-Kaiser Firedrich Strasse sarkán valóságos currywurstcsarnokot építtetett, amelyben 19 beosztott dolgozott a keze alá.
A múzeumot az egyik legnépszerűbb berlini turistalátványossága, a Checkpoint Charlie egykori határátkelő közelében rendezték be. A befektetők 5 millió eurót, vagyis 1,345 milliárd forintot öltek bele a vállalkozásba, állami támogatást nem vettek igénybe. Arra számítanak, hogy a 24 alkalmazottat foglalkoztató intézményt évente 350 ezren keresik fel, és így a 7 és 11 euró közötti jegyárak mellett viszonylag hamar termőre fordul a beruházás.