Római séták 2.

- Ismered Francis Bacont? - kérdezte unokatestvérem. - Hogyne - mondtam fel gépiesen a leckét -, a filozófus. Shakespeare kortársa kábé, Új Atlantisz, meg Novum Organum, meg izé... - Nem azt. A festőt. - Hát azt nemigen. - No, annak itt biztosan nem lesz képe. Bächer Iván írása

Zürich — az autók helyett a sínek városa

Zürich közel 370 ezer lakosával Svájc legnagyobb városa. A vele szervesen összetartozó agglomerációban közel másfél millió ember él, ami azt jelenti, hogy nap mint nap ennyi ember közlekedését kell hatékonyan és kényelmesen megoldani.

Csavargás az Örök Városban

Ha valaki Rómában jár, mindig talál valami újat a régiek között. Mostanában egy Costa Rica-i szobrász monumentális alkotásait helyezték el a Forum Romanum ókori remekei közé.

Biciklivel Berlinben

Bár Berlin tömegközlekedési hálózata kitűnő, sokkal többet láthatunk a városból, ha biciklire ülünk. Ráadásul az autósok is odafigyelnek ránk.

A föld alatti Róma

Minek ereszkedjünk a föld alá, amikor a római napsütésben annyi szépet látni? Azért, mivel itt a forróság elől árnyékra és a felszíninél is csodálatosabb ókorra találunk.

 

Rómában legjobb gyalog

Forgalmi káoszra ne csak a Rómába autóval érkezők készüljenek. Ha az esti fapados járat késik, és a fiumicinói reptér tempója szerint a bőröndökre is egy teljes órát kell várni, épphogy elérjük a Róma központjába, az egyenesen a Termini pályaudvarra tartó Leonardo express utolsó vonatait (11 euró). Vagy taxiba szállunk- a reptér-város közötti fix tarifa 40 euró.

Rómában a legjobb gyalog közlekedni. Egy óra alatt megtesszük a Colosseum-Szent Péter-bazilika közötti távot úgy, hogy az egyik bárban még kávét is iszunk. Egész napos túra, ha megállunk a Forum Romanumon is, és útközben bemegyünk az összes templomba. Ha nincsen trópusi zivatar, a kötelező néznivalókon a legkellemesebb végigsétálni a majdnem egész évben napsütötte Rómában. Csak egy, kövezetet álló cipő kell hozzá. Persze nem muszáj lejárni a lábunkat: az egyeurós vonaljegy az első kezeléstől számított 75 percig érvényes. Ezen belül akármenynyit utazhatunk vele, kivéve a metrót, melyen a jegy egyszer használható, de átszállhatunk vele a piros A-ról (ezen van a Szent Péter téri megálló) a kék B-vonalra (Colosseum). A metró éjjel féltizenkettőig jár. Csúcsforgalomban a Termini megállóban kiemelten figyeljünk értékeinkre, ahogyan a turisták és zsebtolvajok kedvenc buszán, a 64-esen is. A buszok hátránya, hogy főleg hétvégén sokat kell rájuk várni, és általában tömve vannak.

Jegyet trafikban, újságárusnál, automatából vehetünk. A 24 órás jegy ára 4 euró, a háromnaposé 11, a hétnapos 16 euró. Taxiállomás minden sarkon van, taxi nem biztosan. Ha fogtunk egyet, nem baj, ha eljátsszuk a turistát. Azonnal kérdezzünk rá, mennyibe kerül, városon belül nem lehet 20 eurónál drágább, hacsak nem szombat éjszaka van, vagy poggyásszal szállunk be. A rómaiak mobillal a 06-3570 taxisszámot hívják.

A bátrabbak Rómában biciklivel, robogóval, motorral is közlekedhetnek. A bérelt kerékpár kb. 10 euró/nap, a motor 45, az utóbbihoz autós jogosítvány kell, sisakot adnak. Láttunk a hét dombra felkapaszkodó amerikaiakat már motorizált Segway rollerrel is (15 euró/óra). A romantikusabbak lovas kocsira szállhatnak (amíg van: a forgalomban botladozó pacikat jövőre motoros konflissal akarják helyettesíteni). Nincs fix ár, tessék alkudni! A mai turistadivat az ókori és keresztény Róma főbb állomásait végigjáró emeletes, felül nyitott busz: 8 nyelvű idegenvezetéssel (magyart kivéve), az ár a választott útvonaltól és a napok számától függ, 18 eurótól fölfelé.

Végül, akinek kedve van, autóval is megpróbálhatja, bár nehéz parkolót találni (1 euró/ óra), elkerülni az állandó dugót, és felvenni a római vezetési stílust. Azért mi néha indexeljünk is...

A hosszú gyaloglás után jólesik a múzeumi ücsörgés
A hosszú gyaloglás után jólesik a múzeumi ücsörgés
Top cikkek