galéria megtekintése

Most derül ki, mennyit kell csengetnie a Facebooknak

0 komment


Sándor Tünde

A megosztásokkal bevételt termelünk a Facebooknak, mely ingyen jut tartalomhoz. Ez megváltozik, ma szavaznak Brüsszelben.

Talán ma megszavazzák Brüsszelben, hogy ezentúl annak is járjon szerzői jogdíj, akinek a művét megosztják az internetes közösségi oldalakon. Az olvasók a tartalomra kattintanak, a hirdetők pedig az olvasók és a kattintások száma alapján fizetnek. Tehát például a Facebook úgy jut bevételhez, hogy nem költ tartalomra. Fizetni az interneten megosztott tartalomért nem azoknak kell majd, akik olvassák, hanem azoknak, akik pénzt keresnek a megosztással, méghozzá úgy, hogy ahhoz csak a felületet, vagy mint ahogyan azt a kábelszolgáltatók teszik, az infrastruktúrát biztosítják.

Zuckerberg egy vagyont keres, a hírportálok meg szívhatnak
Zuckerberg egy vagyont keres, a hírportálok meg szívhatnak
Reuters

A kábelszolgáltatós hasonlat pontosan érzékelteti azt, amiről az Európai Bizottság szerzői jogi reformjain dolgozók munkálkodnak most, egyúttal meglepő is, hogy miközben a tévécsatornák pénzt kapnak azért, hogy a kábeltévés csomagokba bekerüljenek, a szerkesztőségeket fenntartó médiacégeknek senki nem fizet a megosztott, az általuk fizetett szerzők által előállított tartalmakért.

Nemcsak Magyarországon szenvednek el komoly bevételkiesést az internetes hírportálokat, közösségi oldalakat elárasztó tartalmat előállítók, hanem világszerte min­denütt. Elsőként mégis Európában készülnek helyretenni, vagyis a megváltozott világhoz igazítani a jogszabályokat. Mint ­Tóth Péter Benjamin, az Artisjus stratégiai és kommunikációs igazgatója rámutat: az on­line platformszolgáltatók piaci értékét együttesen 22 milliárd euróra teszik, csak a Facebookot 300 millió európai látogatja, a kulturális tartalmak, a hírek, az információk, a zenék megosztása kimutathatóan az egyik elsődleges ok, amitől ezek a helyek érdekesek a többség számára.

Sokáig azzal érveltek a keresőmotorokat és közösségi platformokat működtető cégek, hogy a postások sem szoktak fizetni a küldeményért. Csakhogy ők postásként a hírfogyasztási, olvasói szokások megváltozásával óriási látogatottságra tettek szert, ezzel magukhoz vonzották a hirdetőket, és átírták a reklámköltéseket. Még egyszer: olyan árut értékesítve, illetve terjesztve, amelynek előállítása nem ezeknek a cégeknek került pénzükbe. Ennek az egyoldalú haszonélvezetnek fog az Európai Bizottság hamarosan véget vetni azzal az egységes jogszabállyal, amelynek tervezetét várhatóan ma publikálják. Ez a tagállami átültetések révén 2018-tól hozhat változást.

A legnépszerűbb online hírportálokra is 40 százalék körüli a közösségi és keresőoldalakról, hírgyűjtő portálokról érkező olvasók. Az internet térhódításával folyamatosan változó piacon a médiacégek most jól lobbiztak. Az európai alkotók még csak aláírásgyűjtéssel tiltakoznak az ellen, hogy az online platformok továbbra sem (vagy alig) fizetnek az általuk megosztott filmek, zenék után.

 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.