A Messenger platformon közel félszáz szolgáltatás lesz, ezek egyike egy teljes egészében magyar fejlesztés, a ClipDis. A budapesti illetékességű, alig két éve alakult start-up csapat alkalmazásának lényege, hogy a beírt üzenet szavait különböző ismert mozifilmekből kivágja, majd egy videóvá illeszti össze, így előfordulhat, hogy a kedvesünknek küldött „I love you" üzenetben az egyik szót Leonardo DiCaprio, a másikat George Clooney mondja. Így az üzenet egyszerre vicces, szórakoztató és mégis személyes.
Zuckerberg célja a Messengerrel egyértelmű: sokkal inkább egy operációs rendszerhez, s nem egy felturbózott applikációhoz hasonlítson. Minden játék és szórakozás, pénzforgalmi szolgáltatás és üzleti tranzakció egyaránt működjön egy mobilon. A Messenger különleges helyzetét az magyarázza, hogy lenyűgöző ütemben növekszik a felhasználói bázisa. Tavaly 50 százalékos volt a bővülés, miközben a Facebook maga 23 százalékkal nőtt a GlobalWebIndex piackutató cég szerint.
A ClipDis alkalmazás tavaly szeptemberben jelent meg az App Store-ban, de magyar felhasználók körében kevéssé ismert. Nem is csoda – magyarázza a jelenséget a media20.blog.hu –, hiszen a fejlesztők rögtön a nemzetközi piacokat célozták meg, így például eleve csak angol szavak beírásával működik a ma már a Google Playben is megtalálható app. (A Messengerbe történő integrálás minden bizonnyal nagy lökést ad az alkalmazás terjedésének, amelyben jelenleg 50 ezer szó vagy kifejezés található, de a készlet folyamatosan bővül. ) A cég annyira új, hogy facebookos oldalukat háromszáznál kevesebben lájkolták. Eddig.
A másik nagy újdonság, hogy a Facebook hírfolyama hamarosan egyedi, gömbpanorámás videót is le tud játszani. Ez olyan videó, amelyben a néző lejátszás közben is módosíthatja a látószöget, köszönhetően az eredetileg 360 fokos felvételnek. (Ez olyan, mint a Google Maps utcanézete, ahol 360 fokban körbeforoghatunk, csak mozgóképes változatban.) A szolgáltatás teljes élvezetéhez persze VR-szemüvegre/sisakra lesz szükség, mondjuk egy Oculus Riftre, amit kétmilliárd dollárért vásárolt fel tavaly a Facebook – hívta fel a figyelmet egy érdekes összefüggésre az Index. Akkor mindenki hülyének nézte a céget, most az összes konkurens VR-technológiát fejleszt, próbálja ledolgozni a lemaradását.
|
Több mint cég Stoyan Nenov / Reuters |
A különböző fejlesztési irányok ismeretében a szakértők szerint a Facebook célja egyértelmű: mindent megtehessen az ember a Facebookon, amire az internet elvileg lehetőséget nyújt. Hírek olvasása, tájékozódás, kapcsolattartás, levelezés, vásárlás, szórakozás, zenehallgatás, játék – minden elérhető legyen a Facebookon belülről is.
Ha ez az elképzelés megvalósul, a Facebook megkerülhetetlen tényező lesz, egyre nehezebb, és egyre inkább értelmetlen kihagyni az online életünkből. De amilyen logikus, olyan veszélyes is, ha az ember mindent egyetlen helyről kap meg. Ahogy a Forbes írja, a Facebook már nem egy cég, hanem egy „óriáskalmár”, amely mindent át akar ölelni a karjaival, amit az interneten csinálunk.