Bármelyikünkkel bármikor történhet valami, ezért intézkednünk kell arról, hogy ki kezelje a közösségi médiában digitális profilunkat halálunk után. Mert ismét előfordulhat, ami 2013 októberében megtörtént: az egyik budapesti étterem egy több hónapja elhunyt férfival hirdette magát a Facebookon. Az Egyesült Államokban most két új szolgáltatást vezettek be.
Míg a Twitter, a Gmail és az Aol automatikusan törli a fiókot, ha tulajdonosa egy bizonyos ideig nem lépett be, addig a Facebook-profilokkal más volt a helyzet, az aktív marad egészen addig, amíg tulajdonosa nem kéri a törlést. „Eddig a család vagy a barátok értesítették a Facebookot a tulajdonos eltávozásáról, és ha ez nem blöff volt, hanem dokumentummal igazolt tény, akkor emlékoldallá nyilvánítottuk a profilt, amit korlátozottan lehetett szerkeszteni, kezelni” – tájékoztatta a US Todayt Vanessa Callison-Burch, a Facebook munkatársa.
Steve Jobs emlékoldala a Facebookon |
A legfontosabb közösségi média 2004 februárjától él, és 2007-ben kezdte el az oldalak emlékoldalakká nyilvánítását – azóta sok százezer ilyen kérés érkezett, de a szolgáltató illetékese arra nem adott választ, hogy eddig hány ilyen kérést teljesítettek. Az emlékoldal látogatható, üzenni lehet a falukra, de a keresőkben és a reklámokban már nem bukkannak fel, nem lesz több születésnapjuk, és úgy általában nem kísértik az élőket. Egy Facebook-fiók emlékhellyé nyilvánításához elég a halotti bizonyítvány vagy a halált megerősítő újságcikk bemutatása. A jelszót azonban nem kapja meg a család, így az esetlegesen féltve őrzött tartalmak – fényképek, jegyzetek – továbbra is hozzáférhetetlenek a számukra.