Meleg telektől javul a klíma
A jelentősen melegedő telek egyenes következményeként kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki Európa.
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség BBC által idézett legutóbbi jelentése szerint 1990 és 2014 között majdnem a negyedével csökkent Európában az üvegházhatású gázok, így a szén-dioxid kibocsátása. Ebben szerepe van a szén földgázzal való felváltásának, a 2008-as gazdasági visszaesésnek és a megújuló energiák növekvő alkalmazásának.
A legutóbbi adatok szerint a 2014-es enyhe télnek volt nagy szerepe az akkori 4,1 százalékos fogyásban. Az Európai Unió célja a kiotói jegyzőkönyvnek megfelelően 2020-ig az üvegházhatású gázok húszszázalékos redukciója volt, ezt a tagországok a 24,4 százalékkal már 2014-re könnyedén elérték. Ráadásul az EU úgy jutott el idáig, hogy közben gazdasági teljesítménye 47 százalékkal nőtt.
Az elmúlt 24 évben folyamatosan melegebb telek érték a kontinenst, ami arányosan mindenütt kevesebb fűtést jelentett, s ez jót tett a szén-dioxid-kibocsátásnak. A folyamat az elmúlt két év során még erősebb lett, s az enyhe és nedves telek 2014-ben különösen Nagy-Britannia és Németország számára jelentettek könnyebbséget, olyannyira, hogy a 28 tagország kisebb fűtése következtében elért gázkibocsátás-csökkenés felét ez a két ország hozta össze.
Az általános pozitív összképen némileg ront, hogy a légkondicionáló készülékek és a hűtőberendezések szaporodása nyomán nőtt az erősen üvegházhatású hidrofluorokarbon (HFC) gázok kibocsátása. Az autóközlekedés pedig az elmúlt 25 év alatt 124 millió tonnával dobta meg a légkörbe kerülő káros anyagokat, és 2014-ben ez jelentette az összes kibocsátás húsz százalékát. Ugyan 2008-ban némi csökkenés mutatkozott, de az utóbbi két évben, különösen a teherforgalom erősödése jelentősen megemelte a gépjárművek emisszióját.
|
A zöldenergia-források is sokat nyomtak a latban Fotó: Reuters |
A következő hónapok kemény tárgyalásokat hoznak annak érdekében, hogy az egyes tagországok milyen mértékben csökkentsék tovább kibocsátásukat most már a párizsi klímamegállapodásnak megfelelően. Az unió ajánlása szerint 2030-ig az 1990-es szinthez képest 40 százalékkal kell lejjebb vinni a levegőbe engedett üvegházhatású gázok szintjét s a szakértők úgy várják, év vége előtt sikerül minden tagországgal megállapodni.
A 2020-as korábbi értékek gyors elérése ellenére a 2030-as szintek betartásához sok országnak még jelentős erőfeszítésekre lesz szüksége és az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint ehhez a jelenlegi trendek még nem elegendőek.
A dízelek hidegben mérgezőbbek
A népszerű dízelmotoros autók károsanyag-kibocsátása 18 fok alatt rosszabb – derítette ki egy új kutatás. Az Emisson Analytics nevű cég 31 gyártó 213 modelljét vizsgálta s úgy találta, a 2011 óta kötelező Euro 5-ös motorral felszerelt kocsik mérgező nitrogén-oxid-kibocsátása a hidegebb időben ugrásszerűen nő. Az elemző cég szerint hidegben az autók úgy közlekednek, mintha kikapcsolnák a környezetszennyezés ellenőrzésére szolgáló berendezésüket. A mérések szerint az Euro 5-ös motorral járó kocsik káros nitrogén-oxid-kibocsátása 18 fok felett 3,6-szerese volt a megengedettnek, s ez a hőmérséklet csökkenésével 4,6-szeresre nőtt. A tavaly szeptembertől bevezetett Euro 6-os motorok jobbak, de a 2,9-szeres nitrogén-oxid-kibocsátás hidegben itt is 4,2-szeresre nőtt. A BBC szerint a nitrogén-oxidok csökkentése növeli a fogyasztást, ami több szén-dioxid-kibocsátással jár és a cégek – már csak a vevők által nézett fogyasztási adatok miatt is – a szén-dioxid-csökkentésre koncentráltak. Nitrogén-oxid-fronton először tavaly volt némi javulás.