galéria megtekintése

Matek virtuális tankönyvből

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 04. számában
jelent meg.


Ötvös Zoltán
Népszabadság

Ősztől a hazai diákok okostelefonon, tableten, laptopon (az ódivatúak PC-n) egy interaktív táblázat segítségével hitelszámítást végezhetnek vagy éppen geometriát tanulhatnak körző, vonalzó használata nélkül. Mindezt egy új, magyar fejlesztésű digitális tananyag segítségével.

A budapesti Fazekas gimnázium matektanára, Koren Balázs három pontot rajzol a program segítségével, a koordináta-rendszerben a pontokat összeköti, és kész a háromszög. Majd egy kattintással elintézi, hogy a program meghúzza az oldalakhoz tartozó oldalfelező merőlegeseket, amelyek egy pontban metszik egymást. Ha változtat a csúcsok helyzetén, az oldalfelezők akkor is egy (ugyan másik) pontban metszik egymást.

Hoppá! „Van egy törvényszerűség, amire kísérletezéssel, interaktívan jött rá a felhasználó. Nem készen kapott egy tételt, hanem megtapasztalta azt” – érzékelteti a GeoGebra módszer különlegességét Koren Balázs, a program fejlesztője. Éppen ez a lényeg. Egy megváltozott korban alkalmazkodni a körülményekhez – ezt ígéri a két év fejlesztés után 2015 szeptemberében záródó program. A projektben eddig több mint 680 intézményből 1550-nél több pedagógus vett részt, vizsgázott le és teszteli, használja a digitális módszertant.

Az egész bő évtizede Ausztriából indult – egy egyetemi szakdolgozatból. Mára több mint harmincmillió felhasználó alkalmazza a matematikaoktatásban az ingyenes, GeoGebra néven ismert programot. A magyar fejlesztők az erre épített 200 ezer interaktív tananyag áttekintése után döntöttek úgy, hogy igény van egy rendezett és rendszerezett, az általános iskola első osztályától az érettségizőkig használható tananyagra. 1800 teljesen új tananyag készül el szeptemberig – ez a Geomatech. Minden évfolyamra külön blokkokat hoztak létre, évfolyamokon belül pedig különböző nehézségi fokozatú példákat, hogy a gyengébbek ne maradjanak le, illetve a kiválók se unatkozzanak.

 
A fővárosi Fazekas gimnáziumban már ezzel oktatják a matematikát
A fővárosi Fazekas gimnáziumban már ezzel oktatják a matematikát
Földi Imre

A projekt elsődleges célja, hogy a diákok megszeressék a matematikát, és az órákon aktívabbak, a tanulás során pedig motiváltabbak, kreatívabbak legyenek. „A Geomatech egyik legfőbb újdonsága az aktív, felfedező tanulás támogatása, a törvényszerűségek tapasztalatra épülő, interaktív felfedeztetése, a matematikai és természettudományos problémamegoldás gyakorlati támogatása” – értékelte a projektet Csépe Valéria akadémikus, az MTA közoktatási elnöki bizottságának elnöke, aki azt is elmondta, hogy ez a platform természetes közeg a gyerekek számára, hiszen a kütyük világa határozza meg életüket.

Matematikában a hazai legjobbak ugyan a világ legjobbjai között vannak, de a magyar matematikai tudásátlag – a PISA-felmérések ezt bizonyítják – egyre távolodik a világátlagtól. A Geomatech azonban olyan platform, amelyen a gyerekek szívesen dolgoznak, ezért remélhető, hogy ha megszeretik a módszert, felzárkózunk az élmezőnyhöz. Ezzel vagy mással, de az informatika betört az oktatásba. A finn gyerekek 2012-ben már számítógép segítségével oldották meg a PISA-feladatokat, sőt az érettségi is ilyen platformon történik arrafelé.

2018-tól már nálunk is valamilyen eszközön – tableten, okostelefonon vagy ki tudja, milyen, eddig még nem ismert platformon – kell megoldani a tudásfelmérőt. A Geomatech virtuális tankönyv egyesíti a geometriát, az algebrát, a táblázatkezelést, a grafikus ábrázolást, a statisztikát és az analízist. Interneten keresztül asztali gépen, tableten és hamarosan okostelefonon is elérhetők lesznek a feladatok, így akár hazafelé menet is elkészülhet a házi feladat. Eszköztárában a Geomatech a felhasználók kreativitására épít, ezért előnye, hogy bárki könnyedén készíthet új, egyedi feladatokat, feladatmegoldásokat is.

A projektben készült tananyagok ezen a felületen folyamatosan növekvő számban elérhetők. A program készítői szerint már eddig is tudtuk, hogyan kellene tanítani a matematikát, de nem úgy történt. Most erre született egy platform, amely az elméleti (eddig meg nem valósult) tudást átemeli az oktatás gyakorlatába.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.