Az „Egy megareptér élete” című sorozat 55 forgatási nap eredménye, s a világon először új képalkotási technikát alkalmazott: egy-egy bonyolult létesítmény működését a tervrajzok alapján számítógépek segítségével előállított 3D „röntgenképek” és videóval kevert animációk segítségével mutatják be, például azt, mi történik landoláskor és azután egy Airbus A380-as óriásgép meglehetősen csúcstechnológiás rendszereiben.
|
Fotó: Flughafen Frankfurt am Main |
Az egykor katonai reptérként működő létesítmény a 20. század második felében fejlődött a világ legjelentősebb közlekedési csomópontjává. A négy futópályával üzemelő repülőtér üzemeltetése önmagában mérnöki bravúr. Például az a nyolcvan kilométer hosszú, 23 ezer elektromos motort tartalmazó, csaknem harminc éves csomagszállító és osztályozó rendszer, amely felelős a napi több százezer bőrönd mozgatásáért. Jelenleg mindössze 1,3 százalékuk tűnik el vagy késik – mondja Mark Schweitzer, a reptér szóvivője, ami nem nagy arány, de így is napi egy-két ezer darab poggyászról van szó, amit manuálisan kell az útjára téríteni újra. A poggyászok átvizsgálásában 34 kutya segédkezik, hogy a repülőgépekre ne juthassanak fel tiltott és veszélyes anyagok.
Az évente 58 millió utast kiszolgáló légikikötő négy futópályájának mindegyikénél vagy tűzoltóállomás, hogy 170 másodpercen belül odaérjen a segítség, ha baj történik. Egyetlen tűzoltóautó egymillió euróba kerül, 140 kilométeres sebességgel száguldhat a futópályák felé, az oltóanyag gyors kijuttatását pedig két darab ezer lőerős motor segíti. Hála istennek évente talán négy komoly riasztásuk van, s az utóbbi években katasztrófahelyzetet maximum a reptér kerítésén kívül kellett kezelniük – nyugodtabb időszakokban ugyanis a légikikötő környéki utakon is bevethetők, szükség esetén.
|
Fotó: Flughafen Frankfurt am Main |
A reptér egyébként olyan létesítmény, amelynek területén nemcsak egy autópálya halad át, de a híres InterCity Express távolsági vasút is. Ez biztonsági szempontból truváj, hiszen, legalábbis földrajzi értelemben ezek a teljesen nyilvános közlekedési létesítmények keresztülmennek a szigorúan őrzött reptéren. Sőt, a vonatnak még állomása is van a terminálépület alatt.
|
Fotó: Flughafen Frankfurt am Main |
A reptér egyik legbonyolultabb és látványosabb történése az Airbus A380-as repülőgép hajtóműcseréje. Ehhez a mérnököknek húszezer alkatrészt kell ismerniük, óriási daruk segítségét kell igénybe venni. Az óriásgépbe egyébként speciális eszközökkel akár 78 ezer liter üzemanyag is tankolható néhány perc alatt, a tartálykocsik mindezt abból a százötvenezer köbméteres tárolóból szállítják, amely 15 napon keresztül biztosítja a teljes forgalom üzemanyag-szükségletét. A repülőterek környezetében komoly szempont a levegő minősége: Frankfurtban a műszereken túl háromszázezer méh segítségét is igénybe veszik a levegő elemzéséhez.