galéria megtekintése

Gigareptér, bravúros pontossággal

0 komment


Varga G. Gábor

A frankfurti repülőtér mérnöki csoda. Olyan gigantikus létesítmény, amely minden magyar vállalatnál nagyobb üzemméretet jelent, s eltekintve egy-egy időjárás okozta káosztól, németes pontossággal működik. Bevétele egy évben 2,3 milliárd euró (700 milliárd forint) és a nyeresége 251 milliós (75 milliárd forint).

Évente 473 ezer le- és felszálló gépet szolgál ki a London Heathrow és a Párizs Charles de Gaulle után a harmadik legnagyobb európai csomópont, s ebbe még nem számoltuk bele azt az 500 céget, amely működik.

Fotó: Flughafen Frankfurt am Main

A frankfurti reptér összességében 78 ezer alkalmazottnak ad munkát. Ha nem is jár be minden nap 78 ezer ember, csak ennek a töredéke, az ő beléptetésük is komoly kihívást jelent. Szombatonként a Discovery Channel új megközelítésben mutatja be a világ egyik legfontosabb repterét, amely híd kelet és nyugat között. Például, a Singapore Airlines repülőgépei Szingapúr és New York között itt állnak meg. Aki Ázsiából Amerikába utazik, sok esetben pont Frankfurtban szakítja meg az útját.

 

Az „Egy megareptér élete” című sorozat 55 forgatási nap eredménye, s a világon először új képalkotási technikát alkalmazott: egy-egy bonyolult létesítmény működését a tervrajzok alapján számítógépek segítségével előállított 3D „röntgenképek” és videóval kevert animációk segítségével mutatják be, például azt, mi történik landoláskor és azután egy Airbus A380-as óriásgép meglehetősen csúcstechnológiás rendszereiben.

Fotó: Flughafen Frankfurt am Main

Az egykor katonai reptérként működő létesítmény a 20. század második felében fejlődött a világ legjelentősebb közlekedési csomópontjává. A négy futópályával üzemelő repülőtér üzemeltetése önmagában mérnöki bravúr. Például az a nyolcvan kilométer hosszú, 23 ezer elektromos motort tartalmazó, csaknem harminc éves csomagszállító és osztályozó rendszer, amely felelős a napi több százezer bőrönd mozgatásáért. Jelenleg mindössze 1,3 százalékuk tűnik el vagy késik – mondja Mark Schweitzer, a reptér szóvivője, ami nem nagy arány, de így is napi egy-két ezer darab poggyászról van szó, amit manuálisan kell az útjára téríteni újra. A poggyászok átvizsgálásában 34 kutya segédkezik, hogy a repülőgépekre ne juthassanak fel tiltott és veszélyes anyagok.

Az évente 58 millió utast kiszolgáló légikikötő négy futópályájának mindegyikénél vagy tűzoltóállomás, hogy 170 másodpercen belül odaérjen a segítség, ha baj történik. Egyetlen tűzoltóautó egymillió euróba kerül, 140 kilométeres sebességgel száguldhat a futópályák felé, az oltóanyag gyors kijuttatását pedig két darab ezer lőerős motor segíti. Hála istennek évente talán négy komoly riasztásuk van, s az utóbbi években katasztrófahelyzetet maximum a reptér kerítésén kívül kellett kezelniük – nyugodtabb időszakokban ugyanis a légikikötő környéki utakon is bevethetők, szükség esetén.

Fotó: Flughafen Frankfurt am Main

A reptér egyébként olyan létesítmény, amelynek területén nemcsak egy autópálya halad át, de a híres InterCity Express távolsági vasút is. Ez biztonsági szempontból truváj, hiszen, legalábbis földrajzi értelemben ezek a teljesen nyilvános közlekedési létesítmények keresztülmennek a szigorúan őrzött reptéren. Sőt, a vonatnak még állomása is van a terminálépület alatt.

Fotó: Flughafen Frankfurt am Main

A reptér egyik legbonyolultabb és látványosabb történése az Airbus A380-as repülőgép hajtóműcseréje. Ehhez a mérnököknek húszezer alkatrészt kell ismerniük, óriási daruk segítségét kell igénybe venni. Az óriásgépbe egyébként speciális eszközökkel akár 78 ezer liter üzemanyag is tankolható néhány perc alatt, a tartálykocsik mindezt abból a százötvenezer köbméteres tárolóból szállítják, amely 15 napon keresztül biztosítja a teljes forgalom üzemanyag-szükségletét. A repülőterek környezetében komoly szempont a levegő minősége: Frankfurtban a műszereken túl háromszázezer méh segítségét is igénybe veszik a levegő elemzéséhez.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.