A Villámcsapás hibrid robotrepülő bárhol le tud szállni, sebessége pedig egy vadászgépével vetekszik.
hirdetés
Radikálisan új kísérleti repülő terveivel rukkolt elő a DARPA. A csúcstechnológiát képviselő VTOL (függőleges le- és felszállásra képes) X-repülő tervezői szerint megoldja a billenőrotoros gépek krónikus gyengeségeit.
A DARPA már egy ideje dolgozott a projekten, a tervek mostanra jutottak olyan stádiumba, hogy repülő prototípust tervezzenek. A munkával az Aurora Flight Sciences vállalkozást bízták meg.
Ashish Bagai projektmenedzser a Foxtrot Alpha szaklapnak elmondta: a Villámcsapás névre keresztelt repülőgép farkára és orrára is egy-egy pár billenőrotoros szárnyat helyeznek fel. A tolóerőről egy Rolls Royce sugárhajtómű gondoskodik, ami három megawatt áramot termel. A hibrid turbina 24, a szárnyakba rejtett propellert hajt meg, melyeket külön cellák rejtenek el (9-9-et a hátsó, 3-3-at az orrszárnyakba).
A billenőszárnyak segítségével a repülő előre-hátra és fel-le mozoghat, illetve egyhelyben lebeghet, így nincs szüksége kifutópályára sem.
A prototípust - ami legkorábban 2018-ra futhat ki a hangárból - robotpilóta irányítja majd, utazósebessége 300-400 csomó lesz.
hirdetés
A hibrid meghajtásnak köszönhetően a gép jelentősen könnyebb, olcsóbb, megbízhatóbb lesz versenytársainál a tervezők ígérete szerint, és egyszerűbb lesz szervizelni is. Az egyedi szárnyrendszerrel ugyanis jelentősen csökkenteni lehet a fogyasztást és növelni a hatótávolságot, mivel a repülés egy-egy fázisánál az egyes cellák kikapcsolhatóak.
Bagai szerint az új technológiát számos változatban fel lehet használni: sokkal nagyobb és sokkal kisebb robotrepülőgépeket is gyárthatnak majd. A taktikai és kereskedelmi lehetőségek is óriásiak, hiszen a Villámcsapás szinte bárhol képes lesz landolni, miközben a sebessége a vadászgépekével vetekszik.
A Villámcsapás az amerikai légierő X-sorozatának egyik legújabb tagja lesz. A legendás X-repülőkkel, illetve rakétákkal kísérletezik ki a legújabb technológiákat, többségük nem kerül sorozatgyártásba, csak néhány példány készül belőlük, és rendszerint titkolózás övezi a fejlesztésüket.
A sorozat első modellje, a Bell X-1-es lépte át elsőként a hangsebességet 1947-ben, a sorozat legújabb példányai már zömmel újrahasznosítható katonai robot űrrepülőgépek. Az egyik legtitokzatosabb - és ezért számos összeesküvés-elmélet tárgya - az X37-B űrrepülő, amely Föld felett néhány száz kilométeres magasságban kering, küldetéséről viszont szinte semmit sem tudni.