Matevž Lenarcic Szlovénia talán legismertebb extrém sportolója, aki alpinista, siklóernyős, környezetvédő és fotós is egy személyben. Mászott a világ majd minden táján, meghódította a 8051 méter magas Broad Peak csúcsot a Himaláján, és letudott extrém útvonalakat Patagóniában. Írt tizenegy könyvet, ezek egy részét több nyelvre lefordították. Budapesten kérdeztük.
Először – és a világon elsőként – 2004-ben kerülte meg a Földet társpilóta vagy bármilyen más légi támogatás nélkül. A szlovén kalandor 2011-ben elnyerte a NASA környezetvédelmi díját, mivel kevesebb mint két óra alatt, egy utasra számítva egy gallonnál (3,79 liternél) kevesebb üzemanyaggal tett meg 322 kilométert. Ugyanő 2012 áprilisában tért haza három hónapon át tartó, 80 ezer kilométeres útjáról, amit egy módosított Pipistrel Virus SW 914 Turbo típusú ultrakönnyű gépen repülve tett meg. Hatszor lépte át az Egyenlítőt, ötven országot és 120 nemzeti parkot látott felülről. Gépe harmadakkora tömegű volt, mint amilyennel 1927-ben a világon elsőként átrepülte az Atlanti-óceánt Charles Lindbergh. Tavaly májusban az Északi-sark felett repült át gépével – mondani sem kell, hogy a világon ultrakönnyű géppel elsőként volt erre képes.
Matevž Lenarcic egy Föld körüli útja előtt 2011 decemberében. Srdjan Zivulovic / Reuters |
„A gépbe üzemanyag-póttartályokat építettünk, ezek révén – és persze a rendkívül alacsony fogyasztás mellett – 100 liter benzinnel akár 4000 kilométeres óceáni szakaszt is átrepülhettem, mindezt ráadásul ebben a géposztályban valóban szokatlanul nagy, 270 kilométeres óránkénti utazósebességgel. Ezzel az úttal azt bizonyítottam, hogy lehet gazdaságosan, környezetbarát módon repülni ilyen hatalmas távolságokon is" – tájékoztat Matevž Lenarcic, aki e heti budapesti látogatását autóval tudta le. Ha nem muszáj, ő sem repül borongós, esős időben.