galéria megtekintése

Csúnyán átverjük az agyunkat, tényleg azt látjuk, amit hiszünk

3 komment

Ny. M.

A férfiak agresszívabbak, mint a nők – vagy csak az agyunk szórakozik velünk?

Veszélyesebbek az előítéletek, mint gondolták: a New York University agykutatói kimutatták, hogy az emberi agy sablonos gondolkodása megváltoztatja a vizuális leképezést, így

tényleg azt látjuk mások arcán, amit a beépült sztereotípiáink sugallnak.

– Sokan azt gondolják, hogy a férfiak agresszívabbak, a nők békésebbek, az afroamerikaiak ellenségesebbek, az ázsiaiak pedig nőiesebbek – teljesen függetlenül attól, hogy akivel találkoznak, tényleg a közhelyeknek megfelelően viselkedik, vagy sem. Az agyunk pedig ezekhez a beépült sztereotípiákhoz igazítja, pontosabban hozzátorzítja a vizuális leképezést, így a férfiak arcát valóban agresszívabbnak, a nőkét nyugodtabbnak véljük, és így tovább – magyarázta Jonathan Freeman pszichológus professzor, a Nature Neuroscience-ben megjelent tanulmány egyik szerzője.

 

– Korábbi kutatások már kimutatták, hogy egy emberi arc látványa hogyan változtatja meg a viselkedésünket – idézte a Phys.org Ryan Stolier kutatásvezetőt –, most viszont kiderült, hogy a folyamat fordítva is működik.

Stolier és Freeman egy kísérletsorozatból vonta le a meglepő következtetést, amelynek során az alanyoknak különböző nemhez, rasszhoz tartozó, illetve különféle érzelmeket kifejező emberek arcképét vetítették le, majd arra kérték őket, hogy számítógépen – az egér kurzorával – gyorsan osztályozzák a látottakat. Ehhez egy speciális szoftvert használtak, amely a kísérleti alanyok agyi működését vetette össze (funkcionális mágneses rezonanciavizsgálat, fMRI segítségével) az egér kurzorának akár milliméteres mozgásaival. Így sikerült tudatalatti – a beépült előítéletekkel korreláló – mintázatokat is kimutatni.

Menekült férfi a röszkei határnál: azt látjuk, amit hinni akarunk
Menekült férfi a röszkei határnál: azt látjuk, amit hinni akarunk
Reuters

A kérdőíves felmérésekkel ellentétben – amelyek inkább az alanyok tudatos választásainak kimutatására alkalmasak – ebben a kísérletben a résztvevőknek a másodperc töredékrésze alatt kellett ítélkezniük, így nemtudatos preferenciákat is fel tudták térképezni. Mint kiderült, az alanyok főleg a férfiakat, különösen a fekete férfiakat kategorizálták "dühösnek", a nőket pedig "boldognak", még akkor is, ha a levetített képek egyáltalán nem ezeket az érzelmeket tükrözték. Az ázsiai rasszhoz tartozó emberek arcát nőiesnek, az afroamerikaiakét pedig alapból férfiasabbnak vélték a válaszadók – összhangban az Egyesült Államokban uralkodó sztereotípiákkal. A kísérletben nemcsak a tényleges döntéseket vizsgálták, hanem a reflexszerű "elhajlásokat", hezitálásokat is, amikor például egy amúgy egyáltalán nem dühös afroamerikai férfi arcképe láttán az alanyok többsége önkéntelenül is a "dühös" kategória felé mozdította a kurzort.

Akkor már inkább a romák: mindent visz a migránsozás

Brutális eredményt hozott a Medián országos felmérése: a magyarok a legjobban pillanatnyilag a „migránsokat” utálják (jobban, mint a romákat), a lakosság negyede erősen antiszemita, növekedett a holokauszttagadók száma is. Czene Gábor cikke: >>>

A kutatás eredménye azért is aggasztó, mert alátámasztja, hogy egy szempillantás alapján ítélkezünk másokról, jóval azelőtt, hogy korrigálhatnánk magunkat, levetkőzve a belénk ivódott közhelyeket és tévhiteket. 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.