galéria megtekintése

Három évre bezár a Közlekedési Múzeum

4 komment


Ötvös Zoltán
NOL

Április 15-én három évre bezár a közlekedési múzeum. A kormány tavaly áprilisban a Magyar Közlönyben tette világossá, hogy kiemelt fejlesztési célnak tekinti a program 2018. március 15-ig történő megvalósítását. És „egyetért azzal, hogy a Projekt keretében a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum épülete eredeti állapotának megfelelően kerüljön helyreállításra.”

„Még idén elkezdődik a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum épületének eredeti kiviteli tervei alapján történő helyreállítása, így három év múlva, a millenniumi ünnepségek idején létrejött impozáns épület ismét a második világháborús rombolás előtti állapotban várja majd a látogatókat" – olvasható Krámli Mihály, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója és Baán László miniszteri biztos (Liget Budapest Projekt) közleményében.

Hogy a zárva tratás alat hova kerül a gyűjtemény, az még nem világos
Hogy a zárva tartás alatt hova kerül a gyűjtemény, az még nem világos
Fotó: H. Szabó Sándor / ORFK

A felújítást követően az intézmény nem csupán eredeti pompáját nyeri vissza, hanem az épület területe térszint alatti kiállítóterekkel is növekedik. Az évtized végére így megjelenésében egy teljes műemléki rekonstrukción átesett, belül egy modern múzeum nyitja majd meg kaput a megújult Városligetben. A beruházás tervezett költsége hétmilliárd forint.

A Pfaff Ferenc által tervezett, romantikus-eklektikus stílusban épült templomszerű épület eredetileg két részből állt, a Hermina úttal párhuzamosan elhelyezett járműcsarnokból és a kupolacsarnokból. A kupola átmérője 25 méter, külső magassága 67 méter, belső magassága pedig 34 méter volt, míg a járműcsarnok belső mérete 90 méter hosszú és 20 méter fesztávolságú, részben üvegtetős épület volt. A múzeum díszes, mintás színes üvegeit Róth Miksa készítette.

 

A Magyar Királyi Közlekedési Múzeum az 1896-os Ezredéves Országos kiállításra épült Közlekedésügyi Csarnok épületében 1899-ben nyitotta meg kapuit az európai kontinens egyik első műszaki-közlekedési múzeumaként. A 3100 négyzetméteres kiállítóterében a vasút, a közút, a hajózás és vízépítészet, valamint a posta, távbeszélő és távirda legfontosabb tárgyai kaptak helyet. 1944-ben két bombatalálat érte a kiállítóhelyet, jelentős károkat okozva az épületben és a gyűjteményben. Hosszú évekig bizonytalan volt a gyűjtemény sorsa, csak az 1950-es évek végén dőlt el, hogy (részlegesen) helyreállítják a romos épületet.

Szerényebb kivitelben – a kupolát, bár statikailag nem volt indokolt, lebontották – a kor ízlésének megfelelően építették át, és végül 1966. április 2-án nyitotta meg kaput az új Közlekedési Múzeum. Az épület azonban szűknek bizonyult: bővítésére 1979–1985 között került sor. Mivel toldaléképítésre a hegyesszögű, keskeny ingatlanon nyílt csak lehetőség, így a bővítés meglehetősen szerényre sikeredett.

Az újjáépítés terve azért érdekes, mert az eredeti kupola jóval magasabb volt a Városligeti Építési Szabályzatban jelenleg engedélyezett 26 méteres magasságnál – írja a varosliget.info –, azonkívül az épület impozáns megjelenése ellenére modern kiállítótérnek teljesen alkalmatlan. Az Ezredéves Kiállítás zárása után csak ideiglenes fennmaradási engedélyt kapott, ezt hosszabbították meg időről időre, de már a húszas években tervbe vették a gyűjtemény Lágymányosra költöztetését a helyszűke miatt.

A múzeum épülete egy archív felvételen
A múzeum épülete egy archív felvételen
Fotó: MMKM

Hogy a hároméves zárva tartás alatt a gyűjtemény hová költözik, megtekinthető lesz-e valahol, illetve, hogy az újjáépítés után hová kerülnek a nagy méretű kiállítási tárgyak – a vasúti kocsik, mozdonyok, repülők –, az nem világos. A közlemény következő mondata nem sokat segít az eligazodásban: „A történeti épület rekonstrukciója során a helyszíni adottságok figyelembevételével folyik a tervezési munka, a funkció és fejlesztési lehetőségek összhangjának megteremtése."

A közlekedési múzeum a főváros egyik legkedveltebb közintézménye. Évente százötvenezer látogató keresi fel – ezzel dobogós a látogatottsági rangsorban.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.