Ha kártyaadatainkkal visszaélve valaki más vásárolt valamit a nevünkben az interneten, nincs más teendőnk, mint a lehető legrövidebb időn belül jelezni számlavezető bankunknak a visszaélést, és kérni a tranzakció törlését. A Veddaneten.hu oldal szerint amennyiben ezt a tranzakciót követő 30 napon belül tesszük meg, a törlés azonnal, a kártyaelfogadó megkérdezése nélkül megtörténik.
Chargebackkel ezt követően is – összesen 180 napig – élhetünk, de 30 napon túl a bank, mielőtt visszavezetné a pénzünket a számlánkra, lehetőséget biztosít a kártyaelfogadónak, hogy bizonyítsa, ténylegesen teljesített szolgáltatást a számunkra. Fontos, hogy ezek a szabályok kizárólag azokra az online tranzakciókra vonatkoznak, ahol nincs jelen a kártya, azaz a vevő és a kereskedő nem kerül fizikai kontaktusba egymással.
Kis Ervin Egon szerint rengeteg városi legenda szól arról, hogy kit milyen összeggel kopasztottak meg, de a valódi károsultak száma nagyon alacsony. A bankok szinte minden esetben visszautalják bankszámlánkra a pénzt. Részben ezzel a biztonsággal (és kényelemmel) magyarázható, hogy 2013-ban is várakozáson felül teljesített a hazai online kiskereskedelmi forgalom, hiszen elérte a 217 milliárd forintos forgalmat – tette közzé felmérését az eNET.
A legnagyobb volumenben értékesített termékkategóriák között voltak a számítástechnikai és szórakoztatóelektronikai eszközök, a lakásfelszerelési termékek, a játékok/ajándékok, valamint a ruházati termékek. Az összes vásárlást tekintve tavaly az átlagos „kosárméret” 7800 forint volt, ami 300 forintos növekedés a 2012-es évhez képest. A forgalomnövekedést segíti, hogy a webáruházak közül egyre többen optimalizálják mobil eszközökre weboldalukat vagy fejlesztenek mobilalkalmazást.
Az online kiskereskedelmi piac egészét nézve egy év alatt másfélszeresére nőtt a webáruházaknál a mobilplatformról érkező látogatók aránya (8,5 százalék). A teljes online forgalomnak pedig már közel öt százaléka bonyolódott mobilplatformról. A külföldi webáruházak olyan áruk esetén lehetnek vonzók, amelyeket itthon nem lehet beszerezni – a szórakoztató elektronikai eszközök és a ruházati termékek iránt kiemelkedő az érdeklődés.
|
Jeff Bezos, a világ legnagyobb online áruházának, az Amazonnak az alapítója és elnök-vezérigazgatója. A valódi károsultak száma alacsony Mike Segar / Reuters |
A mobilvásárlást egy újdonság is erősíti. Az OTP a nyár végén vezette be Simple nevű ingyenes mobilszolgáltató és bankfüggetlen alkalmazását, amely szinte minden androidos és iPhone okostelefonra letölthető az Apple Store-ból vagy a Google Playből. Az alkalmazással háromszáz étteremből rendelhetünk ételt, aktiválhatjuk a mobilpincér funkciót, országszerte háromszáz italautomatából vásárolhatunk, böngészhetünk moziműsort és vehetünk mozijegyet.
Jövő év elejétől ez a lehetőségcsokor taxirendeléssel, eMatrica-vásárlással, a parkolási díj letudásával egészül ki. A mobiltelefonnal történt vásárlások száma 2010 januárjától 2013 decemberéig a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint több mint 50 százalékkal nőtt, meghaladva a 13 millió telefonos vásárlást. Az MNB legutóbbi adatai szerint 74 ezer hazai elfogadóhelyen összesen mintegy 90 ezer kártyaelfogadó terminál van, amelyeknek a 36 százaléka egyérintéses fizetésre is alkalmas, és csaknem kétmillió egyérintéses funkcióval ellátott bankkártya van forgalomban.
A becslések szerint több mint 700 ezer aktív okostelefon-használó van az országban – olvasható az Onlinekassza.hu hírei között –, óriási potenciál van Magyarországon az innovatív, mobil alapú fizetésben. És ahogy a bevezetőben olvashattuk, a bankok felelősséget vállalnak a webes kereskedelem biztonságáért. Általában.
Egy nap a netes vásárlásért
November hetedikén volt az internetes vásárlás napja. Ezen a napon a webáruházak különleges, egyedi, csak ezen a napon érvényes akcióval lepték meg a vásárlókat. Idén több mint 400 webáruház csatlakozott az akcióhoz a legkisebbektől a legnagyobbakig. A kínálat lefedi szinte a teljes termék- és szolgáltatáspalettát, ami csak kapható az interneten: utazás, repülőjegy, játék, egészségügyi termékek, könyv, CD, kuponok, internet-előfizetés, ételek-italok, s mi szem-szájnak ingere. A mozgalom főtámogatója idén is a MasterCard volt, míg a médiatámogatók között ott szerepelt a Mediaworks is.