galéria megtekintése

A webáruházak mobilra tartanak

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 10. számában
jelent meg.


Ötvös Zoltán
Népszabadság

Az internetes kereskedelem esetén két dologtól félünk: az árut/szolgáltatást kifizetjük, de nem kapjuk meg – ez a kevésbé reális veszély. A bankkártyánk számát „ellopják” a netről, és tranzakciókat kezdeményeznek vele – ez bizony olykor előfordul, de a véltnél jóval ritkábban, és léteznek atombiztos megoldások.

– Az elektronikus kereskedelem az összes kereskedelmi forma közül a legbiztonságosabb – állítja Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület elnöke. Az átvételt követő tizennégy napon belül ugyanis az online vett termék vásárlásától bármikor elállhat az ember, és ezt nem is kell indokolnia.

Tavaly már 217 milliárd forintért vásároltunk a neten
Tavaly már 217 milliárd forintért vásároltunk a neten
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A feladata csak annyi, hogy ezt jelezze az eladónak, majd tizennégy napon belül vissza kell küldenie a terméket. Amennyiben tartja a határidőket, a teljes vételár – a kiszállítási díjjal együtt – visszajár. Akkor is, ha például a cipőt felpróbálta, a tévét bekapcsolta. A tranzakció törlése/ visszahívása, azaz idegen szóval a „chargeback” abban az esetben áll a vásárló rendelkezésére, ha a fizetés után valamilyen rendellenességet tapasztal.

 

Ha kártyaadatainkkal visszaélve valaki más vásárolt valamit a nevünkben az interneten, nincs más teendőnk, mint a lehető legrövidebb időn belül jelezni számlavezető bankunknak a visszaélést, és kérni a tranzakció törlését. A Veddaneten.hu oldal szerint amennyiben ezt a tranzakciót követő 30 napon belül tesszük meg, a törlés azonnal, a kártyaelfogadó megkérdezése nélkül megtörténik.

Chargebackkel ezt követően is – összesen 180 napig – élhetünk, de 30 napon túl a bank, mielőtt visszavezetné a pénzünket a számlánkra, lehetőséget biztosít a kártyaelfogadónak, hogy bizonyítsa, ténylegesen teljesített szolgáltatást a számunkra. Fontos, hogy ezek a szabályok kizárólag azokra az online tranzakciókra vonatkoznak, ahol nincs jelen a kártya, azaz a vevő és a kereskedő nem kerül fizikai kontaktusba egymással.

Kis Ervin Egon szerint rengeteg városi legenda szól arról, hogy kit milyen összeggel kopasztottak meg, de a valódi károsultak száma nagyon alacsony. A bankok szinte minden esetben visszautalják bankszámlánkra a pénzt. Részben ezzel a biztonsággal (és kényelemmel) magyarázható, hogy 2013-ban is várakozáson felül teljesített a hazai online kiskereskedelmi forgalom, hiszen elérte a 217 milliárd forintos forgalmat – tette közzé felmérését az eNET.

A legnagyobb volumenben értékesített termékkategóriák között voltak a számítástechnikai és szórakoztatóelektronikai eszközök, a lakásfelszerelési termékek, a játékok/ajándékok, valamint a ruházati termékek. Az összes vásárlást tekintve tavaly az átlagos „kosárméret” 7800 forint volt, ami 300 forintos növekedés a 2012-es évhez képest. A forgalomnövekedést segíti, hogy a webáruházak közül egyre többen optimalizálják mobil eszközökre weboldalukat vagy fejlesztenek mobilalkalmazást.

Az online kiskereskedelmi piac egészét nézve egy év alatt másfélszeresére nőtt a webáruházaknál a mobilplatformról érkező látogatók aránya (8,5 százalék). A teljes online forgalomnak pedig már közel öt százaléka bonyolódott mobilplatformról. A külföldi webáruházak olyan áruk esetén lehetnek vonzók, amelyeket itthon nem lehet beszerezni – a szórakoztató elektronikai eszközök és a ruházati termékek iránt kiemelkedő az érdeklődés.

Jeff Bezos, a világ legnagyobb online áruházának, az Amazonnak az alapítója és elnök-vezérigazgatója. A valódi károsultak száma alacsony
Jeff Bezos, a világ legnagyobb online áruházának, az Amazonnak az alapítója és elnök-vezérigazgatója. A valódi károsultak száma alacsony
Mike Segar / Reuters

A mobilvásárlást egy újdonság is erősíti. Az OTP a nyár végén vezette be Simple nevű ingyenes mobilszolgáltató és bankfüggetlen alkalmazását, amely szinte minden androidos és iPhone okostelefonra letölthető az Apple Store-ból vagy a Google Playből. Az alkalmazással háromszáz étteremből rendelhetünk ételt, aktiválhatjuk a mobilpincér funkciót, országszerte háromszáz italautomatából vásárolhatunk, böngészhetünk moziműsort és vehetünk mozijegyet.

Jövő év elejétől ez a lehetőségcsokor taxirendeléssel, eMatrica-vásárlással, a parkolási díj letudásával egészül ki. A mobiltelefonnal történt vásárlások száma 2010 januárjától 2013 decemberéig a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint több mint 50 százalékkal nőtt, meghaladva a 13 millió telefonos vásárlást. Az MNB legutóbbi adatai szerint 74 ezer hazai elfogadóhelyen összesen mintegy 90 ezer kártyaelfogadó terminál van, amelyeknek a 36 százaléka egyérintéses fizetésre is alkalmas, és csaknem kétmillió egyérintéses funkcióval ellátott bankkártya van forgalomban.

A becslések szerint több mint 700 ezer aktív okostelefon-használó van az országban – olvasható az Onlinekassza.hu hírei között –, óriási potenciál van Magyarországon az innovatív, mobil alapú fizetésben. És ahogy a bevezetőben olvashattuk, a bankok felelősséget vállalnak a webes kereskedelem biztonságáért. Általában.

Egy nap a netes vásárlásért

November hetedikén volt az internetes vásárlás napja. Ezen a napon a webáruházak különleges, egyedi, csak ezen a napon érvényes akcióval lepték meg a vásárlókat. Idén több mint 400 webáruház csatlakozott az akcióhoz a legkisebbektől a legnagyobbakig. A kínálat lefedi szinte a teljes termék- és szolgáltatáspalettát, ami csak kapható az interneten: utazás, repülőjegy, játék, egészségügyi termékek, könyv, CD, kuponok, internet-előfizetés, ételek-italok, s mi szem-szájnak ingere. A mozgalom főtámogatója idén is a MasterCard volt, míg a médiatámogatók között ott szerepelt a Mediaworks is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.