galéria megtekintése

Installáció Albert Flórián mezéből

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 23. számában
jelent meg.


Hegyi Iván
Népszabadság

Kárpáti Tamás jubilál: Hungarikonok elnevezésű, egészen különleges gyűjteményének 125. darabját leplezték le a héten. A kollekció sajátossága, hogy egy-egy híres ember emblematikus tárgyát felhasználva készít önálló alkotást egy művész.

A legújabb művet Szőke Gábor Miklós, az Üllői úti stadiont őrző, tizenhat méter szárnyfesztávolságú sast is létrehozó szobrász készítette Albert Flórián 9-es számú válogatott mezét installálva. A művön érződik a – mondjuk így – sas motívum, mivel ez a művészeti megoldás a Washingtontól Moszkváig hódító művész sajátja. (Szőkének méretre a legnagyobb kompozíciója egy 20 tonnás ló a szlovákiai Somorján; az FTC-sas „csak” 15 tonnás.)

Az Új Gresham Kör képzőművész-törzsasztalának Széchenyi-hegyi házában otthont adó, szavai szerint „műélvező, de nem műértő” Kárpáti 2008-ban kezdte egyedi gyűjteményének megteremtését. Barcsay Jenő ecsetjének felhasználásával a mester tanítványa, Fehér László Kossuth-díjas festőművész jegyezte az amilyen nagyszámú, olyan tekintélyes kollekció első darabját, aztán műalkotás központi motívuma lett Darvas Iván rendezői példánya (Samuel Beckett Godot-ra várva című drámájának Művész Színház-i próbáiról), Faludy György botja, a Karinthy család írógépe, Niki Lauda sapkája, John Lennon nyakkendője, André Kertész fényképezőgépe, Solti György karmesteri pálcája, Koltai Lajos első fénymérője (melyet annak idején – ki mástól? – Zsigmond Vilmostól vásárolt) vagy az a kalap, amelyben Garas Dezső alakította Minarik Ede mosodás-mindenest Sándor Pál Régi idők focija című legendás filmjében. (Az emblematikus fejfedőhöz Makláry Lilla alkotott szobrot Kell egy angyal címmel.)

Kárpáti, Albert, Szőke
Kárpáti, Albert, Szőke
Koncz György

 

A hazai sportolók közül az öttusázó Balczó András lőlapja, a vízilabdázó Csapó Gábor és dr. Szívós István pólósapkája, valamint Benedek Tibor köpenye, a vívó Gerevich Aladár kardja, a kajakos Kovács Katalin és a kenus Wichmann Tamás lapátja, Papp László bokszkesztyűje, Rejtő Ildikó tokiói „aranyérmes” tőre, Taróczy Balázs wimbledoni nyertes teniszütője, Polgár Judit és Portisch Lajos sakkfigurakészlete (az utóbbi 1972-ből, a Bobby Fischerrel játszott partiról) ugyancsak megihletett egy-egy művészt.

Kárpáti, aki a 2000-től megjelenő Premier című művészeti magazin alapító tulajdonosa-főszerkesztője, egyben a futballkultúra nagy híve is, a zöld korszakot felidéző Albert-kompozíción kívül a Grosics Gyula mezével, a Hidegkuti Nándor tornacipőjével és a Puskás Ferenc labdarúgócsukájával készített műre ugyancsak büszke, és persze lehet is, mert a páratlan gyűjteményt kiállították már Bécsben, Dunaszerdahelyen, Rómában, továbbá Londonban, a nyári olimpián és Milánóban, a világkiállításon. Az ausztriai tárlatot Jirí Menzel ezekkel a szavakkal nyitotta meg: „Cseh vagyok, Bécsben vagyunk, ez egy magyar kiállítás... De hol van a császár?”

Albert meze nyomán Kárpáti azt felelheti: itt van. Arra a felvetésre pedig, hogy lesz-e újabb százhuszonöt alkotás, a lassanként hetvenéves „ikonográfus” így válaszolt:

– Ezzel a kérdéssel, legyen kedves, forduljon az orvosomhoz...

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.