Kárpáti Tamás jubilál: Hungarikonok elnevezésű, egészen különleges gyűjteményének 125. darabját leplezték le a héten. A kollekció sajátossága, hogy egy-egy híres ember emblematikus tárgyát felhasználva készít önálló alkotást egy művész.
A legújabb művet Szőke Gábor Miklós, az Üllői úti stadiont őrző, tizenhat méter szárnyfesztávolságú sast is létrehozó szobrász készítette Albert Flórián 9-es számú válogatott mezét installálva. A művön érződik a – mondjuk így – sas motívum, mivel ez a művészeti megoldás a Washingtontól Moszkváig hódító művész sajátja. (Szőkének méretre a legnagyobb kompozíciója egy 20 tonnás ló a szlovákiai Somorján; az FTC-sas „csak” 15 tonnás.)
Az Új Gresham Kör képzőművész-törzsasztalának Széchenyi-hegyi házában otthont adó, szavai szerint „műélvező, de nem műértő” Kárpáti 2008-ban kezdte egyedi gyűjteményének megteremtését. Barcsay Jenő ecsetjének felhasználásával a mester tanítványa, Fehér László Kossuth-díjas festőművész jegyezte az amilyen nagyszámú, olyan tekintélyes kollekció első darabját, aztán műalkotás központi motívuma lett Darvas Iván rendezői példánya (Samuel Beckett Godot-ra várva című drámájának Művész Színház-i próbáiról), Faludy György botja, a Karinthy család írógépe, Niki Lauda sapkája, John Lennon nyakkendője, André Kertész fényképezőgépe, Solti György karmesteri pálcája, Koltai Lajos első fénymérője (melyet annak idején – ki mástól? – Zsigmond Vilmostól vásárolt) vagy az a kalap, amelyben Garas Dezső alakította Minarik Ede mosodás-mindenest Sándor Pál Régi idők focija című legendás filmjében. (Az emblematikus fejfedőhöz Makláry Lilla alkotott szobrot Kell egy angyal címmel.)
Kárpáti, Albert, Szőke Koncz György |