galéria megtekintése

„Ronda új pályák, ronda autók, semmi motorhang. Az F1 halott”

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 10. számában
jelent meg.


Boda András
Népszabadság

Ez állt azon a transzparensen, amit a múlt hét végi Olasz Nagydíj szabadedzéseinek egyikén feszítettek ki a monzai ring célegyenese melletti lelátó kerítésére. Merre száguld a cirkusz?

 A sajátos kritika ráirányította a figyelmet arra, hogy egyre többen teszik fel a kérdést: jó irányba tart-e az erőltetett tempóban megújuló széria?

Formás bemutató Moszkvában. Oroszország már az idén rendezhet, Mexikó jövőre száll be
Formás bemutató Moszkvában. Oroszország már az idén rendezhet, Mexikó jövőre száll be
SERGEI KARPUKHIN / Reuters

A menedzsment legújabb tervei azt a választ sejtetik: nem lassítanak, további merész változtatásokra készülnek. A Forma–1 reformerei lényegében szabad kezet kaptak az utóbbi években, miután a sportág folyamatosan vesztett a népszerűségéből és a bevételeiből. Ennek egyik legfőbb oka az volt, hogy mind tágabbra nyílt a pénzügyi olló a kis és a nagy csapatok között, ez pedig rányomta a bélyegét az erőviszonyokra, végeredményben pedig a versenyre: mindinkább kikoptak az izgalmak, a valódi csaták.

 

A válaszlépések drasztikusak voltak. Takarékosságra próbálták kényszeríteni az istállókat, és egy sor olyan intézkedést hoztak, amelyektől az izgalmak fokozását remélték: a pluszlóerőket adó KERS-rendszer, a nagyobb végsebességet lehetővé tevő DRS és az új pályák hosszú egyenesei egyaránt „előzésgenerátorként” szolgáltak volna. Mindezt később több, a csúcskategóriában „eretnekségnek” minősülő újítással tetézték: villanymotorok kerültek a Forma–1-es kocsikba, kötelezővé tették az elektromos és turbós-benzines erőforrások hibrid rendszerét, valamint korlátozták az üzemanyag-fogyasztást.

Az intézkedések nyomán kétségkívül fordulatosabbakká váltak a futamok, és – bár az előzések száma az idén nem nőtt – rég nem látott csaták zajlanak versenyről versenyre. Vannak viszont árnyoldalai is a reformoknak: sokan elfogadhatatlannak tartják, hogy lassabbá vált a csúcskategória és leegyszerűsödött a jellegzetes motorhangjuktól is megfosztott kocsik vezetése, így vesztett presztízséből a széria. Nem alaptalan fanyalgás ez: pilóták, csapatvezetők sora – legutóbb a Red Bull-főnök Christian Horner – jelezte, hogy a mai F–1-es versenyzők dolga a legkönnyebb.

Nem a levegőbe beszélnek a kritikusok, amikor azt mondják, ezekkel az autókkal a gyerekek is elboldogulnának. Jövőre a Toro Rosso lehetőséget ad egy Max Verstappen nevű srácnak, aki óriási tehetség, de ettől még tény: ő még csak most tizenhat. Az egykori csapatfőnök Flavio Briatore pedig nemrégiben azzal írta le az ellentmondásos helyzetet: „Őrület, hogy miközben a csapatok 250–300 millió eurót költenek el évente, a futamokon nem mehetnek padlógázzal a pilóták, mert üzemanyagot kell spórolniuk.”

A széria alakítói viszont egyetlen nyomós érvvel válaszolnak a kritikákra: a visszajelzések szerint a reformok lassították a népszerűségvesztést. Ebből pedig azt a következtetést vonják le, hogy folytatni kell az átalakításokat. Terveik máris vannak. A napokban jelent meg az a hír, hogy a jövőben a nagyobb csapatok a jelenlegi kettő helyett három autót is indíthatnának. Bár a részletek még nem ismertek, alighanem arról van szó: készülnek arra, hogy a ma is küszködő kis csapatok kivonulása esetén legyen elég kocsi a rajtrácson.

Ráadásul a versenyképes autók számának növelésével a show is nagyobb lenne. További újítás, hogy újabb és újabb – nem mellékesen: kivétel nélkül sok millió nézőt és reklámbevételt ígérő – országokat vesz célba a Forma–1 menedzsmentje. Az idén Bernie Ecclestone több évtizedes álma válik valóra azzal, hogy októberben Szocsiban megrendezik az első Orosz Nagydíjat. Jövőre pedig – a napokban megjelent sajtóértesülések szerint – bő húsz év után visszatér Mexikóba a száguldó cirkusz, így húszfutamossá bővülhet a világbajnokság.

Otthon ápolják Schumachert

Otthonában ápolják tovább Michael Schumachert – jelentette be tegnap a tavaly decemberben síbalesetben súlyos fejsérülést szenvedő, hónapokig kómában tartott hétszeres világbajnok menedzsere. Sabine Kehm többhetes hallgatás után kiadott szűkszavú közleményében úgy fogalmazott, hogy a pilóta állapota javult, de még „hosszú út áll előtte.” A menedzser közleményéből nem derül ki, hogy igazak-e azok a sajtóhírek, amelyek szerint Schumacher továbbra sem tud beszélni, mozogni, és csak a legminimálisabb kommunikációra képes.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.