A produkció után mindenütt doppinggyanúról lehetett hallani. A hazai versenyzőknek immár évtizedek óta hiába szorító francia sajtó úgy számolt: a sikereit gyógyszercégek támogatásával elérő Lance Armstrong is lassúbb volt a Col de Soudet emelkedőjén. Tudományos számításokat is végeztek a Froome-ban kételkedők: 7,04 Watt teljesítményt véltek kimutatni minden kilogramm után. A Tour bajnokának angol csapata válaszul közzétette saját adatait. Ez máshonnan mérte az emelkedő kezdetét, így rosszabb időt hozott ki kapitányának, egyúttal megállapította, hogy a versenyző súlya is több a tévében feltételezettnél, valamint az ovális láncmeghajtás is jelentősebb előnnyel jár, mint azt sokan gondolnák. A végeredmény e teamnél 5,78 Watt volt kilogrammonként, ami épp a normális felső határának tartott 6-os érték alá esik.
|
Chris Froome (középen, sárga trikóban) sokat köszönhet csapatának Stephane Mahe / Reuters |
„Ez már nem a vadnyugat, mint Armstrong éveiben" – nyilatkozta Froome. Abban igaza is van, hogy a doppingellenőrzések szigorúbbak és az előkészületek ideje alatt sem tűnhet el senki a szakemberek elől. A Kenyában született versenyző soha nem produkált gyanús mintát, viszont orvosi papírja van alól, hogy a tüdeje lényegesen nagyobb, a maximális pulzusa pedig lényegesen alacsonyabb az átlagnál.
A doppinggyanúsítások alábbhagyása azonban nem a Sky-csapat sajtósainak az érdeme, erről leginkább Nairo Quintana gondoskodott támadásaival. Beigazolódott a szakértők figyelmeztetése: Froome kevésbé szereti a több emelkedővel tarkított alpesi szakaszokat, amelyeken nem tudja az erejét precízen beosztani. A Pireneusokban még emberfelettinek látott angol gyengélkedni kezdett, kolumbiai ellenfele pedig elkezdte lefaragni hátrányát.
Quintana a legenda szerint a 3000 méteren fekvő falujából nyolcszázalékos emelkedőt mászott meg iskolába menet 20 kilós biciklijével; innen szerezte döbbenetes „hegymászó" képességeit. Vincenzo Nibali, a Tour tavalyi bajnoka ehelyett csöppet sem elegánsan arra utalgatott, hogy Kolumbiában megéri készülni, mert ott az ellenőrzések sokkal nagyvonalúbbak. A Quintana teljesítményére adott mindkét magyarázatban közös, hogy valóságtartalmuk ellenőrizhetetlen. Az azonban számokkal is kimutatható: a kolumbiai megnyerte volna az idei francia körversenyt, ha a Tour második, sík egyenes szakaszán nem szed össze esőben és szélben másfél perces hátrányt csapatának rossz helyezkedése miatt. A ki-ki meccset Froome ellen megnyerte a hegyekben.
|
Quintana (fehérben) az Alpokban jobb volt, mint Froome, az összetett győzelemhez ez most kevés volt Benoit Tessier / Reuters |
A spanyol Movistar-csapat nem csak a körverseny legelején elkövetett amatőr hiba miatt lesz kénytelen átgondolni taktikáját. E team adta ugyanis az idei Tour harmadik helyezettjét is. A Forma–1-ben szépen mutat, ha egy csapat elhozza az ezüstöt és a bronzot, a kerékpársportban ez inkább a kudarc jele. A Touron az összetett győzelemért hajtó kapitányok mellett minden csapattag csak kiszolgáló-személyzet, valamennyi versenyszituációban úgy viselkedik, ahogyan azt a főnök érdeke megkívánja, miközben a többi versenyző maga is erősebb némely csapat kapitányánál.
Az idén féltávig Froome csapattársának, Geraint Thomasnak a dobogóra is esélye volt, végül messze visszaesett, mert a Sky – helyesen – fontosabbnak érezte a győzelmet, mint hogy megossza figyelmét és erejét a bizonytalan bronzéremért. Ki tudja, a Movistar hányszor óvta a szponzornak nyilvánvalóan fontosabb spanyol Alejandro Valverde esélyeit, és pazarolta rá a csapat energiáját Quintana támogatása helyett. Aki két vasat tart a tűzben, az nem tudja az optimálisat nyújtani egyiknek sem. A huszonöt éves kolumbiai mindenesetre jó eséllyel lesz jövőre kizárólagos kapitánya csapatának, és akkor Froome még oly alapos számításokra alapuló taktikája is kevés lehet harmadik Tour-győzelméhez.