galéria megtekintése

Így működik a távolsági szerelem a fociszurkolóknál

0 komment


Bodnár Zalán

Néhány évtizede az iskolákban minden fiúgyerekről tudni lehetett, hogy ki fradista, ki „dózsás", vasasos vagy honvédos, mert ez az identitás része volt egy olyan korszakban, amikor minden srác imádta a futballt. Ma már ez koránt sincs így, és akik rajonganak is még ezért a sportágért idehaza, azok a Barcelona, az Arsenal, a Bayern München vagy a Juventus híveként határozzák meg magukat, e klubok mezét hordják, kedvenc külföldi csapatuk „himnusza" a telefonjuk csengőhangja. Így van ez sok helyütt a világon, ám Kínában vagy a Közel-Keleten azért, mert a helyi futballnak nincs tradíciója.

Mindenesetre a megváltozott szurkolói kultúra az utóbbi másfél évtizedben idehaza is életre hívott egy – talán szociológiailag is érdekes – új jelenséget: sorra jelentek meg a külföldi sztárcsapatok hivatalos magyar szurkolói klubjai. „Jellemzően a kétezres évek közepén alakultak meg Magyarországon ezek a fanklubok, mert 2000 előtt – mielőtt az itthoni kereskedelmi csatornák elkezdték volna a külföldi bajnokságokat sugározni – csak az európai kupameccseken lehetett látni e csapatokat – mondja lapunknak Vincze Szabolcs, a Manchester United Szurkolói Klub elnöke.

A tagok kedvezményesen jutnak jegyekhez
Juventus club hungary

 

– Minden ilyen szervezetet hivatalosan bejegyeznek a bíróságon, és az anyaklub is elismeri azokat; esetünkben azzal a feltétellel, hogy legalább ötven regisztrált klubtagnak lennie kell. Tiszteletbeli elnökünk egyébként Kemény Dénes, aki nagy örömmel vállalta a feladatot." Minden szurkolói klubnak van elnöke, elnöksége, pénztárosa és sok egyéb tisztviselője, aki az utazásokat szervezi vagy az ajándéktárgyak beszerzéséről gondoskodik.

A legnépszerűbb csapatoknak két-három szurkolói klubjuk is van idehaza, a Real Madrid például világszerte több mint kétezer fan­klubot ismer el. A klubtagság legnagyobb előnye kétségtelenül az, hogy a tagok a piaci árnál jóval kedvezményesebben jutnak meccsjegyhez, sőt a Real Madridnál vagy a Manchester Unitednél a legnagyobb rangadókra Magyarországról szinte csak a klubtagságon keresztül lehet belépőhöz jutni.

Minden klubnál másként működik ez: a United például az aktuális taglétszám tíz százalékának megfelelő számú jegyet rezervál valamennyi meccsre az Old Traffordra. A Bayern Münchennél viszont minden évben kisorsolják, hogy melyik külföldi szurkolói klub tagjai kaphatnak belépőt, és ők is csak egyetlen hazai meccsre juthatnak be – tudjuk meg Ladányi Zsolttól, a 376 tagot számláló CBM Hungary Fanclub elnökétől.

Tromposch Ádám, a Fehér Vikingek Real Madrid Szurkolói Egyesület elnöke viszont arról tájékoztat: nekik nincsenek ilyen gondjaik, az évek során csupán kétszer fordult elő, hogy ne kaptak volna jegyet, és büszkék rá, hogy az előző idényben minden meccsen képviselte közülük valaki Magyarországot a Bernabeu stadionban. A rekord pedig a Celta Vigo elleni meccs, amelyre negyvenöten utaztak ki közösen.

A helyszíni szurkolás mellett a honi fanklubok másik összetartó ereje a közös tévés meccsnézésekben rejlik: gyakori, hogy egy-egy nyilvános törzshelyen összegyűlnek a tagok, és együtt szorítanak a csapatért. A legfontosabb meccsek – például BL-döntős szereplés – esetén ki is bérelnek helyeket. Minőségi magyar labdarúgás híján ez maradt közösségi futballélménynek: együtt sírnak, együtt nevetnek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.