Azóta olyannyira megerősödött a rendezvényszervezés mellett sok minden mással is foglalkozó cége, hogy néhány milliós veszteséget valószínűleg kibírna. Neki egyébként nem a pénz, sokkal inkább a sportág népszerűsítése, a tradíció ápolása a fontos. Azt azonban tudni kell, hogy a Magyar Kerékpársportok Szövetségének a nemzeti körverseny a legértékesebb vagyonértékű joga, amelyet a jövőben ennek megfelelően hasznosít. A rendező a védjegyjogosultságot kizárólag egy évre kapja meg, és ha kiállja a próbát, tehát az együttműködési megállapodás feltételeinek mind pénzügyi, mind szakmai szempontból eleget tesz, akkor lehetősége nyílik arra, hogy a folytatásról tárgyaljon. A védjegyhasználat díja nettó ötmillió forint, amit mindenképpen muszáj kigazdálkodni.
Az is a verseny újjáélesztésének indítéka volt, hogy olimpiai kvalifikációs évben vagyunk, amikor kiváltképp nem mindegy, hogy kerékpárosaink hány minősített viadalon szerepelnek. Annál is inkább, mivel edzőtáborok maradtak el és a tervezettnél kevesebb helyen tudtak rajhoz állni honfitársaink.
Arra a kérdésre, hogy mit vár a körversenytől, Steig Csaba szakágvezető, Barcelona olimpikonja, aki 1991-ben egy szezon alatt három országúti bajnoki címet szerzett, így válaszol: – Alig jutott idő az előkészületekre, és sok bringás nem is tudja, mire vállalkozik. Jó néhányan érzik majd rosszul magukat, köztük a hegyi kerekesek, akiknek nem ezen a távon kellene kipróbálni azt, milyen egy országúti verseny.
A hat nap nemcsak nekik, hanem a szakág hazai versenyzőinek is hosszú lesz, így a tudáskülönbség még inkább kitűnik. A mintegy harminc magyar olyan külföldi profikkal méri össze tudását, akiknél nincs megállás, amíg a szezon tart, a Europe Tour sorozat különböző állomásain állandóan ott vannak. – Érdemes lenne elgondolkodni azon – tűnődik Steig –, szabad-e nekünk hatnapos viadalt szervezni. Hiszen az, ami rövidebb, kevésbé fárasztó és olcsóbb, s a pontszerzésre is jobban megfelel.
|
A hétévi pauza előtt Forrás: NS archív |
A magyar profik esélyeiről annyit mond, hogy az olimpiai kvalifikációt egyikük sem a Tour de Hongrie-n harcolja ki, azt viszont reméli: a 2012-es ötkarikás játékokon részt vevő Lovassy Krisztián, a luxemburgi Team-Differdange-Losch bringása jól szerepel. Bízik a 2008-as pekingi olimpikon Kusztor Péterben is, aki jelenleg az osztrák Amplatz-BMC csapatának tagja, és az utóbbi időben többször is lemondta a válogatottságot. Nélküle szegényebb lett volna a mezőny, hiszen nemrégiben az ausztriai körversenyen csapatának első számú embere volt, és szakaszgyőzelmet aratott „hegyimenőként”. Erre a Kékestetőn is van esélye, és az összetettben is pontszerző lehet.
Kusztor Keszthelyen edzés közben vette föl a telefont, s a hangjából ítélve egészen magabiztos. „Örülök, hogy újra lesz Tour de Hongrie, mert fontos egy országnak a saját körverseny – hangsúlyozta. – Szeretnék nyerni, mert ezzel is kedvet teremthetek azoknak a tehetséges fiataloknak, akik hamarosan átvehetik a helyünket. Szomorú, hogy jelenleg legfeljebb két-három magyar élversenyzőről beszélhetünk, holott a kerékpározás a világ három legnézettebb sportága között van.”
Bazári befutó
Négy földrész tizenegy országának 16 csapata, összesen 96 kerékpáros vesz részt a viadalon. A Tour de Hongrie mezőnye augusztus 4. és 9. között – Keszthely, Balatonföldvár, Kecskemét, Kékestető és Gyöngyös érintésével – 760 kilométert teker Budapestig, ahol a befutó a Várkert Bazár előtt lesz. A magyar országúti körverseny összdíjazása 5,5 millió forint. Az összetettben a legjobb 23 évnél fiatalabb magyar kerékpáros félmilliót kap.