galéria megtekintése

Hol a kis Tour siet

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 31. számában
jelent meg.

Soproni H. Lajos
Népszabadság

Komoly kockázatot vállaltak azok a szervezők, akik márciusban elhatározták, hogy újraélesztik az idén kilencvenesztendős Tour de Hongrie országúti kerékpáros körversenyt. Hiszen hét év kihagyás után úgy kezdték el az esemény előkészítését, hogy amire másnak általában egy év kell, arra nekik mindössze öt hónapjuk maradt.

– Ráadásul, amikor a programot meghirdettük, a költségeknek csupán a harmadára volt fedezet – állítja Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője, aki az összetett versenyben 1996-ban és két évvel később is harmadik lett. – Aztán a viadal május végén bekerült a nemzetközi szövetség versenynaptárába, így már ebben az évben is része lesz az olimpiai kvalifikációs sorozatnak. Ezzel együtt is még csak a büdzsé felét sikerült összeszedni, de most már látom, hogy a végére minden az eredeti elképzeléseknek megfelelően alakul.

A pénzügyeket azért firtattuk, mert manapság a nyilvántartásba vett nemzetközi viadalokon rengeteg a kiadás, így nem lenne meglepő, ha nyereség nélkül zárna az idei Tour de Hongrie.

Eisenkrammer pedig egyszer már rossz üzletet csinált a hazai körverseny felkarolásával. Emiatt 2002-ben a lakását is el kellett adnia, hogy rendezze a két év alatt felhalmozódott 30 millió forintos adósságát. „Mai eszemmel nem jutnék idáig” – jegyzi meg most.

 

Azóta olyannyira megerősödött a rendezvényszervezés mellett sok minden mással is foglalkozó cége, hogy néhány milliós veszteséget valószínűleg kibírna. Neki egyébként nem a pénz, sokkal inkább a sportág népszerűsítése, a tradíció ápolása a fontos. Azt azonban tudni kell, hogy a Magyar Kerékpársportok Szövetségének a nemzeti körverseny a legértékesebb vagyonértékű joga, amelyet a jövőben ennek megfelelően hasznosít. A rendező a védjegyjogosultságot kizárólag egy évre kapja meg, és ha kiállja a próbát, tehát az együttműködési megállapodás feltételeinek mind pénzügyi, mind szakmai szempontból eleget tesz, akkor lehetősége nyílik arra, hogy a folytatásról tárgyaljon. A védjegyhasználat díja nettó ötmillió forint, amit mindenképpen muszáj kigazdálkodni.

Az is a verseny újjáélesztésének indítéka volt, hogy olimpiai kvalifikációs évben vagyunk, amikor kiváltképp nem mindegy, hogy kerékpárosaink hány minősített viadalon szerepelnek. Annál is inkább, mivel edzőtáborok maradtak el és a tervezettnél kevesebb helyen tudtak rajhoz állni honfitársaink.

Arra a kérdésre, hogy mit vár a körversenytől, Steig Csaba szakágvezető, Barcelona olimpikonja, aki 1991-ben egy szezon alatt három országúti bajnoki címet szerzett, így válaszol: – Alig jutott idő az előkészületekre, és sok bringás nem is tudja, mire vállalkozik. Jó néhányan érzik majd rosszul magukat, köztük a hegyi kerekesek, akiknek nem ezen a távon kellene kipróbálni azt, milyen egy országúti verseny.

A hat nap nemcsak nekik, hanem a szakág hazai versenyzőinek is hosszú lesz, így a tudáskülönbség még inkább kitűnik. A mintegy harminc magyar olyan külföldi profikkal méri össze tudását, akiknél nincs megállás, amíg a szezon tart, a Europe Tour sorozat különböző állomásain állandóan ott vannak. – Érdemes lenne elgondolkodni azon – tűnődik Steig –, szabad-e nekünk hatnapos viadalt szervezni. Hiszen az, ami rövidebb, kevésbé fárasztó és olcsóbb, s a pontszerzésre is jobban megfelel.

A hétévi pauza előtt
A hétévi pauza előtt
Forrás: NS archív

A magyar profik esélyeiről annyit mond, hogy az olimpiai kvalifikációt egyikük sem a Tour de Hongrie-n harcolja ki, azt viszont reméli: a 2012-es ötkarikás játékokon részt vevő Lovassy Krisztián, a luxemburgi Team-Differdange-Losch bringása jól szerepel. Bízik a 2008-as pekingi olimpikon Kusztor Péterben is, aki jelenleg az osztrák Amplatz-BMC csapatának tagja, és az utóbbi időben többször is lemondta a válogatottságot. Nélküle szegényebb lett volna a mezőny, hiszen nemrégiben az ausztriai körversenyen csapatának első számú embere volt, és szakaszgyőzelmet aratott „hegyimenőként”. Erre a Kékestetőn is van esélye, és az összetettben is pontszerző lehet.

Kusztor Keszthelyen edzés közben vette föl a telefont, s a hangjából ítélve egészen magabiztos. „Örülök, hogy újra lesz Tour de Hongrie, mert fontos egy országnak a saját körverseny – hangsúlyozta. – Szeretnék nyerni, mert ezzel is kedvet teremthetek azoknak a tehetséges fiataloknak, akik hamarosan átvehetik a helyünket. Szomorú, hogy jelenleg legfeljebb két-három magyar élversenyzőről beszélhetünk, holott a kerékpározás a világ három legnézettebb sportága között van.”

Bazári befutó

Négy földrész tizenegy országának 16 csapata, összesen 96 kerékpáros vesz részt a viadalon. A Tour de Hongrie mezőnye augusztus 4. és 9. között – Keszthely, Balatonföldvár, Kecskemét, Kékestető és Gyöngyös érintésével – 760 kilométert teker Budapestig, ahol a befutó a Várkert Bazár előtt lesz. A magyar országúti körverseny összdíjazása 5,5 millió forint. Az összetettben a legjobb 23 évnél fiatalabb magyar kerékpáros félmilliót kap.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.