galéria megtekintése

Forma fél

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 14. számában
jelent meg.


Boda András
Népszabadság

Az Ausztrál Nagydíjjal e hét végén rajtol az autós széria 65. évada.

Ami biztos: a hét végén Melbourneben az Ausztrál Nagydíjjal megkezdődik a hatvanötödik Forma–1-es szezon. Minden más: talány. Az ilyenkor szokásosnál is több kérdésről, nagyobb bizonytalanságról sokat elárul az, hogy Charlie Whiting versenyigazgató csütörtökön jelezte, elnézők lesznek a „107 százalékos szabály” alkalmazása során. Azaz várhatóan az is rajthoz állhat majd a vasárnapi futamon, aki a szombati kvalifikáción nem futja meg a limitidőt. Mindez a gyakorlatban annyit tesz, hogy még a sokat látott szakember sem tartja kizártnak: ha szigorúan tartanák magukat az előírásokhoz, akkor a mezőny jó része már szombaton csomagolhatna...

Az aggodalom korántsem indokolatlan. A szezont megelőző téli teszteken ugyanis világossá vált, hogy a csapatok zömét maga alá gyűrte a szabálymódosítás-rengeteg. Kevesen tudtak megbirkózni azzal a feladattal, hogy néhány hónap alatt lényegében alapjaiban új kocsikat tervezzenek és gyártsanak. (Csak hogy a legfontosabb változtatásokat említsük: a motorokat le kellett cserélniük turbós erőforrásokra; teljesen új vezetőszárnyra, karosszériára volt szükség; be kellett vetni a korábbinál jóval bonyolultabb, sokkal nagyobb teljesítménylöketet adó úgynevezett ERS-rendszert.)

Mindezek miatt a spanyolországi és a bahreini próbákon egészen komikus jelenetek alakultak ki: nemcsak a kis költségvetésű istállók szenvedtek, hanem még a „nagyok” is, a címvédő, négyszeres világbajnok Sebastian Vettel autóját például sokáig beindítani sem tudták.

 
Szerelem, szerelem...
Szerelem, szerelem...
Jason Reed / Reuters

Nem remekelt a Lotus, a Sauber, a Force India, esetleges volt a McLaren működése és tempója, de még a viszonylag sok tesztkört abszolváló Ferrarinál is panaszkodtak a mérnökök, pilóták. Feltűnően gyors és megbízható volt viszont a Mercedes, valamint újra életjelet adott magáról a hosszú évek óta agonizáló Williams, különösen a Ferraritól átvett Felipe Massa kezében.

Mindezek alapján a szakértők zöme a Mercedes két pilótáját, Nico Rosberget és Lewis Hamiltont tartja favoritnak. Ugyanakkor mind többen idézik fel a Williams kapcsán a Brawn GP istálló történetét.

Emlékezetes, hogy 2009-ben az exferraris Ross Brawn új csapata lényegében a semmiből épített verhetetlen autót, amellyel Jenson Button világbajnok lett. Nincs kizárva, hogy hasonló kiugrást produkál a vb-címet legutóbb 1997-ben nyerő brit istálló.

Az esélylatolgatás kapcsán érdemes megemlíteni: a pilóták és a csapatok mérnökei nem győzik hangsúlyozni, hogy a jelenlegi technika – a kiforratlansága mellett – meglehetősen sérülékeny is. Mindezt tetézi, hogy az idén csökkentették a felhasználható üzemanyag-mennyiséget. Mindezek miatt sokan nem a győzelemben, a dobogós helyben, de még csak nem is pontszerzésben reménykednek. Csupán abban, hogy teljesíteni tudják a távot.

Talán nem mellékes: maga Charlie Whiting ismerte el, hogy átnézte a szabálykönyvet, mi a teendő akkor, ha egyetlen mozgó autó sem marad a pályán...

Pilóták

Red Bull: Sebastian Vettel (német), Daniel Ricciardo (ausztrál).
Mercedes: Nico Rosberg (német), Lewis Hamilton (brit).
Ferrari: Kimi Räikkönen (finn), Fernando Alonso (spanyol).
Lotus: Romain Grosjean (francia), Pastor Maldonado (venezuelai).
McLaren: Kevin Magnussen (dán), Jenson Button (brit).
Force India: Sergio Perez (mexikói), Nico Hülkenberg (német).
Sauber: Esteban Gutierrez (mexikói), Adrian Sutil (német).
Toro Rosso: Jean-Eric Vergne (francia), Danyiil Kvjat (orosz).
Williams: Felipe Massa (brazil), Valtteri Bottas (finn).
Marussia: Max Chilton (brit), Jules Bianchi (francia).
Caterham: Marcus Ericsson (svéd), Kamui Kobajasi (japán).

Versenynaptár

Március 16.: Ausztrál Nagydíj, Melbourne. Március 30.: Maláj Nagydíj, Kuala Lumpur.
Április 6.: Bahreini Nagydíj, Manama.
Április 20.: Kínai Nagydíj, Sanghaj.
Május 11.: Spanyol Nagydíj, Barcelona. Május 25.: Monacói Nagydíj, Monte-Carlo.
Június 8.: Kanadai Nagydíj, Montreal. Június 22.: Osztrák Nagydíj, Spielberg. Július 6.: Brit Nagydíj, Silverstone.
Július 20.: Német Nagydíj, Hockenheim.
Július 27.: Magyar Nagydíj, Mogyoród. Augusztus 24.: Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps.
Szeptember 7.: Olasz Nagydíj, Monza. Szeptember 21.: Szingapúri Nagydíj.
Október 5.: Japán Nagydíj, Szuzuka.
Október 12.: Orosz Nagydíj, Szocsi.
November 2.: Amerikai Nagydíj, Austin. November 9.: Brazil Nagydíj, Sao Paulo.
November 23.: Abu-Dzabi Nagydíj.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.