galéria megtekintése

Abroncsderbi

Az írás a Népszabadság
2015. 04. 11. számában
jelent meg.


Ábrahám Ambrus
Népszabadság

„A kínai pálya más, mint a többi, itt extrém gumikopással kell számolni. Ez pedig már az időmérő edzés felvezető körén is feladat elé állíthat bennünket. Mivel vigyázni kell az abroncsokra, ilyenkor úgy megyek, mintha a nagyanyám vezetne” – nagyjából így foglalta össze Daniel Ricciardo, a Red Bull pilótája, hogy mi is az e hét végi Forma–1-es nagydíjnak otthont adó sanghaji pálya legnagyobb talánya.

Az ausztrál klasszis nem magára, hanem az újra az élet napos oldalán sütkérező Ferrarikra irányította a figyelmet. Sebastian Vettel ugyanis – nagyszerű produkcióján túl – éppen annak köszönhette a győzelmet Malajziában, hogy nagyon finoman bánt a gumikkal, s egy kerékcserével kevesebbre volt szüksége, mint a Mercedeseknek.

Arról azonban sokan elfeledkeznek, hogy a két héttel ezelőtti diadalhoz minden öszszejött, vagyis akkor és abban az ütemben hibázott a legnagyobb ellenfél, hogy azt egy szuperszámítógép sem számolhatta volna ki pontosabban a Ferrari számára.

James Allison, a maranellói istálló technikai igazgatója igyekezett is visszafogni a szurkolók lelkesedését. Többször hangoztatta: Malájziában gyorsak voltak ugyan, de a fejlemények is a kezükre játszottak, ráadásul Kínában nem lesz olyan meleg, így megint a Mercedes kerülhet előnybe.

 

A tifosók és a stuttgarti ezüst nyilak rajongói szinte már biztosra veszik csapataik újabb vetélkedőjét az élen. Jókedvüket azonban kikezdheti egy apró módosítás, amelyről az utóbbi hetekben alig esett szó. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) jelezte:

a mostani GP-től új módon vizsgálja, mennyi üzemanyagot égetnek el autóikban a csapatok.

Az előírások szerint az üzemanyag felhasználása a verseny során egyetlen pillanatban sem lépheti át az óránkénti 100 kilogrammot. Csakhogy – a pletykák szerint – több csapat is megszegte e szabályt.

A szövetség eddig a rendszernek csak egy pontján mérte az átfolyás mértékét, ám a bennfentesek tudni vélik, hogy több istálló a mérőműszer és az erőforrás között felgyorsította az áramlást, s ezzel jelentős pluszteljesítményt piszkált ki a motorból.

Vettel: Lehet egy kerékcserével kevesebb?
Vettel: Lehet egy kerékcserével kevesebb?
Carlos Barria / Reuters

A hírek arról szólnak, hogy a „rafkós” megoldást éppen a két listavezető, a Mercedes és a Ferrari alkalmazta, így a szigorítások is e kettő ellen irányulnak.

Hasonló ötleten alapuló turpisságot látott már az autósport. Éppen húsz éve kavart hatalmas botrányt a rali-világbajnokságon a Toyota, amelyet végül egy évre el is tiltottak a versenyzéstől.

Az ázsiaiak ötlete az volt, hogy a többletlevegő – egyszerűen fogalmazva – megkerülte a turbó szűkítőjét. A csalást endoszkópos vizsgálattal sem lehetett volna észrevenni, a turbót szinte ketté kellett volna vágni a felderítéshez.

Úgy tartják, a Toyotát egy sértődött munkatárs dobta fel. Bár a szabályszegés egyértelmű volt, Max Mosley, a FIA akkori elnöke – akiről azt pusmogták, hogy nem feltétlenül róla mintázták a becsület szobrát – úgy nyilatkozott:

ez volt a legzseniálisabb trükk, amelyet az utóbbi harminc évben az autó- és motorsportban látott.

Hogy a módosítás markáns változásokat hozhat a Forma–1 erősorrendjében is? Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője lehűtötte a kedélyeket. Szerinte az újabb áramlásmérőkkel sem változik a helyzet.

A pénteki szabadedzésekből arra lehet következtetni, hogy igaza lesz, mert LewisHamilton komoly előnnyel nyerte meg mindkét „bemelegítő” menetet, s a jelek szerint a két Ferrari, de más sem lesz az útjában.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.