galéria megtekintése

Okosjövő lányoknak

0 komment


Csepelyi Adrienn

Egy izgalmas székesfehérvári programnak köszönhetően a következő években egyre több lány kerülhet majd természettudományokkal kapcsolatos vagy mérnöki pályára. Ha a projekt sikeres, más magyar városoknak is segítenek a szervezők.

„A lányok általában jobbak természettudományokból, mint a fiúk, főleg az első években, de aztán valami elromlik velük. Nem is tudom, talán egyszerűen csak túl sok ez nekik...” – mondja egy általános iskolai matematika-kémia szakos tanár, s az övé csak egy a sok-sok hasonló megállapításból abban a székesfehérvári környezettanulmányban, amely a lányok és a természettudományok kapcsolatát vizsgálja.

A Nők a Tudományban Egyesület és az Amerikai Egyetemi Nők Szövetsége (AAUW) közös, Megtervezem – Okosjövő lányoknak elnevezésű programjának célja, hogy minél több lány válasszon úgynevezett STEM, azaz természettudományokhoz, műszaki ismeretekhez köthető szakmát. A  programban részt vevő 7-11 évfolyamos lányok – az első évben mintegy 250-en voltak – a helyi partnercégek dolgozóinak „árnyékává” válhatnak: az úgynevezett shadowing napokon 2-3 fős csoportokban követhetik az őket érdeklő szakma egy-egy képviselőjét. A gyerekek arról számolnak be: végre valós képük van arról, mit csinál egy mérnök, így sokkal emberibb és vonzóbb képet kapnak a szakmáról. Akadt, aki az első shadowing napon beleszeretett a pályába, és azóta már be is adta a jelentkezését a vonatkozó egyetemi szakra.

A program a cégek számára is hasznos: nagy a munkaerőhiány, de különösen kevés a nő a magasan kvalifikált STEM szakmákban. Pedig számos kutatás bizonyítja: a nők jelenléte jótékony hatással van a munkafolyamatra. 

 

A program szervezői által készíttetett környezettanulmány a kiváltó okokat tárja fel. Egy gimnáziumi osztályfőnök például azt mondja: „A tankönyveknek még mindig eléggé maszkulin a nyelvezetük. Olyan kifejezéseket használnak, mint például a természet legyőzése vagy a titkok feltárása, és olyan koncepciókat adnak át, amelyek – főleg a lányokban – inkább visszatetszést keltenek, és elterelik őket a természettudományoktól. Emellett alig van női példakép a természettudományos tankönyvekben.”

Pedig hazánkban a nők átlagos iskolai végzettsége magasabb, mint a férfiaké: több nőnek van középfokú (52,6%) vagy felsőfokú végzettsége, mint az azonos korcsoportba tartozó férfiaknak.

A magyarországi oktatási rendszer genderszegregált, különösen a szakképzésben és a felsőoktatásban: a gimnáziumokban magasabb a lányok aránya, a szakiskolákban alacsonyabb. A férfiak STEM-területen és politikai szakokon vannak nagyobb számban jelen – pedig a lányok tanulmányi átlaga minden értékelt területen felülmúlja a fiúkét. A shadowing napok mellett évente megrendezik az Okosjövő Napját, s most táborszervezésen is gondolkodnak. A részt vevő tíz iskola tanárai lelkesek, a cégek pedig bíznak abban, hogy mind több székesfehérvári intézmény kapcsolódik be a programba. A tapasztalatokból afféle „kézikönyv” készül, hogy a programot más magyar városokban is elindíthassák.     

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.