galéria megtekintése

Kandinsky salátája kívánatosabb

0 komment


Veres Dóra

Az, hogy egy étel finom és tökéletesen van elkészítve, már nem elég az étterembe betérő vendégeknek. Az ízletes falatokon kívül nagyon fontos szerepe van az általuk rendelt fogások látványának is. Minél szemkápráztatóbb ugyanis valami, annál inkább találják azt finomnak – ez derül ki az Oxford Egyetem kutatásából.

Egy tál caprese, vagyis paradicsomsaláta esztétikai szempontokból sárga zöldséggel
Egy tál caprese, vagyis paradicsomsaláta esztétikai szempontokból sárga zöldséggel
Mario Anzuoni / Reuters

A Wassily Kandinsky orosz festő 201-es kompozíciója által ihletett salátáért akár kétszer annyit is fizetnének a gasztronómia szerelmesei, mint az ugyanazon alapanyagokból készült hagyományos salátáért. Az Oxford Egyetem kutatásában résztvevő 60, tizennyolc és ötvennyolc év közötti önkéntes legalábbis ezt állította.

A válaszadók úgy vélték, a New York-i Modern Művészeti Múzeumban kiállított kép zöldségekből és öntetekből készült mása nem csak, hogy jobban néz ki, mint a hagyományos előétel, vagy az, amelyiknél az egyes összetevőket egymástól néhány milliméterre helyezték el a tányéron, de sokkalta ízletesebb is.

 

"A legtöbb séfet újabban nem csak az általuk készített ételremekek íze, hanem azok tálalása alapján ítélik meg" – magyarázza a Flavour című lapban megjelent tanulmány egyik szerzője, Charles Spence professzor.

Az angolok nemzeti étke, a Fish and Chips
Az angolok nemzeti étke, a Fish and Chips
Phil Noble / Reuters

Az Oxford Egyetem kísérleti pszichológiai tanszékének munkatársa úgy véli, a kísérlet során bebizonyosodott, hogy noha a saláta összetevőit külön-külön mind a három ételben kiválónak ítélték a résztvevők, az esztétikus megjelenés hatással volt az ízlelőbimbókra is és az absztrakt festmény mását mindenki jobbnak találta a többinél.

Az eredmény nem nagyon lepte meg Jozef Youssef séfet és ételtudóst, a molekuláris gasztronómia egyik úttörőjét, aki jó ideje kísérletezik az általa készített menük különleges megjelenésével. A tanulmány hatására egyébként ő és kollégái úgy döntöttek, több fogást is Picasso, Magritte és Rothko munkái alapján fognak elkészíteni.

Ugyanakkor egy művészien megkomponált fogástól többet is várnak a vásárlók. Még mielőtt megkóstolták volna az összesen 30 hozzávalóból készülő "alkotást", pusztán a látvány alapján azt válaszolta a kísérletben résztvevők többsége, hogy az bizonyára sokkal komplexebb és izgalmasabb lesz, mint a másik két verzió.

A Fish and Chips homárból újraálmodva
A Fish and Chips homárból újraálmodva
Brendan McDermid / Reuters

"Ez alapján tudjuk, hogy már első ránézésre rávágják az emberek, hogy hajlandóak lennének többet fizetni egy különlegesebb élményért" – nyilatkozta a brit Telegraph-nak Dr. Katherin Ohla, a German Institute of Human Nutrition munkatársa. Kiemeli azonban, hogy arra nem kaptak választ a tanulmány szerzői, hogy pontosan mi vezetett az előzetes elvárás ilyetén emelkedéséhez.

Ha a gyerekeknél működik, felnőtteknél miért ne működne?

Heather Evans kulináris történész rávilágít, hogy amikor a gyerekeket szeretnénk megetetni valami olyannal, amit kevésbé szeretnek, a szülők általában valami különleges tálalással igyekeznek vonzóbbá tenni azt. "Mosolygós arcot formálunk az ételből, a zöldségekből kertet készítünk, melyben a brokkoli a hűs árnyékot adó fa. Ha a gyerekeknél működik, akkor ez valami ősi dolog lehet." Mármint az, hogy ösztönösen az esztétikusabb ételeket kívánjuk. Mint mondja, ez nem egy kortárs divathullám, már 1825-ben is írtak arról, hogy az ételek okozta élvezethez nagyban hozzájárul az étel megjelenése és a tálalás.

A spirálban elhelyezett étel a legjobb

Az amerikai hamburger, ha 6 dolláros
Az amerikai hamburger, ha 6 dolláros
Yuri Gripas / Reuters

Nem feltétlenül kell híres festményhez hasonlítania az ételnek, már az is elég, ha a húst, a köretet, a zöldségeket és a szószt nem csak egymás mellé helyezzük a tányéron. Debra Zellner, a New Jersey – ben található Montclair Állami Egyetem pszichológia professzora és kollégái által publikált tanulmány szerint ugyanis a siker titka a spirális elrendezés – ez a tanulsága a 100 önkéntes közreműködésével készült kutatásuknak.

A résztvevőket barna rizses piláffal, zöldbabbal és pirított mandulával tálalt, fűszeres öntettel meglocsolt sült csirkemellel kínálták. Az egyik csapat tányérjának egyik felén helyezkedett el a hús, a másik felén a mandulával megszórt zöldbab és középre tették a rizses piláfot. A másik csapat ételének összetevőit azonban máshogy rendezték el: középre került a hús, közvetlenül mellé a rizses köret, ezeket pedig körbevette a mandulával meghintett zöldbab.

Az amerikai hamburger, ha 175 dolláros
Az amerikai hamburger, ha 175 dolláros
Brendan McDermid / Reuters

Utóbbit sokkal kívánatosabbnak, és ízletesebbnek találták az emberek, és Zellner különösen érdekesnek találta, hogy a fogás elfogyasztása utáni elbeszélgetés során kiderült, hogy a barna rizsről sokkal elismerőbben nyilatkoztak, akiknek a tányér közepére tették, mint a másik csoport tagjai.

"Az emberek úgy gondolják, hogy ami szép, az jó is" – nyilatkozta Zellner, majd hozzátette, nincs ez másképp az emberekkel sem. A szép emberekhez több pozitív tulajdonságot szoktak társítani, mint a nem túl különleges, nem túl izgalmas külsejű személyekhez. "Ugyanaz a helyzet az étellel is: ami szép, az biztosan nem lehet rossz".

Épp ezért érdemes végiggondolni, hogyan tálaljuk az egészségesebb, rostban gazdag ételeket. Valószínű, hogy ha szépen, stílusosan és érdekesen helyezzük el azokat a tányéron, hamarabb elfogynak majd és jobban is fognak ízleni, mintha csak egyszerűen egymás mellé tennénk őket.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.