galéria megtekintése

Apuci úri hölgye

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 06. számában
jelent meg.


Horváth Gábor
Népszabadság

A XX. századi komolyzene talán legnépszerűbb darabját annak köszönhetjük, hogy egy jóval száz kiló feletti brácsás félt az apjától. A papa, Wilburforce James Whiteman fél évszázadon át volt a denveri köziskolák zenei szakfelügyelője, és sosem bocsátotta meg, hogy fiacskája az aljanép által favorizált dzsessz kedvéért otthagyta a szimfonikus zenét.

Fotó: Getty Images Metronome

Hiába volt Paul Whiteman az 1920–1930-as évek leghíresebb, legtöbbet kereső zenekarvezetője, muzikális úttörő és egyben zseniális menedzser, Amerika kedvence, meg különben is világhírű, hiába készült vele hollywoodi film, szerényen a dzsessz királya címmel, a papa véleménye továbbra is lesújtó volt. Itt jött a képbe George Gershwin.

Paul Whiteman a megszólalásig hasonlított a Stan és Pan filmekből ismert Oliver Hardyra, pocakja, mozgása, sőt még kis bajuszkája is kiköpött Pan volt. A látszat azonban ezúttal is félrevezető, a szépfiúnak aligha nevezhető zenész négyszer nősült, és senki nem mondta volna visszafogottnak. Operaénekes anyja miatt is természetes volt, hogy zenélni, hegedülni tanult. Később mélyhegedűre váltott, tizenhét esztendősen a Denveri Szimfonikusok között találjuk. Innen a San Franciscó-i Szimfonikusokhoz igazolt – mint később kiderült vesztére, illetve szerencséjére, attól függően, honnan nézzük.

 

Egyik nap, amikor, mint önéletrajzában írta, minden balul sikeredett, esett az eső, nem volt kedve zenélni, s még a tojását is túlfőzte, valamelyik barátja elcipelte egy feketék által látogatott, sörszagú, füstös lebújba. Itt hallott először dzsesszt, és nem hitt a fülének: lába ösztönösen verte a ritmust, a pontatlan, képzett fülnek nyilvánvalóan hamiskás fúvósok szinte az agyába hasítottak. Huszonöt éves volt, és óriási karrier előtt állt.

Az első világháború alatt rábíztak egy negyventagú haditengerészeti zenekart. Állami szolgálatban tanulta ki a karmesteri és „kulturális menedzseri” szakmát, leszerelés után azonnal zenekart alapított. San Franciscót rohammal vette be: már 1918 végére ő volt a legismertebb szórakoztató. 1920-ban New Yorkba költöztette a bandát, és felvételeket készítettek a Victor Beszélőgép Társaság számára. Paul Whiteman megpróbálta a lehetetlent: az európai klasszikus zene és az afrikai ritmusokra, a ragtimera, a katonazenekarok fúvósaira, illetve a fekete rabszolgák bluesára épülő dzsessz összefésülését. Vonósokat alkalmazott, igyekezett minél előkelőbb környezetben prezentálni az új populáris zenét. Ahogy egyszer nyilatkozta,megpróbált úri hölgyet faragni a dzsesszből – elfogadhatóvá tenni a fehér középosztály számára.

A zenészek által Apucinak (Pops) szólított, laza és joviális Whiteman egyáltalán nem volt rasszista. Bár üzleti partnerei tanácsára csupa fehér zenészt ültetett a pódiumra, a hangszerelésben nagyban támaszkodott fekete muzsikusokra, akiket bátorított és felkarolt. 1928-ban például Paul Robesonnal vette fel az Ol’ Man Rivert, aki nemcsak fekete, de ráadásul még kommunista is volt. A Herceg, Duke Ellington maga mondta méltónak Whitemant a dzsessz királya címre, márpedig ő csak tudta.

Amikor a hasonló című film forgatására New Yorkból Los Angelesbe utaztak, így nézett ki az Old Gold dohánygyár által szponzorált zenekar különvonata, az Old Gold Special: három hálókocsi, egy étkező, egy társalgó, két tehervagon meg egy kilátóplatform. Mind elegáns vörös-arany-zöld festéssel. Ötven ember utazott rajta, a zenészek és a kísérők, útközben koncerteket adtak, három hét alatt értek Hollywoodba. (Ahol aztán kiderült, hogy nem volt kész a forgatókönyv, hetekig tétlenül lébecoltak, ami nagyban hozzájárult az alkoholista szólista, Bix Beiderbecke állapotának végzetes romlásához és a film költségvetésének elképesztő túllépéséhez.) Az 1930-ban bemutatott Dzsessz királya végül cselekmény nélküli esztrádfilm lett, amelyet több nyelven is forgalmaztak. A magyar változat narrátora személyesen Drakula gróf, azaz Lugosi Béla volt.

Addigra már Paul Whiteman beírta magát a zenetörténetbe. 1924-ben az ő felkérésére írta George Gershwin a Kék rapszódiát. Előtte nem sokkal Whiteman zenekara már adott egy komolyzenei dzsesszkoncertet a kanadai Eva Gauthier-val a New York-i Aeolian Teremben. A sikeren felbuzdulva a denveri zenei szakfelügyelő fia tovább akart lépni. Elterjesztette, hogy a következő Modern Zenei Kísérlet-koncertre olyan óriásokat hívott meg, mint Igor Stravinsky, Szergej Rahmaninov vagy Leopold Stokowski – függetlenül attól, hogy egyáltalán New Yorkban voltak-e azon a bizonyos februári napon és el tudtak-e jönni. (Rahmaninov ott volt a nézők között, a 42. utcában ma is meglévő koncertteremben.)

AFP / Universal / The Kobal Collection

Azt kívánta bizonyítani, milyen nagy utat tett meg néhány év alatt az amerikai populáris (pop!) zene. Első számként egy alkalmi kvintett előadta az Original Dixieland Jazz Band Livery Stable Blues című számát. Whiteman állítólag megijedt, amikor látta,mekkora ünneplésben részesítette az előkelő publikum a „fekete” darabot. A következő négy órában azonban nem volt semmi „fekete”, hanem csupa előre megírt, rögtönzésmentes, ám „dzsesszes” darab. Benne a Paul Whiteman Orchestra zongoristája, Fred Grofé által hangszerelt Kék rapszódia, amelynek zongoraszólamát Gershwin játszotta. A The New York Herald szerint a koncert „harsogó siker” volt. A Variety ezt írta: „Whiteman végérvényesen bebizonyította, hogy a tánczenekar, a banda, a jazz, bárhogy is hívjuk, sosem fog meghalni. Az amerikai kultúra része és abszolút szükséglet.”

A Paul Whiteman Orchestra korántsem bizonyult olyan örök életűnek, mint a dzsessz. Hiába volt a harminckét slágerlista-vezető szám, a Billie Holidayjel 1942-ben adott legendás koncert, elfogyott körülötte a levegő. A zene – bár a szimfonikus dzsessz ma is létezik – más irányokba fordult. Whiteman az 1950-es évek első feléig zenés tévéműsort vezetett Teen Club címmel. 77 évesen, 1967-ben hunyt el. Nem tudhatjuk, a papa mit szólt volna, amikor tévútra sodródott fia az életművéért posztumusz Grammy-díjat kapott.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.