galéria megtekintése

A kamaszok még bizakodóak, a harmincasok már kiábrándultak

0 komment

NOL

A 16-19 éves fiatalok nagy terveket dédelgetnek: minden harmadik közülük úgy gondolja, öt éven belül saját vállalkozást fog létrehozni. A harmincasok viszont már nem ennyire derűlátóak, szerintük a siker kulcsa nem a kemény munka, hanem a szerencse.

Többek között ezek derültek ki a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (BKF) legújabb felméréséből, amely az Y és a Z generáció munkával, munkahellyel kapcsolatos vágyait és elvárásait vizsgálta.

Ha az 1900-as évek óta eltelt időszakot négy generációra osztjuk, akkor most az ötödiknél tartunk: A Veteránok 1920 és 1930 között születettek, a Baby boom tagjai 1946 és 1964 között, majd következett az X (1965-1975) Y (1976-1995) és végül a Z (1996-tól napjainkig tartó) generáció.

A Z generáció tagjai sokban különböznek az őket megelőző Y generáció - most 20 és 40 év közötti - tagjaitól. Míg a Y generáció tagjainak életében is fontos szerepet játszanak a digitális technológia vívmányai, addig a Z nemzedék már egyenesen beleszületett ebbe a világba és szinte elképzelhetetlennek tartják az életüket Internet, mobiltelefonok, tabletek és más, digitális és kommunikációs eszközök használata nélkül.

 

Az Y generációnak már más a viszonya a munkához, mint szüleiknek: ezek a fiatalok azt látták, hogy elődeik jóformán robotolás árán értek el mindent, de ebbe mind szellemileg, mind lelkileg tönkre mentek, így ők már nem ezt az utat akarják járni. Nem elégszenek meg annyival, hogy hosszú évek alatt szerezzenek maguknak lakást, autót, a biztos egzisztenciát még a gyerekvállalás előtt szeretnék megteremteni, és noha nem áll távol tőlük a kemény munka, már jóval öntudatosabbak, nagyon is tisztában vannak az elvárásaikkal, ami a munkahelyet és a fizetést illeti. Nem szeretik a munkaidőn túlnyúló feladatokat, ám mégis szinte egész nap elérhetőek mobiltelefonon és e-mailen keresztül.

Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság

Az Y generáció látszólag követelőzőnek és lustának tűnik, valójában azonban más motivációra van szüksége és ez új kihivíások elé állítja a munkáltatókat: leglényegsebb szempont számukra a versenyképes fizetés és az előrejutás, de a siker zálogának nem a kemény munkát, jóval inkább a szerencsét és a jó kapcsolatokat tekintik.

A lassan munkába álló Z generációnak - vagy ahogy az amerikai szociológus, Marc Prensky után hívják őket: digitális bennszülötteknek - a Y nemzedék tagjaitól eltérő elképzelései vannak a munkáról. Ezek a 16-19 éves fiatalok olyan munkát szeretnének végezni, amiben kiélhetik kreativitásukat és a siker érdekében akár hajlandóak lennének napi nyolc óránál többet is dolgozni, ugyanis hiszik: a kitartó munka meghozza az eredményét. 19%-uk szerint jó kapcsolatokra van szükség ahhoz, hogy valaki eredményes lehessen a munkájában, 14% szerint pedig minden az ötleteken és a kreativitáson múlik.

A BKF felmérésében részt vevő 19 évnél fiatalabbak 45%-a mondta, hogy öt év múlva egy nemzetközi vállalatnál képzeli el magát, ugyanakkor minden harmadik inkább kisebb, saját tulajdonú vállalkozást szeretne. Úgy vélik, az a munka az ideális, ami segíti önmegvalósításukat és a kreativitásuk kibontakoztatását, a biztos anyagi háttér és az előrelépési lehetőség számukra csak másodlagos.

A húszon, de különösen a harmincon túliak jobban bíznak a hazai KKV-szektorban, mint fiatalabb társaik. Az arányokat tekintve közülük kétszer annyian szeretnének egy kis- vagy középvállalkozás alkalmazottjai lenni, minden harmadik közülük is inkább saját céget szeretne és százból csak minden tizedik képzeli el a jövőjét családi vállalkozásban.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.