galéria megtekintése

Volt benne klorofill

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 31. számában
jelent meg.


Kácsor Zsolt
Népszabadság

Azon vitatkoznak, van-e a márványra ragasztott biliárdposztóban klorofill.

Kecsenovics azt mondta, jobb lesz, ha most néhány évig nem forszírozzátok a zöld posztót meg a piros és fehér golyókat, ne gondoljátok, hogy a hatalom hülye, ha államosította is a fapapucsgyárat – kántálja Tolnai Ottó versét Bicskei István a Jel Színház produkciójában, amely mindössze egyórás ugyan, az öröklét felől a pillanat töredéke, ám erre a hatvan percre megáll a nézőtéren a levegő, s megáll az idő.

Már egyetlen ilyen katartikus előadásért megéri színházi fesztivált szervezni. Úgyhogy amikor Bicskei Istvánnak és Nagy Józsefnek tapsol a közönség, nyugodtan dőlök hátra: a debreceni Csokonai Nemzeti Színház által szervezett Deszka Fesztivál, a kortárs magyar darabok évente megrendezett seregszemléje ismét bebizonyította, hogy a Deszka idejére a Csokonai az ország legfontosabb művészeti intézménye.

Pedig nem indult túl jól: a megnyitón Halász János kulturális államtitkárnak sikerült azt az okosságot mondania, hogy a kortárs magyar dráma egyaránt fontos a színházművészetben és az irodalomban. De jó, hogy ezt elárulta, nem jöttünk volna rá. Kósa Lajos polgármesternek pedig ünnepélyesen sikerült elhallgatnia, hogy a Deszka egyes előadásait azért kell a már-már alkalmatlan Víg moziban tartani, mert a Latinovits Színház eredetileg 2008-ra ígért átadása még mindig késik.

 
A Titkaink Pesten, Bécsben, Debrecenben is telt házat vonz
A Titkaink Pesten, Bécsben, Debrecenben is telt házat vonz
Konyhás István

Ennélfogva a bevezetőben említett Jel Színház előadását, a Tolnai Ottó verseiből készült Wilhelm-dalokat is kénytelenek voltak a Modem Kortárs Művészeti Központban megtartani, de ez legalább nem vált a kárára: nem láttam a Deszka összes bemutatóját, de ez a produkció volt a fesztivál egyik csúcsa. Aki május végén Temesváron jár, novemberben pedig Kolozsváron, el ne mulassza megnézni.

Nagy ötlet volt, hogy idén a Csokonai színházzal szomszédos Vencel söröző is beszállt a programokba. Egyik éjjel, nem sokkal éjfél előtt Seress Rezső dalait adta ott elő Varga Klári, akit Dargó Gergely kísért zongorán, s a kései kezdés jót tett a cívisváros amúgy lagymatag éjszakai életének.

A szomszéd asztalnál addigra már ott söröztek a zalaegerszegi színház művészei is, akik Az üveganya előadásáról érkeztek a Víg moziból. Igaz, ha a Wilhelmdalok volt az egyik csúcspont, akkor a Krusovszky Dénes költő által írt, számomra meglehetősen lapos darab volt az egyik mélypont: Az üveganya fakó csehszlovák tévéjátéknak tűnt az 1980-as évekből. De nem baj, ebből is lehet tanulni. Én megtanultam belőle azt, hogy egy tisztességes rendező – jelesül Sztarenki Pál – egy tisztességesen dolgozó társulattal még egy drámai töltettel nem rendelkező drámából is képes kihozni a legtöbbet.

S tanult belőle maga Krusovszky is: a fiatal kortárs költők számomra egyik legjelentősebb tehetségének számító szerző ugyanis részt vett a másnapi szakmai értékelőn, ahol lehúzták ugyan a darabját, de szeretettel tették, Árkosi Árpád rendező arra biztatta, hogy tanuljon meg „színháziul”. Az üveganyával ellentétben emlékezetes volt Háy János A Gézagyerek című darabja, amelyet szerbül adott elő a Piroti Nemzeti Színház.

Habár az előadás számomra nem múlta fölül a legendás debreceni ősbemutatót, mégis különleges „összetartozás-élményt” adott: a színpadon én szerbül beszélő „magyarokat” láttam. Kelet-európaiakat, akik értik a mi magyar életünket, s mi is értjük az ő nyelvüket, még ha nem beszéljük is. Ha rajtam múlna, az említett szakmai értékelőkre beültetnék mindenkit, aki egy-egy előadást megnézett, a Deszka így volt teljes ugyanis: az előadásokról szóló, legszigorúbban értelmezett szakmai beszélgetésekkel, amelyeket profin vezetett le Mispál Attila. Az értékelő trió tagja az említett Árkosin kívül Nánay István színházi szakíró, egyetemi tanár volt, valamint Tóth Erzsébet költő (babérkoszorús, ahogy ő mondta). Árkosi és Nánay értékes, elemző hozzászólásaiból külön jegyzetet lehetne kiadni a színi egyetemistáknak, Tóth Erzsébet (babérkoszorús) meghívását viszont nem nagyon értem, a Pintér Béla Társulat Titkaink című előadása kapcsán is képes volt ilyet mondani: „nagyon ügyes az egésznek a megcsinálása”.

Helyette inkább Forgách András dramaturgot, írót kellett volna beültetni a trióba, ő elemében volt, sziporkázó megjegyzéseket tett például a „hosszú és unalmas színház védelmében”. Szerinte egy ötórás darabban egy félórás, meditatív unalom igenis megtermékenyítő lehet, Árkosi pedig egyetértett vele, mondván: érdemes lenne megszervezni a „hosszú darabok fesztiválját”.

Forgách amúgy a nagyváradi Szigligeti Színház rendezőjeként mutatkozott be, s ennek kapcsán Nánay elgondolkodtató megállapítást tett: szerinte a határon túli magyar társulatok „Magyarország pszichózisban” szenvednek, úgy érzik, az anyaországban „meg kell mutatni magukat”, s görcsösen igyekeznek túlteljesíteni. Habár nem hangzott el a neve, e ponton nem lehetett nem gondolni a kárpátaljai Vidnyánszky Attilára.

S ami a már szóba hozott Pintér Béla Társulatot illeti, pénteki előadásukon ritka nagy telt házat csináltak. Ráadásul kiderült: kisebb színpadra tervezett előadásaik igenis működnek, hatnak és lélegeznek nagyszínpadon is. Zsenik. Azaz hogyan is mondaná Tolnai Ottó? Van bennük klorofill!

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.