galéria megtekintése

Virágözön a londoni télben

„Talán a virágoknak köszönhetem, hogy festő lettem" – állította ­Claude Monet, akinél kevesen festettek több kerti képet. A Royal Academy of Arts a borongós londoni télre időzítette az év első „blockbuster" kiállítását, amelynek címe Modern kert és festészet Monet-tól Matisse-ig. Amikor a tárlat részletei tavaly nyilvánosságra kerültek, a szkeptikus kritikusok azzal vádolták a Királyi Akadémiát, hogy újabb bőrt próbál lehúzni a közönségcsalogató Monet-ról.

Egy az öt Monet-tavirózsa közül
Egy az öt Monet-tavirózsa közül

A kiállítás mindenesetre rendkívül látványos lett. Ann Dumas kurátor a XIX. század közepétől kezdve a nyugati társadalomban és a hortikultúrában, azaz a kertművelésben bekövetkezett változásokat együtt követi nyomon. Ahogy a távol-keleti, amerikai és afrikai gazdasági piacok könnyebben elérhetővé váltak, korábban ismeretlen növények kerültek be Európába. A botanika tudományának fejlődésével pedig a legkülönfélébb színekben, formákban és méretekben sikerült új hibrid virágokat termeszteni.

 

A Royal Academy az 1860 és 1920 közötti évekre összpontosít: ez Monet aktív munkásságának ideje. Ekkor a kertek már nemcsak az arisztokrácia esztétikai igényeit elégítették ki, hanem a középosztály számára is elérhetővé váltak. Az iparosodó és háborús konfliktusok által sújtott modern érában a kert kikapcsolódást, sőt menekülést is jelentett a világ elől.

A vezető köz- és magángyűjteményekből összerakott kiállítás kronológiai sorrendet követ. Ötven mester százhúsz festménye közül harmincötöt jegyez Monet. A nagy műgonddal megtervezett termek messze nem csak impresszionista műveket tartalmaznak. A XX. század elejének posztimpresszionista, avantgárd és más stílusát olyan nagyságok színpompás festményei képviselik, mint Gustav Klimt, Vaszilij Kandinszkij vagy Pierre Bonnard.

Matisse: Rózsaszínű márványasztal Forrás: Royal Academy of Arts
Matisse: Rózsaszínű márványasztal. Forrás: Royal Academy of Arts

Monet-t vitathatatlanul a művészettörténet legfontosabb kertfestőjének tartják, de neki járhat egyben a legkiemelkedőbb festő a kertművelők között cím is. Saját bevallása szerint fiatalon sajátította el a kertápolás fortélyait, amikor „boldogtalannak érezte magát". Már a kiállítás nyitóképén, az 1864-es Tavaszi virágokon szakértők tíz különböző fajtát azonosítottak. A francia géniusznak sainte-adresse-i ifjúságától kezdve a Givernyben töltött utolsó évekig mindig volt kertje. Szenvedélyét lebilincselően érdekes dokumentumok, köztük virágrendelések, számlák, szakkönyvek és magazinok is igazolják a patinás Burlington House-ban.

A kurátorok több bravúrral szolgálják meg a 18 fontos belépti díjat. Az 1902–1906 közötti években különböző napszakokban megfestett több tucat Tavirózsa képek közül öt érkezett Londonba. Az ­1950-es évek óta Európában most látható először együtt a három amerikai múzeumnak eladott monumentális Agapanthus Triptychon, amelynek 1916–1919 közötti megfestése családi veszteségeire és az I. világháború keserveire egyaránt vigaszt adott. Az érdekességek sorába tartoznak a nácizmus által üldözött, illetve „degeneráltnak" nyilvánított két német festő, Max Liebermann és Emil Nolde wannsee-i, illetve ­seebülli kertje ihlette képek.

A szenzációs kiállítás felfedezései a kevésbé ismert spanyol mesterek. Joaquín Sorolla a burjánzó virágai között pihenő iparművészről, Louis Comfort Tiffanyról készített portrét, Santiago Rusinol melankolikus ábrázolásain pedig hanyatlásnak indult kertek szerepelnek. Feltűnően hiányoznak viszont a kertápolást híresen becsben tartó britek munkái.

Modern kert és festészet Monet-tól Matisse-ig

Royal Academy of Arts, London

A kiállítás megtekinthető április 20-ig

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.