galéria megtekintése

Vidor-idők

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 24. számában
jelent meg.


N. Kósa Judit
Népszabadság

Elsős lehettem, amikor először utaztam a metrón a Duna medre alatt. Hatalmas kalandnak ígérkezett, aprólékosan színeztem magamban a képet, milyen lesz, amikor a sebesen száguldó szerelvény a habok közé veti magát, teljesen körülöleli a víz, és azt reméltem, halakat is látunk majd, mint egy hatalmas akváriumban.

Ehhez képest nem jutott más osztályrészemül, mint a cseppnyi szorongás és a metró szokványos csattogása a Kossuth Lajos tér és a Batthyány tér között. Mit mondjak, kiábrándító volt.

Hogy miért pont ez az ősrégi élmény jutott eszembe Kéri Dánielnek a Jászai Mari téri BKV-hajóállomást ábrázoló, napsütötte fotójáról? Mert egy kicsit utánaolvasva már tudom: a központilag szervezett kishajó-közlekedés diadalmas csúcspontján készült ez a kép, 1972 áprilisában. De már közel volt a pillanat, amikor megindult a leépülés.

Ekkor még huszonkét motoros hajót üzemeltetett a vállalat, melyek közül tizennégy rajta is van a képen. Nyolc nagy, százharminc-százötven főt befogadni képes hajó (azaz vízibusz) az úgynevezett vonali járatokon közlekedett: volt, ugye, a B jelű járat, Lágymányostól a Boráros téren át egészen a Margitszigetig, meg R jelű, amely innen, a Jászairól indult, hogy a szigetet és a Rómait útba ejtve egészen Pünkösdfürdőig szállítsa az utasokat.

 

A közepes hajókat, szám szerint tízet, amelyeken kilencven-száz ember fért el, a jelentősebb átkelőjáratokon alkalmazták, például a Kossuth tér és a Batthyány tér vagy a Szent István park és a margitszigeti Kaszinó között. És volt végül négy, negyven-ötven főt befogadó kishajó, amely a kevésbé forgalmas átkelőjáratokon közlekedett.

A flotta bő fele
A flotta bő fele
Kéri Dániel / Népszabadság/archív

Ezeket a hajókat valószínűleg az is ismeri, aki nem is élt akkor, amikor még fel s alá jártak a Dunán. Budapest olyan nevezetességei voltak ugyanis, mint a sárga villamosok vagy az ekkor még „balra hajts”-rendben járó kisföldalatti. 1957-ben alakult meg a Fővárosi Kishajózási Vállalat – hogy majd 1968-ban beolvadjon a BKV-ba –, és

hamarosan meseparkká változtatta az akkoriban épp döglődő vízi közlekedést. A jó kedélyű vállalatvezetés Jancsit és Juliskát, Hófehérkét és a hét törpét, Piroskát, Babszem Jankót és Hüvelyk Matyit is beállította a forgalomba,

és hamarosan megtízszerezte, kétmillió fölé emelte az utasszámot. Ami érthető is, hiszen a hatvanas évek elején még hajójáratokkal kellett kiváltani az Erzsébet hidat, és ugyanekkor a gyalogosközlekedés is megszűnt a hamarosan elbontott Kossuth hídon, így annak a helyén is a motorosok jelentették a leggyorsabb megoldást.

A város építése azonban nem állt meg. 1964-ben elkészült az Erzsébet híd, 1972 karácsonyára a metró Deák tér és Déli pályaudvar közötti szakasza, 1975-ben pedig a Meder utcai gyalogoshíd, amelyen sétálva is meg lehetett közelíteni a Népszigetet. Ezzel a három legforgalmasabb átkelőjárat vált feleslegessé. Igaz, ugyanekkor ugrásszerűen megnőtt a margitszigeti járatok kihasználtsága: mivel 1973-ban kitiltották az autókat a szigetről, egyre többen választották –legalábbis tavasztól őszig – a park megközelítésének ezt a romantikus módját.

Tehették, hiszen ekkor még a BKV tarifáihoz igazították a hajózás árát is. A Margitszigetet délről vagy északról megközelítő vízibuszokon például két buszjegy áráért – azaz három forintért – utazhattak a felnőttek, a gyerekektől és a nyugdíjasoktól pedig ennek is csak a felét kérték el. A piaci árakat, s ezzel a forgalom visszaesését, valamint a hajópark átalakulását csak a rendszerváltás hozta el. Ez az időszak viszont a mesés korszaknak is véget vetett. A legtovább Tudor, Vidor és Morgó tartott ki, ám az utóbbi húsz évben őket is hiába keresnénk a budapesti partoknál. Morgó immár Várhegy néven, Tudor mint Szent Kristóf, Vidor pedig Szentendre II-ként rója a Duna habjait.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.