galéria megtekintése

Végül színpadra áll az olaszliszkai lincselés

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 05. számában
jelent meg.


Kácsor Zsolt
Népszabadság

Nem mindennapi bemutatóra készül a budapesti Katona József Színház társulata: színre viszik a tavaly elhunyt Borbély Szilárd Az olaszliszkai című „sorstalandrámáját”, amelynek alapjául a 2006-os olaszliszkai lincselés szolgált.

Olaszliszkai lincselés – az a borzalmas, annak idején az egész országot megrázó bűncselekmény, amelynek során Szögi Lajos 44 éves tanárt a saját lányai előtt verte agyon egy közlekedési incidens miatt feldühödött tömeg.

Igaz, Borbély Szilárd drámájában – amely 2010 novemberében jelent meg a Kalligram folyóiratban, majd a szerző Szemünk előtt vonulnak el című kötetében –

az országszerte megismert sértettnek már nincs neve, „Áldozatnak” nevezik, s ettől a személytelen általánosítástól egyetemessé válik a darab.


Az „áldozati bárány” szerepébe ugyanis bárki, akárki, tehát mindenki beilleszthető. Nem szereplőkkel, hanem „rendhagyó szerepkörökkel” kell számolnunk, maga az Áldozat sem szereplő, hanem az értetlen és figyelmetlen, noha széles látókörű humanizmus hangja, érzelmi és intellektuális paneljeinek tára. A sors sem ad értelmet annak, ami bekövetkezik – a lincselésnek. Nem a hübrisz az oka, nincs semmiféle oka, nincs rá magyarázat, pusztán lezajlik újra és újra.

 

A dráma hangsúlyos jellemzője a nyelvválasztása: Borbély Szilárd ugyanis olyan emelkedett, már-már szakrális nyelvi közeget teremtett, amely eltávolítja ugyan a brutális cselekményt a mindennapoktól, s emberi szenvedéstörténetté emeli, ám ettől a történet mégis súlyosan mai és nagyon magyarországi marad.

Azzal kapcsolatban, hogy Borbély Szilárdtól keresett-e drámát, vagy maga az olaszliszkai lincselés foglalkoztatta, s így jutott el ehhez a darabhoz, az ősbemutató rendezőjét, Máté Gábort kérdeztük.

Eredetileg egy mai magyarországi történetet akart színre vinni – mondja, de sokáig nem talált hozzá darabot, s habár Borbély Szilárd darabját olvasta a megjelenésekor, elfeledkezett róla.

Amikor újra elolvasta, rájött: „ez az, ezt kerestem, erről akarok beszélni”. Igaz, a szerző világa nem volt tőle idegen, hiszen a Nincstelenek című regényének színpadi adaptációján színművészeti egyetemistákkal dolgozott együtt.

A darab szakrális nyelve kapcsán Máté Gábor kifejtette: tartják magukat az írói szándékhoz, s szinte szolgai módon szeretnének alkalmazkodni ehhez a megemelt nyelvezethez. A rendező szerint a nyelv ereje és hatása kulcsfontosságú ebben a történetben, hiszen az olaszliszkai tragédia arra is rámutat – s ezt maga Borbély is megfogalmazta egy nyilatkozatában –, hogy a hírek, a „bulváréhség” világa a felejtésre épül, mert

mindennap jön egy újabb és újabb eset, amely fölborzolja a kedélyeket, de kitörli az agyunkból az előző nap borzalmait. Ez az oka annak, hogy rendezőként minden „bulváros” tartalmat el akart kerülni,

hiszen aki a darabot ismeri, nagyon jól tudja: ennek a műnek a lincselés „szenzációelemeihez” semmi köze.

Borbély Szilárd családi tragédiája is meghatározó
Borbély Szilárd családi tragédiája is meghatározó
Konyhás István / Népszabadság

Ugyanakkor szerinte

éppen ebben rejlik „a szörnyűség ellentmondása”, hiszen ilyen esetben az érdeklődés először mindig a konkrét tragédia felől közelít, nem pedig a darab emelkedettsége felől.

Máté Gábort a munka során inspirálta Radnóti Zsuzsa idén megjelent tanulmánya: Borbély Szilárd munkásságát mennyire meghatározta a személyes élettörténetének tragédiája, az, hogy szülei rablógyilkosság áldozatává váltak, így a Katona színpadán mintegy „harmadik szálként” ez a motívum is megjelenik.

AZ OLASZLISZKAI

A főbb szerepeket Fekete Ernő (Áldozat), Szacsvay László (Rabbi) és Haumann Péter (Idegen) alakítja, a díszletet Cziegler Balázs, a jelmezt Füzér Anni tervezte. Ősbemutató: október 9., Katona József Színház.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.