galéria megtekintése

Védett mű védtelenül

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 26. számában
jelent meg.


Fekete Gy. Attila
Népszabadság

Az évszázad bűnügyének tartották, pedig az „évszázad blamázsa” pontosabban kifejezte a Szépművészeti Múzeum hét értékes képének kálváriáját. Mert ami 1983. november 5-én történt, több, mint egy kínos képlopás. Ma is érvényes kórtünet. Mindazok az okok és körülmények, amelyek 30 éve a század képlopását lehetővé tették, sok tekintetben ma is fennállnak a műtárgyvédelemben.

A tatarozás miatt felállványozott múzeum külső állványzatán a tolvajok felkapaszkodtak az első emeletre, egy mezei üvegvágóval behatoltak az olasz terembe, és leakasztottak hét értékes képet – a Raffaello-, Tiepolo-, Tintoretto-, Palma Vecchio-alkotások 1983-as értéke egymilliárd 436 millió forint volt –, majd, ahogy jöttek, úgy távoztak. Éjszakai őr nem volt, a riasztó négy nappal korábban elromlott, és „még nem volt idő megjavítani”.

A Műkincsek és bűnesetek - ellopott és visszaszerzett kulturális örökségünk című kiállítás megnyitója a Szépművészeti Múzeumban
A Műkincsek és bűnesetek - ellopott és visszaszerzett kulturális örökségünk című kiállítás megnyitója a Szépművészeti Múzeumban
Teknős Miklós / Népszabadság

Az ügy végül happy enddel végződött. Négy olasz és három magyar képtolvaj börtönbe került, a képek vissza a múzeumba. Szerencsénk volt: világhírű és emiatt (akkoriban még) gyakorlatilag eladhatatlan képeket loptak el az olasz–magyar bűnbanda tagjai. Ők ezzel nem számoltak, azt hitték, ha már náluk vannak, előbb-utóbb találnak rájuk vevőt. Azóta a helyzet csak romlott.Védendő értékeink védelme korántsem javult oly mértékben, amennyivel könnyebbé vált a mégoly értékes és ismert lopott kincsek értékesítése.

 

A rendőrség még napjainkban is csak „az egyéni pénztárcához szabott vagyonvédelmi berendezések felszerelését” meri kérni, fel sem merülhet, hogy a védelem a védendő tárgy értékéhez, veszélyeztetettségéhez igazodjon. Tíz évvel és egy bő hónappal a Szépművészetiben történt lopás után egy újabb, az eddigi legnagyobb értékű műkincslopás történt Budapesten. 1993. december 12-én több milliárd forint értékű, XVII., XVIII. és XIX. századi arany- és ezüsttárgyat vittek el ismeretlenek a Dohány utcai Magyar Zsidó Múzeumból. Az ellopott tárgyak nagy részét egy évvel később Romániában megtalálták, majd visszaadták jogos tulajdonosuknak.

Ezt követően szinte minden évben történt legalább egy említést érdemlő – értsd: több tíz- vagy pár százmillió forint kárt okozó – betörés. A tolvajok elsősorban a kis, védtelen templomokat választották ki, ahol sok esetben egyetlen régi (egy csavarhúzóval is könnyen nyitható, vagy feszítővassal könnyen feltörhető) zár mögött olykor sok tízmilliós értékekre bukkantak. Ám olyan, a vidéki plébániákhoz képest sem kicsinek, sem szegénynek nem mondható helyek is kapituláltak a tolvajok előtt, mint a Győri Egyházmegye Kincstára. Onnan 1996 augusztusában hat kódexet vittek el, mintegy 100 millió forint értékben. Pár héttel később a tetteseket elfogták.

De a sor még folytatható. 2002 februárjában a vizsolyi református templomból elvitték a vizsolyi biblia ott őrzött példányát. A felbecsülhetetlen értékű művet bejelentés alapján találta meg a rendőrség 2002 októberében. Még ugyanebben az évben két Czóbel Béla-, egy Márffy Ödön- és egy Szobotka Imre-festményt loptak el a Kiscelli Múzeumból, mintegy 100 millió forint értékben. A tettesek azonban nem tudtak túladni a zsákmányon. Elfogták őket, a képeket pedig visszaadták a múzeumnak.

A Műkincsek és bűnesetek - ellopott és visszaszerzett kulturális örökségünk című kiállítás megnyitója a Szépművészeti Múzeumban
A Műkincsek és bűnesetek - ellopott és visszaszerzett kulturális örökségünk című kiállítás megnyitója a Szépművészeti Múzeumban
Teknős Miklós / Népszabadság

Nem volt ilyen szerencsés annak a Jászai Mari téri lakásnak a tulajdonosa, akinek a távollétében 2002. december 18–28. között 32 festményét lopták el, mintegy 400 millió forint értékben. És sikerült ellopni a (legalábbis a hivatalos források szerint) legdrágábban vásároltmagyar festményt is. Csontváry Kosztka Tivadar Szerelmesek találkozása című alkotása egy 2006-os árverésen 230 millió forintért talált gazdára. Végül megkerült, sőt, a nyomozás során a BRFK rátalált egy másik körözött képre is: Szinyei Merse Pál Vadregényes tájára.

A műtárgyak, régiségek védelme azonban nem csak azt jelenti, hogy legyenek erős rácsok az ajtókon és az ablakokon, modern riasztó, lehetőleg mozgásérzékelős, és kamerák, amelyek képét munkaidő után egy távfelügyelettel foglalkozó cég vagy a múzeum, kincstár, szóval a tulajdonos saját biztonsági emberei figyelik. Nem hátrány megválogatni azokat sem, akiket a kincsek gazdái az értékeik közelébe engednek. A pannonhalmi apátságból például 2006-ban egy ott karbantartóként dolgozó 36 éves férfi emelte el az 1089-ből származó David dux-oklevelet, amelyen Szent László király pecsétje látható.

A magyar rendőrségen 1998 óta működik kulturális javak védelmére szakosodott egység. A műkincsvédelmi alosztály jelenleg a Nemzeti Nyomozó Iroda egyik csapata. Nem egy ellopott értéket „szereztek már vissza” külföldről is. Napjainkban velük szoros együttműködésben dolgozik a lopott műtárgyak visszaszerzésén a Forster Gyula Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ műtárgy-felügyeleti irodája, ahol – többek között a rendőrségtől kapott információk alapján – nyilvántartást vezetnek minden lopott műtárgyról. Elvileg így egyetlen árverésen sem találhat új gazdára Magyarországon lopott tárgy. Elvileg. A gyakorlatban ugyanis a tulajdonosok többsége nem készít fotót, részletes leírást a birtokában lévő mégoly drága kincsekről sem, ami egy lopás esetén igencsak megnehezíti azonosításukat.

Nem a legjobb Csontváry

Buzinkay Péter, a Forster Központ műtárgy-felügyeleti irodájának vezetője lapunknak azt mondta, a Debrecenből eltűnt festményekről náluk senki nem tett bejelentést, így egyelőre nem szerepelnek az ellopott műtárgyak között a honlapjukon, és a múzeumi, műgyűjtői kört nem értesítették a képek eltűnéséről, ahogy egyébként ilyenkor szokás. Sem a Csontváry-, sem a Nemes-Lampérth-kép nem volt védett, márpedig a magángyűjtőknél lévő, kétségtelenül Csontvárynak tulajdonított jelentős munkák többnyire védettek. Huszonhét ilyen mű szerepel a nyilvántartásukban.

Az Éjszakai jelenet nincsen közöttük, s az alapvető szakirodalom sem ismeri. Nincs jegyezve náluk a Táj című Nemes-Lampérth-kép sem, pedig a művész magángyűjteményekben szereplő harminc legjelentősebb munkáját a hivatal levédte. Molnos Péter, a legújabb Csontváry-monográfia szerzője könyvében felvette az eredetinek elfogadott művek közé az Éjszakai jelenetet, főleg a képet 1999-ben először publikáló Romváry Ferencre hagyatkozva. Molnos lapunknak elmondta: eredetiben is látta a művet a gyűjtőnél, és nem merültek fel kétségei. Az viszont tény, hogy nem a legjobb Csontváry-festmények közül való. (Cs. L.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.