galéria megtekintése

Túlélni az Andrássy úton

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 11. számában
jelent meg.

0 komment


Csepelyi Adrienn
Népszabadság

Elég sokszor ettem reggel hétkor a gíroszosnál a New York Palota mellett ahhoz, hogy azt gondoljam: nehezen lehet zavarba hozni, ha Budapest éjszakai életéről van szó. Aztán eljött a nap, amikor reggel fél kilenckor támolyogtam haza az Operából. Miután felléptem.

Szombat este tizenegykor, a Lázár utcai díszletkapunál kellett volna gyanút fognom, ám mire harmadszor is elhangzott az „úristen, te vagy az újságíró, aki végigcsinálja?” kérdés, már javában robogtunk a jelmezraktár felé. Az Opera idén csatlakozott a European Opera Days rendezvénysorozathoz, igen erős premierrel: az intézmény kvízjátékkal súlyosbított éjjeli túlélőtúrát szervezett, amelyre mintegy negyven operarajongó nyert bebocsáttatást. Aczél András főrendező (vagy inkább főinkvizítor) nem ismert kegyelmet. A három csapat nevéhez illő jelmezt kapott, a túra állomásain próbatételek vártak mindannyiunkra.

A bennünk rejlő Oláh Gusztáv
A bennünk rejlő Oláh Gusztáv
Nagy Attila / Magyar Állami Operaház

A műhelyben díszletet festettünk, aztán Kertesi Ingrid és Rőser Orsolya énekesnő mesterkurzusa jött: némi skálázás után a Torreádordalt tanultuk meg zongorakísérettel. A következő állomáson a szervezők által kiutalt zajkeltő eszközökkel kellett háromperces zeneművet alkotnunk a Carmenből.

 
Aida műkedvelőknek profiktól
Aida műkedvelőknek profiktól
Reviczky Zsolt

Ekkor még röhögtünk azokon a szerencsétleneken, akik Faust csapatnéven futottak, s ezáltal egy komplett Walpurgis-éjt kellett komponálniuk hordókra és leselejtezett mosogatótálcákra, ám hamar arcunkra fagyott a mosoly, amikor Nádasdy András balettmester bejelentette: most pedig koreográfiát készítünk a kész művünkre. (Jó, az ő mosolya sem volt őszinte.)

Majdnem tökéletes mozdulatok
Majdnem tökéletes mozdulatok

Bár a kvízt fél négy magasságában (vagy inkább: mélységében) már alfa állapotban töltögettük, ötkor egy csapásra felébredtünk. Megkaptuk a végső nemes feladatot: az éjjel tanultakat – plusz a hangfelvételt, a koreográfiát és impozáns díszletünket – felhasználva előadni a Carment negyed órában.

Hétre határozottan elnézőbbek lettünk a modern operarendezésekkel: a mi verziónkban például a dohánygyár előtt arról folyik a szó, hogy kikapott a Sevilla futballcsapata, Don José és Escamillo kő-papír-ollóval dönt Carmen sorsáról, végül Escamillo szelfizik egyet a szíven szúrt Carmen holttestével, miközben kórusunk a Torreádor-dalt énekli. Hamisan. A főinkvizítor – meg a főigazgatóból, a művészeti vezetőből, balettmesterből és az énekesekből álló zsűri – fél kilenckor kegyelmet gyakorolt: megdicsőülten elhagyhattuk a házat.

Álló ováció reggel nyolckor
Álló ováció reggel nyolckor

Az éjszaka tanulsága: soha ne becsüljük alá az opera hatalmát: nincs olyan partidrog, amelynek hatására képes lennék hajnali háromkor Escamillo kísérőjének öltözve nyomni a demi pliéket a balettrúdnál, miközben valaki egy hordót ütöget.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.