– Éppen az tetszett a legjobban, hogy a hegedűt nehéz megszólaltatni, motivált, hogy egyre jobban és jobban tudjak játszani rajta.
A legjobbak egyikéhez került: a helyi konzervatóriumban oktató kazah származású tanárlegenda, Zakhar Bron magántanítványa lett. Az ő kezei közül olyan remek muzsikusok kerültek ki, mint az idehaza is népszerű Maxim Vengerov vagy Gwendolyn Masin. Bron korábban sosem foglalkozott még ilyen kicsi gyermekkel, Repin azonban itta minden szavát, így hamar kiderült, milyen hatékonyan tudnak együtt dolgozni. – Olyan hatéves koromig fogalmam sem volt arról, hogy tehetséges vagyok, vagy hogy egyáltalán mi az a tehetség – idézi fel a hegedűművész. – Csupán kilenc-tíz esztendős koromban kezdett komolyra fordulni a dolog.
Bron jól tudta: ahhoz, hogy az isten háta mögötti Novoszibirszkből valaki világraszóló zenészkarriert fusson be Oroszországban, ahol Volgát lehet rekeszteni a jobbnál jobb hegedűsökkel, valami látványosat kell produkálni. Például elhozni néhány fődíjat a legrangosabb nemzetközi versenyekről. Repin tette, amit mestere mondott neki: mindössze 11 esztendősen megnyerte a Wieniawski hegedűversenyt, fellépett Moszkvában, illetve Szentpétervárott. Tizennégy esztendősen már Tokióban, Münchenben és Berlinben kápráztatta el a közönséget. Miközben kortársai az általános iskolából ballagtak, ő a Carnegie Hallban debütált. Ő a rangos brüsszeli Erzsébet királyné verseny valaha volt legfiatalabb győztese.
Bartók szerint a verseny lovaknak való, nem művészeknek. Repin azt mondja, a versenyzés végső soron valóban furcsa dolog, hiszen hogyan is lehetne egy művész fölött ítéletet mondani. Szerinte fontos a játék általános színvonala – és egy kis szerencse sem árt. Ahogyan az sem, ha az embernek nem remeg a keze a félelemtől: – Tizenöt-tizenhat éves korom előtt gyakorlatilag egyáltalán nem volt lámpalázam a színpadon – meséli a muzsikus. – Csak akkor esett le, hogy ez azért már egészen komoly dolog, amikor a világ legpatinásabb hangversenytermeiben léptem fel.
Bár már a világ összes fontos színpadán megfordult, egy kis lámpaláza manapság is van koncertek előtt: – Olyankor arra gondolok, amit Zakhar Bron mondott egy-egy versenyen színpadra lépés előtt: „nagy levegő"! – nevet. – Komolyra fordítva a szót: fontos, hogy ne váljék automatizmussá a muzsikálás: értenünk kell, mit csinálunk, fejben mindig ott lennünk és analizálni. Tökéletes kontroll – erre törekszem.
Névjegy
Vadim Repin hegedűművész. A szibériai Novoszibirszkben született 1971. augusztus 31-én. Tizenhét esztendősen megnyerte a rangos Erzsébet királyné versenyt. A francia és az orosz repertoárra specializálódott, de gyakran játssza kortárs zeneszerzők – nem ritkán kifejezetten neki írt – műveit is. 2014 óta a novoszibirszki Transz-szibériai Művészeti Fesztivál művészeti vezetője. Az 1733-as „Rode" Stradivari-hegedűn játszik.
Koncert
2016. február 2., 19.30, Müpa
Vadim Repin és a Magyar Virtuózok Kamarazenekar, vezényel Alexander Negrin.