galéria megtekintése

Tévé a színpadon

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 05. számában
jelent meg.


Papp Sándor Zsigmond
Népszabadság

Tudtam, hogy már régóta megy Krizsó Szilvia beszélgetős estje, a Libikóka a Radnótiban (egész pontosan 2012 májusában volt az első eset, akkor Palya Bea és a mecénás-üzletember, Kovács Gábor volt a vendég), valamiért mégis csak kedd este jutottam odáig, hogy meg is nézzem.

Az első, ami máris feltűnik, pedig épphogy elkezdődött az est, hogy mennyire hiányzott Krizsó, mennyire hiányzik a valóban érdeklődő személyiség a tévé képernyőjéről. A napi mismásolás rutinja mellett, mintegy kontrasztként. Hirtelen rájövök arra, hogy manapság milyen kevéssel is beéri a közmédia. Ami már azért is felkavaró, mert eredetileg a Libikóka is tévéműsor lett volna, folytatva a nem akármilyen tévés hagyományokat.

Mácsai, Péterfy, Krizsó: a televízióból hiányzó beszélgetés
Mácsai, Péterfy, Krizsó: a televízióból hiányzó beszélgetés
Veres Viktor / Népszabadság

Mácsai Pál az első vendég, és ő tényleg a legjobb alany, mintha Örkény sztendáppolna a maga választékosságával és öniróniájával. Szó esik persze a szerepekről, az Örkényről meg az igazgatói posztról, ami ugyancsak egy szerep sok-sok aláírással. Adóbevallás idején 1400 oldalt ír alá, ami semmiképp nem egyperces, csak abba illő. Megtudjuk, hogy egyedüli pályázóként sok esélye van a hosszabbításra a színház élén, de biztosat csak a biztos után, vagyis az eredményhirdetést követően lehet mondani, ha egyáltalán. És szó esik a színházcsinálásról, csúcsokról és kudarcokról, s bár igen finoman fogalmaz, de mégis valami ilyesmi lehet, hogy Székely Csabának az Örkény társulatára írt friss drámáját, a Csoda, hogy élünk címűt el kellett tolni a jövő szezon végére, pedig az idén lett volna a premier. Az olvasópróbán derült ki, hogy mintha hiányozna még belőle valami, talán az aktualitást húzta ki alóla az idő, vagyis még dolgozni kell vele. A téma már azért is kényes, mert Székely Csaba éppen a Mácsai színházának pályázatát nyerte meg a Bánya-trilógia első darabjával, és kezdte el nem akármilyen karrierjét. S bár sem gőg, sem sértettség nem rontotta meg a viszonyukat, azért azt az igazgató csöndesen hozzátette: persze azért nem örült a szerző a kényszerű elnapolásnak. És emiatt is tűnik hitelesnek Mácsai minden félelme és szorongása, mert valóban nem lehet egyszerű játszma a színház, a maga percenkénti frusztrációival és sikereivel.

 

A vendég vendége Péterfy Bori, akivel egy kicsit „terápiáznak” is az HBO sikersorozata kapcsán, kiderül, hogy csúf szerzet a színész, hiába a két-három hetes szoros együttlét, a lelkek összefonódása, mégsem tartják nagyon a kapcsolatot a kamera leállása után. Mindenki visszatér a maga civil életébe.

A másik vendéget, Vágó Istvánt már nehezebb faggatni, bár mindenre készségesen felel, akkor is, ha a politikáról (az önkormányzati választásokon a DK színeiben indult) vagy a vetélkedőiről kérdezik. És még a basszusgitárját is előkapja, hogy egy kicsit dzsemmeljen Darvas Ferenccel, aki zongorán kíséri az estet. Vágó viszont nehezebb dió, szereti a pontos kérdéseket, ha kell, vissza is kérdez azonnal, s kicsit úgy érezzük, hogy még mindig a Milliomos székében ül, és a rossz válaszok felé terelgeti a maga kedvesen gonosz és kitüntetett módján Krizsót. (Biztos, hogy a B-t szeretné megjelölni, kedves Szilvia?) Fenyő Miklós, a vendég vendégeként folytatja a mederben tartott ugratást, amelynek vicces tétje, hogy miért nem játszhatott soha Vágó Fenyő valamelyik zenekarában. S bár ez mindvégig kedélyes és szórakoztató, az est valahogy mégis leül, megpihen.

A hiányt viszont tényleg magunkkal visszük. Mármint azt, hogy néhány év alatt sikerült lebirkóznunk magunkat arra a szintre, hogy sem Vágó, sem Krizsó, sem Mácsai nincs igazán képernyőn (a sorozatot nem számítva), hogy színházba kell járni már egy jó tévéműsorért is. Aminek nem csak a bombasztikus főcímét vagy a nagyzoló semmitmondását jegyzi meg az ember holtfáradtan. Hogy úgyis lehet szeretni Magyarországot, hogy közben senkiből nem csinálunk hülyét, csak beszélgetünk.

Libikóka
Krizsó Szilviával fent és lent Radnóti Színház

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.