A Virtuózok-műsor formátumát 2013-ban védette le Peller Mariann. – Olyan 600 oldalas kézikönyv készült a műsorhoz, hogy a világ bármelyik országában megállja a helyét – mondta lapunknak a producer, aki annak reményében indította el a műsort, hogy trendibb legyen a klasszikus zene a magyar fiatalok körében. Mert nem szerette, hogy koncertszervezőként csupa ősz fejet lát a zenekari árokban és a koncerttermekben is.
A műsor elképesztően népszerű lett, 3,1 millióan nézték, Facebook-oldalán majd százezer követője gyűlt össze, hatására 14 százalékkal többen jelentkeztek zeneiskolába. Mindemellett ez volt az első olyan tévéműsor, ahol ingyen lehet szavazni a versenyzőkre, és ingyen letölthető mobilapplikáció tartozik hozzá.
A cég kreatív csoportja a cannes-i nemzetközi televíziós vásáron mutatta be a Virtuózokat, sokan érdeklődtek, volt, aki tokkal-vonóval a teljes licencjogot megvette volna, de hiába, az nem eladó. Így védi ki a magyar ötletgazda, hogy külföldön elveszítse a műsor a klasszikus zenei tehetségkutató profilját.
A Dick Clark Productionsnak „csak” az értékesítési jogokat adták el, koprodukciós partnerként fele-fele arányban részesülnek a jogdíjakból. (Az amerikai cég éppen olyan műsort keresett, amely egyszerre szól az egész családnak.) A Virtuózokat eladták már Japánba meg Kínába, és további négy tévétársasággal tárgyalnak. A szerződés értelmében a külföldi csatornáknak minimum ötven százalékban kell megtartaniuk a klasszikus zenei profilt, a fennmaradó rész crossover műfajokból állhat. (Nem kötelező a 80-20 százalék arány, mint Magyarországon.) További kikötés a vállalkozó országoknak, hogy megtartsák a műsor címét vagy a logóját.
A Virtuózok projektje hat évre szól. Az első két évben kiváló szólistákat keresnek, majd kamarazenekarokat, később a dzsessz műfajában, világzenében és népzenében tehetségeseket, később karmester- és zeneszerző-talentumokat. Ezt követően újrakezdik a sorozatot. Az alapítók nem engedik el versenyzőik kezét később sem. A Kis Virtuózok Alapítvány nemcsak egyévnyi csillogást, hanem szellemiséget is ad nekik. Ösztöndíjat kapnak a fiatal tehetségek, és megannyi nemzetközi fellépési lehetőséget, sőt elvállalhatnak bármilyen szereplést, amihez kedvük és idejük van. Így volt ez az első évfolyam gyerekeivel, és a mostaniak is erre számíthatnak.
Az alapítvány figyel rájuk, hangszert is vesz azoknak, akiknek családi hátterük ezt nem engedi. Addig segíti őket, míg nem karolja fel őket egy menedzser. Most épp tárgyalnak egy svájci céggel, amely vállalná egyikük képviseletét. Hogy kiről van szó, egyelőre titok. De azt Peller Mariann elmeséli, a világhírű operaénekes, Plácido Domingo is meghallgatta őket, sőt visszanézte szerepléseiket, és a második szériában újabb meglepetést ígér a gyerekeknek.
Licencjogok kifelé és befelé
Magyar kulturális sorozat licencjogát először értékesítették külföldön. A valóságshow-k közül az RTL Klub Való Világa futott be cseh és szlovák karriert. Megkérdeztük az MTVA sajtóosztályát, az elmúlt két évben milyen nemzetközi produkciók licencjogait vásárolták meg. Mint kiderült, a Magyarország, szeretlek!, a Játék határok nélkül, A következő! és a Maradj talpon! készült külföldi mintára.