A 65. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon a hazájában, Iránban a filmezéstől eltiltott Jafar Panahi lehetetlen körülmények között készült alkotása nyerte a fődíjat. Chilei, román és lengyel film vitte el az Ezüst Medvéket. Magyarok a nem meghívott műveket promotáló kiadvánnyal tündököltek.
A Berlinale politikus filmfesztivál. Rámutatunk arra, hogy mi történik a világban, így nem érhet minket az a vád, hogy a vörös szőnyeg csak a glamourt szolgálja — mondta Dieter Kosslick fesztiváligazgató szombat este a díjátadó gálán. Hozzátette, hogy a sajtóban megjelent kritikákat nem olvasta. Kosslick nyilatkozata dicséretes, ugyanakkor ügyes kitérés a válasz elől, mivel az idén a német sajtó igencsak kritizálta a szelekciót, azon belül is a német filmek minőségét. Werner Herzog (Queen of the Desert) versenybe válogatása sokaknál kiverte a biztosítékot. Az sem jött jól, hogy akkor adtak életműdíjat Wim Wendersnek, amikor élete talán leggyengébb filmjét prezentálta (Everything Will Be Fine).
Jafar Panahi unokahúga a nagydíjjal Hannibal Hanschke / Reuters |
Mindegy, ezekre a melléfogásokra senki sem fog emlékezni, merthogy igazi filmtörténeti pillanattal sikerült megkoronázni a rendezvény 65. kiadását: nyert a művészet, nyert a politika, azaz az iráni nagymester, Jafar Panahi. Az Arany Medvével jutalmazott Taxinál valóban képtelenség a politikát „leválasztani”, alkotóját 2010-ben Irán-ellenes propaganda vádjával börtönbe zárták. A filmezéstől eltiltott Panahi nem adta fel, taxisként is forgat, stáb nélkül, hol dokumentarista jelleggel, máskor pedig némi didaktikával fűszerezett fikciót. Filmjének ő a főszereplője is, minden szempontból. Azzal, hogy hírt ad sorsáról meg az iszlámról, alkotó és alkotása eggyé válik.