Négy Rómát járt magyar művész állította ki az Örök Város ihletésében született új alkotásait a Horánszky utcai Párbeszéd Házában. Koralevics Rita, Olajos György, Fülöp Gábor és Gaál Tamás a Római Magyar Akadémia, a Falconieri-palota ösztöndíjas vendége volt tavaly egy hónapig.
A római ösztöndíjnak egészen a húszas évekig visszanyúló hagyománya van a magyar művészetben. És az Örök Város mindenkit másként érintett meg. Az akadémia galériájának a kurátora, Németh Pál szerint „számos alkotó első római inspirációja éppen a belvárost borító utcakövek hálójával kezdődik – nem véletlenül tér vissza ez a motívum például Gaál Tamás Róma montázs című grafika sorozatában is. Róma bőre, a felület a városon, s hányan próbálták éppen ezen keresztül felfejteni a lényegét?" Gaál egyébként nemcsak grafikákkal, de „köztestnek" nevezett szobraival is bemutatkozik.
Gaál Tamás: Róma A szerző felvétele |
Németh szerint a felületekkel való játék az ami leginkább összeköti a négy alkotót. Érdekes észrevétel. Fülöp Gábornál ezt például a Kisasszony című szobrán fedezzük fel. Az eltorzított koponyájú, félig ember, félig ember alatti vagy ember feletti lény testfelszínét pikkelyszerű hálózat fedi, éppen olyan, mint a capitoliumi farkas testét. Íme itt is. Róma bőre. Vagy egy másik szobrán, amely a Galóca címet kapta, egy pompeji pózban humifikálódott emberalakot nőnek be sűrűn a gombák. Éppen úgy, ahogy az archaikusra általában rátelepszik az élősködő jelen. Hát ez is Róma.