galéria megtekintése

Nádas először nem akarta, de aztán eszébe jutott valami

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 22. számában
jelent meg.


Szemere Katalin
Népszabadság

Finom kézmozdulatokkal és hosszabb-rövidebb kommentárokkal kísérte saját felolvasását Nádas Péter. A Találkozás című darab olvasópróbáján hallhattuk tőle majdnem a teljes szöveget. Csak a darab végét vette át tőle Börcsök Enikő, aki az ősbemutató után harminc évvel eljátssza Ruttkai Éva egyik utolsó szerepét. Az olvasópróba előtt Nádas Péter Szép Ernő életműdíjat vehetett át.

A Találkozás Radnóti Zsuzsa, a Vígszínház dramaturgjának unszolására, megrendelésére készült. Az első beszélgetésnél még nemet mondott Nádas Péter, de később visszahívta Radnótit. Mégis vállalja, mert eszébe jutott egy téma – meséli a felolvasás előtt Nádas. Sulyok Máriára írta a szerepet, de mire kész lett a szöveg, Sulyok súlyos beteg lett. Jobb választásnak tűnt Ruttkai Éva.

Nádas Péter, kezében az 1985-ös előadás fényképével
Nádas Péter, kezében az 1985-ös előadás fényképével
Teknős Miklós / Népszabadság

Az 1979-ben írt darab premierjét évekig késleltette, hogy a Kádár-korszak kulturális tótumfaktuma, Aczél György letiltotta. Az ötvenes évekre utaló történethez ugyanis Nádas felhasználta a Rajk-perből egy asszony visszaemlékezését, abból merítette Mária megkínzását, öngyilkossági kísérleteit.

 

Ruttkai Éva évekig járt Aczél nyakára, kérte, követelte, hadd mutassák be a darabot. Az elutasítás után egyszer csak – ki tudja, miért akkor – megengedték, hogy Valló Péter színpadra állítsa. Nem adták könnyen a premiert, komplett feltételrendszerhez kötötték. Le kellett zárni az erkélyt, és csak este fél 11-kor lehetett kezdeni. Abban reménykedtek, hogy így csak a legelszántabbak nézik meg. Az már kiesett a látókörükből, hogy a Vígszínház akkori igazgatója, Horvai István előrébb, kilenc órás kezdésre csempészte a produkciót. Mint Radnóti Zsuzsa meséli: a politika a médiából csak a szaksajtót engedte be, kizárva tévét, rádiót.

A díjátadó és az olvasópróba között Nádas Péter lapunknak arról beszélt, hogy a negyvenes évekről szóló Takarítás című művével sem volt könnyebb helyzetük. Pécsen kezdték el próbálni, és ezt Aczél tudomására hozta egy pécsi képviselő. Letiltották a készülő produkciót, amelynek már készen volt a Rajk László tervezte díszlete. Az ősbemutatót végül 1980-ban, Szikora János rendezésében, a Győri Nemzeti Színházban tartották, de ez sem zajlott konfliktusmentesen. A megyei első titkár megbízta első segédjét, hogy nézze meg az előadást, aki egy ledőlő falra, amelyből kilép egy figura, rávágta:

ez biztos a szocializmus ledöntését szimbolizálja.

Az alkotók ezt tagadták, színre kerülhetett a produkció. De persze miről másról szólt volna? – meséli nevetve Nádas.

A Találkozás írója élesen emlékszik Ruttkai játékára, a felolvasás alatt többször megjegyezte:

„önkéntelenül úgy csinálom, ahogy Éva.”

Arról is beszél, mennyire megrázta a Hegedűs D. Gézával játszó színésznőt, hogy a nézők rendszeresen kijárkáltak az előadásról. Nádas szerint a darabjairól három okból szoktak eljönni: pisilniük kell, undorodnak a szövegtől vagy lelkileg nem bírják a súlyos témát.

Az 1985-ös előadáshoz Vidovszky László írt zenét, ezt használja most a rendező Eszenyi Enikő is, akit régóta foglalkoztat a darab, sokáig filmet szeretett volna forgatni belőle. De mivel a mozi mégsem jött össze, műsorra tűzte az ősbemutató helyszínén, a Pesti Színházban, hiszen megvannak az ideális főszereplők a társulatban: Börcsök Enikő és Király Dániel.

Börcsök Enikő több önmagának feltett kérdésére is kapott választ Nádas Péter kommentárjaiból. Megtudhatta például, hogy Mária három különböző hangon beszél a darabban. A színésznő legutóbb Spiró György író tolmácsolásában hallhatott szerzői felolvasást, amit azért is tart különösen jónak, mert első kézből megismerik az író gondolatait, és a keletkezés körülményeiről szóló információk hozzátesznek a szerephez. Ő egyelőre szorong a darabtól, és feszülten várja a próbákat. Mindig munka közben találja meg az örömét.

Király Dániel, aki unikális élményként élte meg a próbát, azt mondja:

ha nem is jobban érti, de jobban érzi a darabot.

Eszenyi Enikő arról beszélt lapunknak, hogy nem kellett sokáig győzködnie Nádas Pétert, hiszen megszokott, hogy a szerző felolvassa a saját művét. A ma délelőtthöz fogható élményként idézi fel azt az olvasópróbát, amelyen Weöres Sándortól hallotta a Kétfejű fenevadat.

Életműdíj Zümzümmel

Szép Ernő életműdíjat vehetett át Nádas Péter a Magyar dráma napján. Az olvasópróba előtt adta át neki az emberi erőforrás minisztériumát képviselő Szilágyi Pál, és laudálta Dömötör András rendező. Az író Szép Ernő Zümzümjéből olvasott fel.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.