Magazin: Egy fotómuzeológusnak is fontos közösségi felelőssége van. Amit megőrzünk, arra emlékezünk.
Kincses Károly: Bibó tíz pontja a szabadságszerető emberről olyannyira bennem van, hogy soha nem fogom elfelejteni. Elkeserít, hogy
hiába a szaktudásunk, egy emberek tudatlanságára játszó rendszerben minden kép visszafordítható az ellenkezőjére.
Rosszabb pillanataimban azt gondolom, bárcsak egy kép sem maradna meg, mert akkor nem lehetne velük hazudni.
Magazin: Mit jelent szabadságszerető embernek lenni?
Kincses Károly: Többek között azt, hogy az embernek mindennap bele kell néznie a tükörbe, és meg kell állapítania, hogy tett-e bármit az ellen, hogy az általa nem szeretett, önkényuralmi típusú rendszer újra és újra valamilyen módon tért nyerjen, beavatkozzon az életébe.
Magazin: Játszott Alföldi Nemzeti Színházában. Hogyan élte meg, amikor politikai szempontokból értékelték az előadásokat? Mit jelent ebben a helyzetben a művészi szabadság?
Radnay Csilla: Most úgy látom, hogy egy kedves illúziót. Akkor fiatal voltam, zsigeri szinten sokkolt, hogy amikor egy tiszteletteljes társaság felelősen elkezdett beszélni társadalmi, történelmi és emberi kérdésekről, az nem vitát vagy párbeszédet szült, hanem hazugságok tömkelegét.
Magazin: A főiskola után független színtársulatot alapítottak. Hogyan látja a függetlenek helyzetét?
Radnay Csilla: Siralmasan. Sorra megölik a független társulatokat. Amikor a HOPPart Társulatot elindítottuk, még úgy tűnt, hogy ez egy valós alternatíva lehet, ma filléres kényszerhelyzetek árán van életben.
Magazin: Fotómúzeumot is nehéz volt fenntartani. Mi motiválta?
Kincses Károly: Én alapítottam a Magyar Fotográfiai Múzeumot, tizenöt évig vezettem állami támogatás nélkül. Aztán kezdtük a Mai Manót. Az előző rendszerek sem voltak mások, a mostani a módszerekben és a szemérmetlenségében különbözik. Ennyire durván nem avatkozott bele egyetlen politikai hatalom sem a személyes életembe, és az én személyes életem a fotográfia. A fotográfia pedig a kultúra része, a kultúra a mindennapi életé. Így már nem is marad más, amibe ne avatkozott volna bele.
Nem szeretem, hogy egy olyan országban élek, ahol mindent meg lehet csinálni velünk.
Magyarországon hiányzik a civil kurázsi.
Radnay Csilla
Született 1985. június 26-án Budapesten.
Foglalkozása: Zenés színész szakon végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. 2007-ben egykori osztálytársaival megalapítják a HOPPart Társulatot. A Nemzeti Színház, majd a székesfehérvári Vörösmarty Színház színésznője, idén tavasztól szabadúszó.
Ajánlja
Könyv
Spiró György: Fogság
Film
Tarsem Singh: Zuhanás
Zene
Arvo Part
Magazin: Mi az, ami annyira megragadta a fotográfiában, hogy a személyes életével is azonosítja?
Kincses Károly: 1960-ban csináltam az első fotográfiámat. A legfontosabbat Susan Sontag írta le, szerinte fényképezni annyi, mint világot gyűjteni, mint a világot megkettőzni. Egy fényképpel hatalmat nyerek egy másik ember fölött. Többet tudok meg róla, mint egy félórás beszélgetés során. A fénykép ugyanúgy olvasható, mint egy szöveg.
Magazin: Mi a véleménye a digitális technikáról?
Kincses Károly: Már hatéves koromban azt szerettem volna, hogy ha hunyorítok a bal szememmel, akkor már meg is van a kép. Ne kelljen semmiféle eszköz. Muzeológusként azt gondolom, hogy lezárt egy szakaszt a fényképezés történetében.
Magazin: Az előbb említette, hogy jobban szereti, ha más beszél. A színészek nem extrovertált személyiségek?
Radnay Csilla: Nem sokat tudok a színész általános személyiségrajzáról, nem tartom magam színésznek. Csak azokban a pillanatokban, sőt, akkor is ritkán, amikor a színpadon állok.
Magazin: Sokféle szerepet játszott már.
Radnay Csilla: Ez az én nagy szerencsém. Ha egyik este Nasztaszja Filippovna voltam, akkor a másik este Eliza Doolittle.
Magazin: A fényképezkedés is színjátszás, erről ír a Póz-katalógusban.
Kincses Károly: Az ember óhatatlanul elkezd szerepet játszani a fényképezőgép előtt, a legjobb arcát akarja mutatni. Senki sem a valóságot akarja, hanem azt az elképzelt képet, amit ő saját maga hisz magáról.
Kincses Károly
Született 1954. július 5-én Budapesten.
Foglalkozása muzeológus, fotótörténész, a Magyar Fotográfiai Múzeum alapítója és igazgatója 1991–2005 között, a Mai Manó Ház egyik létrehozója. Óraadóként tanított az ELTE-n, a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen, a Szegedi Tudományegyetemen, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Hétszáznál is több kiállítást rendezett Magyarországon, Berlinben, Prágában, Rómában, számos könyv szerzője.
Ajánlja
Könyv
Esterházy Péter: Hasnyálmirigynapló
Film
Michelangelo Antonioni: Nagyítás
Zene
Makám
Magazin: A családi képeket a történetekkel együtt gyűjtik be?
Kincses Károly: A fényképek nagy része a tulajdonosok halála után kerül hozzánk. Ha mutatok egy képet, amelyen egy gyerek ül a bilin, mögötte kerítés, mindenki azt mondja, hogy ez nem érdekes. Muzeológusként látom, hogy ez a gyerek Rákosi Mátyás, a bili a kecskeméti lemezárugyárban 1910–20 között kifutó modell volt. A kerítés pedig az Andrássy út és a Bajza utca sarkán lévő vaskerítés, ami 1945-ben elpusztult. Minden fénykép egy konzerv, ha nem tudsz semmit, nem tudod fölbontani. Annyit mond, amennyi a hozzáadott tudásunk.
Magazin: Egy szerep megformálásában is fontos a hozzáadott tudás. Melyik volt a legnehezebb szerepe?
Radnay Csilla: Készítettünk Bergman Őszi szonáta című filmje alapján színházi előadást. Ehhez a drámához szükségem volt a ráhangolódásra. Nem vagyok egyébként nagy szeánszos, próbálom lefejteni a misztikumot erről a szakmáról, mert a mézes-mázosságban eltűnnek az igazán csodálatos pillanatok.