galéria megtekintése

Szerelem, vér, csábítás

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 11. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

Új filmet forgat a Nyomozót jegyző Gigor Attila, illetve a Team Buildinggel debütáló Almási Réka. Noha az előbbi mozis, utóbbi pedig tévés produkció, egy helyszínen játszódó, karakterközpontú történetet mesélnek majd el.

Csákvár mellett, a prérin – így tudnánk jellemezni, hol készül a Kút című új magyar film. A forgatásra kacifántos az el-, illetve a bejutás, hiszen magánterületre kell behatolni, és simán össze lehet futni néhány szép magyar szürke marhával a helyszínen. A kaland viszont megéri, mert az a Gigor Attila ül a rendezői székben, akinek a Nyomozót köszönhetjük. Majd tévésorozatot rendezett, jelesül a Terápiát, illetve megírta a Kút forgatókönyvét.

Gigor Attila filmje egy elhagyott benzinkúton játszódik, valahol az osztrák határ közelében. A kút tizenöt kilométeres körzetében nincs lakott település, áthaladó forgalom is alig. A lerobbant helyet egy budapesti vállalkozó (László Zsolt) vette meg, aki lányok futtatásából él, és kis háremét két-három hetente onnan indítja útnak külföldre. Mit tesz isten, épp itt áll meg tankolni négy lány (Kurta Niké, Trokán Nóra, Irma Milovic, Pokorny Lia). Nem is mennek tovább. A pontos sztorit nem ismerjük, de annyi biztos: lesz humor, vér, halál és szerelem. „Dráma, fekete humor némi akcióval fűszerezve” – Gigor Attila szavai szerint. Annyit még megtudunk, hogy a Kút nem gengszterfilm lesz, sokkal inkább a négy lány lesz a főszereplő.

– A karakteremnek semmi önkontrollja sincs, és borzasztó rondán beszél. A gyerekkora kemény volt, ugyanakkor sebezhető valaki, aki nagyon vicces is – meséli nevetve Trokán Nóra, aki szerint a forgatókönyvet nagyon jól megírta Gigor Attila. Az ifjú színésznő szerint a rendező mellett szól még, hogy érzékenyen és profin instruálja a színészeit.

 

– A Kútnak sok köze van a Terápiához dramaturgiai szempontból, de ez igazából majd a kész filmen lesz érezhető. Minden karakternek van saját sztorija. Ismert toposzokat használunk, amelyek nagyon is rólunk szólnak – mondja Gigor Attila. Hozzátéve: a Kút forgatókönyvét a maga szórakoztatására írta. Majd az is cél volt, hogy a megvalósítás olcsó legyen.

Gigor Attila rendező László Zsolt és Kurta Niké jelenetét instruálja
Gigor Attila rendező László Zsolt és Kurta Niké jelenetét instruálja
Földi D. Attila

Végül amikor kiderült, hogy nem találtak megfelelő helyszínt, a benzinkút díszletét felépítették Pater Sparrow látványtervező vezetésével. A „hangulat” miatt pedig 35 mm-es filmnyersanyagra forgatnak – ez nemcsak a költségeket emelte meg, de mivel már kevesen forgatnak celluloidra, a technikai lebonyolítás is újabb kihívásokat jelentett. „Az, hogy megtaláljuk a megfelelő labort, illetve az utómunkacégeket, amelyek még tudnak filmmel dolgozni, van hozzá eszközük és szakértelmük, mintegy 30 millió forinttal emelte meg a költségeinket” – mondja Pusztai Ferenc producer a 450 milliós büdzséről készülő filmről. A Magyar Nemzeti Filmalap 327 millió forinttal támogatja a produkciót.

Ha már „vidéki” forgatás és egy helyszínes dráma, akkor nem lehet kihagyni a Szabó Illés író, drámaíró forgatókönyvéből Almási Réka által készített új tévéfilmet, a 42 milliós költségvetésű Tranzitidőt. A cselekmény szerint a dörzsölt magyar vállalkozó (Trill Zsolt) egy kellemes estét készül eltölteni fiatal szeretője (Kerekes Vica) társaságában egy lepukkant erdei rönkházban. A légyott azonban kínosra fordul, amikor a nő bejelenti, hogy terhes. A veszekedés közben a férfi szívinfarktust kap. A mobiltelefonok nem működnek, a nő elrohan segítségért. A férfi időközben magához tér, de nem arra a valóságra ébred, amelyben rosszul lett. Mi épp a „megvilágosodás” jeleneténél értük utol a stábot egy pilisi faházban: ebben a jelenetben Trill már felesége előtt magyarázkodik, akit Major Melinda alakít. Szinte tapintható a feszültség, lenyűgöző, ahogy Trill néhány másodperc alatt ki, illetve be tud lépni a karakterébe.

– Trill Zsolt karakterével nagyon sok minden történik, szembesülnie kell az addig szőnyeg alá söpört problémáival, ezáltal teljesen átszellemül a történet végére – mondja Almási Réka, akinek első nagyjátékfilmje, a Team Building „vesztes” karakterekről szóló, színészkarakterű mozi volt. Almási szerint a Tranzitidő a személyiségfejlődésről szól, ezért ez a produkció már inkább a nyertes története.

Filmes milliárdok

A Magyar Nemzeti Filmalap 2 milliárd 78 millió forinttal támogatja a Herendi Gábor rendezésében Kincsem munkacímen készülő film gyártását, a forgatás július vége óta zajlik. A szinopszis szerint „a világhírű magyar csodakanca történetét feldolgozó modern kalandfilm középpontjában Blaskovich Ernő magyar nemes és Otto von Oettingen osztrák főúr ádáz küzdelme lesz.”

A Toldi miatt a filmalappal összevesző Pálfi György tervét is támogatták: A hang címmel készülő mozifilmjének, mely a lengyel Stanislaw Lem Az Úr hangja című könyvének feldolgozása lesz, 30 millió forint gyártás-előkészítési támogatást szavazott meg a Filmszakmai Döntőbizottság.

Ezeken felül a közelmúltban csaknem hárommilliárd forintot osztott szét a filmalap: a már említett Gigor Attila mellett a tévéképernyőkről ismert M. Kiss Csaba Rohonyi Gáborral közösen, valamint Gárdos Éva, Török Ferenc, Sopsits Árpád, Sándor Pál, Kamondi Zoltán és Pacskovszky József új filmjének gyártását támogatja a szervezet.

Hétfőn kiadott sajtóközleményében a filmalap tudatta, hogy 580 milliós gyártási támogatást kapott Mészáros Márta is Aurora Borealis – Északi fény munkacímen készülő filmjére.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.