galéria megtekintése

Száz marék homok

0 komment


N. Kósa Judit

Néhány kopottas deszkaszál, félig-meddig már lepergett a rájuk festett felirat. Sőt, egy mintha hiányozna is közülük. Furcsa múzeumi tárgyegyüttes – mint mellette az üveggömbbe zárt maréknyi homok. De a deszkaszálakban is, a gömbben is kézzelfoghatóvá válik a huszadik század.

Az 1747-ben a Marosvásárhelyhez közeli Náznánfalván megépült pajtazsinagóga a huszadik század elején a nagyvárosokból kitiltott zsidóság hitének erősségét, az erdélyi kézműveshagyományokhoz való kötődését reprezentálta a budapesti zsidó múzeum gyűjteménygyarapítói számára. Már a tízes években döntöttek a fővárosba szállításáról, amiben csak a világháború és a trianoni döntés akadályozta meg őket.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Aztán mikor 1941-ben a bécsi döntés erre alkalmat adott, első dolguk volt vonatra rakatni az imaszövegekkel festett deszkafalakat, és elhozatni őket a Dohány utcai múzeum raktárába. 1941-ben: akkor, amikor Fürst Aladár, a zsidó fiúgimnázium tanára, ki 1924-es szentföldi útját követően az üveggömbbe zárt maréknyi homokot a gyűjteménynek ajándékozta, már egy esztendeje véglegesen Tel-Avivban telepedett le.

 

Száz tárgyon keresztül mutatja be a magyarországi zsidóság és ezzel együtt a zsidó múzeum történetét az az új állandó kiállítás, amely a harminc éven át látható korábbi tárlatot az elmúlt héten váltotta fel a Dohány utcai zsinagóga mellett álló épületben. A különbség mellbevágó: ott, ahol évtizedeken át sejtelmes félhomályban csillogó ezüst ötvösremekeket csodálhatták a látogatók – a szó szoros értelmében, hiszen magyarázatot vajmi keveset fűztek hozzájuk –, ma szikár üvegtárlókban olyan, gyakran hétköznapi tárgyak sorakoznak, amelyeket komplex történetük avat múzeumi bemutatásra méltóvá.

A gyűjteménytörténet egyébként önmagában is rendkívül izgalmas, hiszen általa a változás folyamataiba, kardinális fontosságú vitákba nyer bepillantást a XXI. század embere. A zsidó múzeum eredete az 1884-es Történelmi Ötvösmű Kiállításig vezethető vissza, ahol az akkor még csak névleg létező Iparművészeti Múzeum nemzeti tárlatán forradalmi módon judaikákat is közszemlére tettek. Ezen is túllépett aztán az 1896-os ezredévi kiállítás, amikor Kohn Sámuel, a Dohány utcai zsinagóga tudós főrabbija engedélyezte, hogy a tóradíszek mellett egy kitekert, a héber szöveget felfedő tóratekercset is bemutassanak a magyarországi felekezeteknek szentelt tárlaton. A Magyar Zsidó Múzeum az e tárgyakra alapozott, lankadatlan gyűjtést követően, 1916-ban jött létre hivatalosan is egy Hold utcai magánlakáson. 1931-ben pedig szimbolikus helyen, Herzl Tivadar szülőházának telkén, a Dohány utcai zsinagóga bal oldalán létesült a ma is működő épülete: ez stílusában tökéletesen illeszkedik az 1859-ben felavatott templomhoz.

A gyűjteményből rendezett állandó kiállítások története sajátos képet fest a közösség mindenkori önreprezentációs igényéről is – derül ki a múzeu­mot és a zsidó levéltárat ma vezető Toronyi Zsuzsanna elemzéséből. A harmincas években rendezett tárlat a zsidó közösséget nem vallási, hanem történeti sorsközösségként definiálta, innen nézve akarta bemutatni a magyarországi zsidók múltját, a társadalomban elfoglalt helyét. Az 1947-ben újranyitott kiállítás tragikus bővítménye volt a holo­kauszt terme, amely egy korábbi zsinagógai térben gyűjtötte össze a népirtásra emlékeztető tárgyakat.

A nagykanizsai zsinagógából származó tórakorona
A nagykanizsai zsinagógából származó tórakorona
Magyar Zsidó Múzeum

Alapvető változást hoztak viszont a hatvanas évek, amikor egy leltározás során, érthetetlen módon az akkori gyűjteményfelelősök a tárgyleírásokból elhagyták az úgynevezett provenienciát, azaz azokat a fundamentális információkat, hogy kitől és milyen körülmények között kerültek be az egyes darabok a múzeumba. Amiből nemcsak az következett, hogy ma ­lényegében aprólékos nyomozómunkával, régi iratokból, kiállítási katalógusokból, újságközleményekből kell mindezt újra feltárni, hanem az is, hogy az utóbbi fél évszázad kiállításai óhatatlanul féloldalasan, olykor hamisan mondták el a tárgyak által hordozott történetet. Hol úgy mint a páratlan szakrális ötvösművészet históriáját, hol pedig úgy – az 1984-es koncepciónak megfelelően – mint a zsidó vallási ünnepeknek a holokauszt infernójába torkolló sorozatát. Amit már csak megfejelt a múzeum húsz évvel ezelőtti kirablását követő újrarendezéskor kreált, már-már tudatosan torzító kép: a turistáknak szánt, legömbölyített, szenzációhajhász történetektől sem mentes, a „kincsekre" koncentráló, zsúfolt és kissé ízléstelen tárlat.

A száz tárgy bevált ötletét – lásd a British Mu­seumnak az emberiség történetét ugyancsak száz „valamiben" összefoglaló, a szakócától a bankkártyáig ívelő bemutatóját – hasznosító új állandó kiállítás szakít a vallási nézőponttal, ehelyett a közösség és azon belül is a gyűjtemény történetére koncentrál. Úgy vezeti végig látogatóit a már az 1884-ben is kiállított szakrális tárgyaktól a kortárs képzőművészek hanukai menórájáig tartó úton, hogy közben hagyja: a tárgyak és a hozzájuk fűzött, történeti-történetmesélő leírások beszéljenek.

Itt nincsenek drapériák, érintőképernyők, grafikus installációk, ez a kiállítás nem játszótér és nem cirkusz. Puritán üvegtárlókban szinte lebegnek a tárgyak, alattuk pedig ott a szöveg, magyarul és angolul. Csaknem százezer betűnyi az egész kiállításban

– hangsúlyozta a megnyitó előtt Toronyi Zsuzsanna. S látva az első betévedt turisták tétova reakcióját, kalapot emelünk a múzeum döntése előtt, hogy a tárgyfotók és a leírások a vernisszázs pillanatában már az interneten is hiánytalanul hozzáférhetők voltak.

A száz tárgy által kirajzolt történetnek már a kezdetén olyan furcsaságok rejlenek, mint az óbudai közösség mohelszéke, amelyről kiderült: mohával, avarral tömték ki egykor az ülését, így a restaurálás most éppen botanikai vizsgálatot is magában foglal. Ott van a ricsei Megilat Eszter, azaz a purimkor felolvasott Eszter-tekercs, amelyben Natan Liebermann rabbi kivételesen nem a perzsáktól való megmenekülés, hanem az eszlári zsidók csodás szabadulásának történetét mondja el. A hagyományhoz híven persze ő is úgy kezdi: Ferenc József király idejében... Akad itt moziplakát: A zsidók élete a Szentföldön című, eredeti palesztinai felvételekből összeállított művet 1913-ban adta a Tivoli fényjátékház, és évszázados lappangás után egy francia archívumból előkerülvén ma ismét megtekinthető az interneten. Vannak szobormásolatok, levelek és fényképek, de olyan elképesztő ritkaságok is, mint a lengyel-litván szociáldemokratáknak az 1905-ös forradalomból való vörös zászlaja, amelyen jiddisül olvasható, hogy „Le a cári alkotmánnyal, éljen a demokratikus köztársaság!"

Mindez tudatos gyűjtés eredménye – hangsúlyozza a kiállítás, bemutatva például azt a tóraszekrényfüggönyt, amelyet a tassi ortodox rabbi ajándékozott a múzeumnak 1916-ban. Hihetetlen tudatos múltőrzés lenyomata ez a gesztus: a vallási előírások értelmében az ilyen tárgyakat, ha használaton kívül kerülnek, el kell temetni ugyanis. Hasonlóképp cselekedett Takács Pál, aki 1942-ben munkaszolgálatosként bukkant rá egy tóratöredékre egy cipésznél, aki épp alapanyagnak készült használni a szent szöveget. Megvásárolta és beküldte a tárgyat a múzeumba. Így került a gyűjteménybe az az előimádkozó állvány is, amelyet Hammer Béla asztalos készített használt deszkákból Bánffyházán, a kőbányánál, hogy a munkaszolgálatosok 1943-ban is méltón tudjanak megemlékezni a zsidó újév beköszöntéről.

Perlmutter Izsák önarcképe
Perlmutter Izsák önarcképe
Magyar Zsidó Múzeum

A tárlat bővelkedik a hasonlóképp önmagukért beszélő tárgyakban. Reich Jenőnek a deportáló vonatból kidobott levele; a végrendeletében az Andrássy út 60. alatti bérházat (a későbbi nyilasközpontot) a Zsidó Múzeumra hagyó Perlmutter Izsák önarcképe; az 1953-as orvosper idején a zsidó levéltárból begyűjtött iratok. És a kunmadarasi zsinagóga alapkövébe rejtett szöveg, amelyben 1941-ben bizakodásának, a jobb jövőbe vetett hitének ad hangot a közösség.

Reich Jenő levele
Reich Jenő levele
Magyar Zsidó Múzeum

Az 1944-es deportálás után két évvel aztán ez a falu vált egy irtóztató pogrom helyszínévé. 1958-ban pedig a közösség utolsó tagja magához vette az írást, hogy eljuttassa a múzeumba.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.