galéria megtekintése

Stigmatizáló nemzet vagyunk

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 11. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

A rendszerváltás óta talán a legfontosabb mozgóképes elismerést hozta a magyar filmművészetnek a Fehér Isten. Mundruczó Kornél hatodik nagyjátékfilmje megnyerte a 67. Cannes-i Filmfesztivál főleg a fiatal tehetségek műveit versenyeztető Un Certain Regard (Bizonyos nézőpontból) szekciójának fődíját. A rendezővel beszéltünk a témaválasztásról, a zsánerekről, illetve arról is, hogy mit gondol a kritikusokról.

– Már a forgatás alatt hangsúlyozta, hogy a kutyák a kisebbségeket szimbolizálják.

Szándékom volt a társadalomkritika, és mert az újságírók megkérdeztek, elmondtam, mit gondolok. Szerencsére, a néző nem nekem teszi fel a kérdéseit. A Fehér Isten vállaltan utópisztikus mese, rengeteg játékossággal és szellemi szabadsággal. Nem kell teljesen komolyan venni, sőt vannak olyan pontok, ahol a film vállaltan zárójelbe teszi magát.

Ez abszolút új hang. Nem tart a „hardcore rajongók” haragjától?

 

Ez valós kockázat volt, de a hardcore rajongók már biztosítottak arról, hogy igazi Mundruczó-filmet láttak. Aki látta a Nincsen nekem vágyam semmit vagy a Johannát, annak egyértelmű lehet a kapcsolat ezekkel a korai filmekkel is. A változtatás merészsége, ami a Fehér Istent jellemezte, a Szép napokhoz, a Deltához vagy a Szelíd teremtéshez képest valóban meglepő lehet. Aki viszont látta, hogy az utóbbi öt évben miket rendeztem a Proton Színházban, tudja, hogy a műfaji fúziókkal való kísérletezés régóta jellemez minket... Európai színházi körökben elvárás az a fajta szellemi szabadság és formateremtő készség, amivel klasszikusok újra elmesélhetővé válnak. Ez a vérfrissítő tapasztalat bennem volt a Fehér Isten elkészítése során is. Ennek azért is örülök különösen,mert a filmes közeg – nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon – nagyon konzervatív. Kiüresedtek a formák. Valaminek a vége ez, amikor mindenki a tévésorozatokat nézi a mozifilmek helyett. Sokszor az az érzésem, a konzervativizmusra válaszként a radikalizmus átköltözött a kortárs tévésorozatokba. Reményeim szerint ez a film erre a jelenségre is reflektál. Izgalmas átélni, hogy sokan tényleg azt kérdezik a vetítés után: „hogy ez most mi a franc volt?”, jó a valódi átéltség élményét látni.

Mundruczó Kornél: A legaljasabb, amit mondtak, hogy lefeküdtem Andy Vajnának
Mundruczó Kornél: A legaljasabb, amit mondtak, hogy lefeküdtem Andy Vajnának
Banczik Róbert

Sok szerzői filmes radikalizálódott a filmtörténet során. De ők az absztrakt és a szürreális felé vették az irányt. A Fehér Isten viszont a zsánerfilm felé nyit...

Abszolút! Én élveztem azt a kihívást, hogy a valódi tartalomhoz emeljek hozzá zsánerelemeket. Na, ez azért nem előzmény nélkül való, Vlagyimir Szorokin – aki nagy hatással volt rám és munkáit szellemi háttérnek is tekintem – ír például így. Ő az a szerző, aki minden stílust ismer, a könyveiben két fejezet horror után jön két fejezet szocreál, mert úgy tekinti, hogy nincsenek már tiszta ideológiák. Számomra az volt a kihívás, hogy le tudok-e számolni bizonyos művészfilmes sztereotípiákkal. Ezzel kockáztattam is, mivel ez stigmatizáló ország, nagyon gyorsan rásütik a bélyeget bárkire.

Ha tényleg a sorozatokat tartja a nagybetűs tartalomnak, miért nem próbálja ki magát bennük?

Szívesen tenném. Csakhogy Magyarországon jelenleg nincs olyan televízió, mely ilyen tartalmat állítana elő.

Azért azt sem lehetett könnyű átverni, hogy kétszáz kutyával akar forgatni Budapest belvárosában.

Petrányi Viki, a producer ütötte, amilyen vehemensen csak lehetett az elmúlt öt évben, hogy csináljunk végre valami radikálisabbat. Ez volt a nagy teoretikus, produceri gondolat a mű mögött. Ő erre az ötletre rögtön igent mondott, elhitte –és elhitette másokkal is –, hogy igenis meg lehet csinálni. Tulajdonképpen ez volna minden producer dolga, nem pedig, hogy volt taxisként összeszedje a zsozsót.

A Fehér Istent nagy forgalmazó karolta fel. Garantált a siker?

Erre nincs garancia. Remélem, hogy a cannes-i díj és a felhajtás bevonzza az embereket a moziba, és újra fókuszba kerülhet Magyarországon a szerzői film. Arra, hogy eltűnt az ilyen mozik közönsége, nem lehet pusztán az indok, hogy a néző hülye. Meg kell próbálnunk olyan műveket készíteni, melyekkel sikerül megfogni az embereket. Tulajdonképpen a legaljasabb dolog, amit a Fehér Istennel kapcsolatosan Magyarországon hallottam, hogy „lefeküdtem Andy Vajnának”, mert ő szintén a nézők visszaszerzését tűzte ki célul. A színházban nem lehet előadást tartani nézők nélkül, mert akkor megszűnik maga a műfaj. Nem célom a milliárdos nézőszám, de az, hogy ma Magyarországon csak a szórakoztatóiparnak és azon belül is csak a rekeszizmoknak vannak nézői, nagyon szomorú jelenség.

Mit üzen azoknak a nézőknek, akik most szembesülnek először a Mundruczó-világgal?

Az átlagnéző nem szakmai fejjel gondolkodik. A színházban is nagyon sok elmarasztaló és értetlen kritikát kaptunk, végül a nézők jöttek, és nahát, mégiscsak értettek mindent.

Ha már szóba hozta: a külföldi kritika nem győzi dicsérni a Fehér Istent, a magyar kritikusok egy része viszont kvázi baltával esett neki.

Ön melyikre lenne büszke? Ha egy filmnek soha nem tapasztalt külföldi sajtója van, megnyeri egy fesztivál szekciójának fődíját vagy ha a magyar kritikusok hátba támadják? Nem tudom. Talán mindkettőre büszkének kellene lennem. Attól ijednék meg igazán, ha fordítva lenne. Mindazonáltal mindenki azt ír, amit akar és abban a modorban, ami rá jellemző. Bár élek a gyanúperrel, hogy egy írás itthon inkább jellemez egy embert, mint egy alkotást. Egy mű úgyis önálló életre kel, mindegy, mit mondanak róla. A filmnél most egyfajta felfedezőutat teszek meg, és lehet a partról biztatni meg lehet nem.

Sokat emlegeti fel a színházat. Ha most készítene új névjegyet, mit írna rá?

Egyértelműen filmrendezőt. De a terepet, amit korábban a kisfilmek jelentettek, most a színház jelenti.

A cannes-i Un Certain Regard fődíja az egyik legfontosabb elismerés a rendszerváltás óta, de egy kivétellel az összes mozija szerepelt Cannesban. Mit tud jobban, mint a korosztálya többi alkotója?

–  Lehetetlen ezt belülről megválaszolni, mert ez a státusz rengeteg kétellyel és bizonytalansággal párosul. Az biztos, Cannes-ban senkinek sincs bérelt helye. Elképesztő nagy nevek nem kerültek be a programba. Ha elkészülünk egy új filmmel, akkor meg akarják nézni a cannes-i válogatók, ez jó érzés. Ugyanakkor olyan későn jött a Fehér Istenre pozitív válasz, hogy már szinte elkönyveltem a „nemet”, és hihetetlen megtiszteltetés egy ilyen rangos díjat megkapni. De minden fesztivál csak egy fesztivál. Lehetőség a kitörésre, hogy a világon minél több helyre és nézőhöz eljusson egy alkotás. És nem csak Cannes-ból lehet felépíteni egy filmet, legalább ennyi az ellenpélda is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.