galéria megtekintése

Spekulatív formák

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 31. számában
jelent meg.

Váradi András
Népszabadság

Amerikai barátom meséli, hogy egyszer a 70-es évek elején Connecticut államban autózva keskeny – mi azt mondanánk, harmadrendű – útra tévedett. Azt hitte, hallucinál, mert az út közelében a mezőn ott állt Rodin Balzac-szobra bronzban, teljes nagyságában, ahogy azt addig csak a New York-i Metropolitan Múzeumban látta.

Fékezett, megdörzsölte a szemét, de a szobor még mindig ott állt. Lehúzódott az útról, és bemerészkedett a mezőre, ahol még számos modern szobrot látott. Felsétált a kis dombra, és amit ő addig mezőnek nevezett magában, az lépésről lépésre parkká alakult, benne egy sereg szobor és egy kastélyszerű épület. Valaki elébe sietett, megnyugtatta, hogy nem zavar, Mr. Hirshhorn ugyanis nagy örömmel veszi, ha minél többen megnézik a szobrokat.

Joggal feltételezhetjük, hogy Mr. Hirshhorn ezekben az években már meglehetősen gazdag ember volt. Pedig 1905-ben, amikor hatévesen özvegy édesanyjával és tizenkét testvérével Litvániából bevándorlóként az Egyesült Államok földjére tette a lábát, a rajta lévő ruhán kívül nem volt semmije. De tizenhét évesen a New York-i tőzsdén már több mint százezer dollárt keresett.

 

Pénzügyi zseni volt, előbb az olaj-, majd az urániumüzletbe fektetett be. Ahogy elkezdett dőlni a pénz, modern (XIX. század végi és XX. századi) festményeket és szobrokat vásárolt. Biztos kezűnek, biztos ízlésűnek bizonyult. Amikor a hatvanas években a gyűjteményéből hatezer darabot közkinccsé tett, a műállománya már a világ egyik legnagyobb magánkollekciója volt.

Etienne Hajdu: Adolescence (márvány)
Etienne Hajdu: Adolescence (márvány)

„Gyűjteményemet az Egyesült Államok népének szánom, ez csekélység ahhoz képest, amit én és a többi bevándorló ettől az országtól kaptunk. Amit itt elértem, sehol máshol nem sikerült volna.” Így született meg a Joseph H. Hirshhorn Museum and Sculpture Garden Washingtonban 1974-ben. Nemcsak a hely, hanem a cilinder formájú, lábakon álló, Gordon Bunshaft alkotta épület is méltó építészeti környezet. A gyűjtemény 1981-ben, Hirshhorn halála után, végrendeletének megfelelően újabb 6000 műtárggyal gazdagodott.

A gyűjtemény egyik különlegessége, hogy a szobrok legalább akkora – ha nem nagyobb – súllyal vannak jelen, mint az ugyancsak jelentős festmények. A kertben nagyméretű szobrok (Calder, Henry Moore, Rodintől a Calais-i polgárok, Yoko Ono fája, Kenneth Snelson antennaszerű konstrukciója) állítják meg a látogatót. Az emeleti, a belső kertre néző körfolyosókon időről időre a gyűjtemény kisebb méretű szobraiból álló válogatás látható.

Van miből meríteni, a mostani a Spekulatív formák címet viseli (kurátor Mika Yoshitake), és az egész huszadik századot átölelve ötvenkilenc gyönyörű alkotás látványát kapjuk ajándékba! Etienne Hajdu (Hajdu István) talányos című és talányos formájú szobra az 1957-ben készült Adolescence. A még nem felnőtt, de már nem is gyerek testében és lelkében támadó feszültség részben a szobor reliefszerű finom formájában, részben pedig a márvány erezetes mintázatában válik átélhető valósággá.

Henri Matisse Back I–IV (1930–1931) négy panelből álló bronz domborműsorozata egy női hát embernagyságú lenyomata. Az elsőtől a negyedik felé a test antropomorf mása egyre egyszerűsödik, egyre geometrikusabbá, absztraktabbá válik. Max Bill 1947-ben készült rafináltan egyszerű műve a Möbius-szalag szobrászi átlényegítése aranyozott rézlemezből (Endless Ribbon from a Ring), amely kőtalapzaton állva az időtlenség emlékműve.

A nagy román szobrász, Constatin Brancusi, aki Párizsban dolgozott, egyik legszebb, legjobban ismert szobrával szerepel (Torso of a Young Man, 1924). A két csonka gúlából alkotott faposztamens, a rajtuk álló hófehér márványkocka és a három hengeres idomból összeállított absztrakt torzó (bronzból, polírozva) a letisztult klasszikus formák nyugalmával és egyensúlyával hat a nézőre.

Speculativ Forms. A washingtoni Hirshhorn Museum kiállítása

Etienne Hajdu külföldi méltatása

Az erdélyi származású, Párizsban alkotó szobrász, Etienne Hajdu (Hajdu István) 1961-es párizsi kiállításáról Bálint Endre így írt: „Láttam, helyesebben látni szerettem volna a műveit, de olyan publikuma volt, mint nálunk egy MTK–FTC meccsnek; nyakferdüléssel és tyúkszemekkel tértem vissza épinay-i támaszpontomra. De amit láttam, igen finoman, jól véghezvitt dolog: részben kisebb márványplasztikák, amolyan Jánus-arc-szerűek, érzelmes fogalmazásokban, jól elrendezve.” Hajdu számos nagyméretű köztéri szobra áll szerte a világon – Fernard Leger mondta róla, hogy szobrai teret kívánnak –, Magyarországon azonban sajnos egy sem. De néhány kisebb alkotása a Szépművészeti Múzeumban megtalálható. A francia Becsületrend kitüntetettje 1996-ban hunyt el.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.