galéria megtekintése

Sirály a hegedűtokban

Csehov: Sirály. Miskolci Nemzeti Színház

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 17. számában
jelent meg.


Csáki Judit
Népszabadság

Vannak kérdések, amelyekre bizonyos drámák előadásainak többnyire választ kell adniuk. Hagyományosan ilyen például Csehov Sirályában az, hogy vajon Arkagyina, az anya igazi tehetség-e vagy csupán rutinos és nárcisztikus ripacs, és hogy Trepljov darabkezdő saját drámája vajon sületlenség, vagy egy új nemzedék új irodalmának kezdete.

Mitől olyan fenemód magányos itt mindenki, miért megy pocsékba minden igazi érzelem?
Mitől olyan fenemód magányos itt mindenki, miért megy pocsékba minden igazi érzelem?
Éder Vera

Nos, a miskolci színház Sirálya – Rusznyák Gábor rendezése – egyik kérdéssel sem foglalkozik. Helyettük a viszonyokat veszi szemügyre, mondhatni, lágy rezignáltsággal arra kérdez rá: mitől olyan fenemód magányos itt mindenki, miért megy pocsékba minden igazi érzelem, és miért csupa kudarc minden, esetleg mégoly sikeres művészi ambíció, alkotási kényszer.

A Csarnoknak nevezett játéktér díszlete csupa lehasznált zenei szerkezet; alapeleme egy bizonyára jobb napokat is látott, de most már atomjaira hullott zongora, melynek fedeléből pad lett, belsejéből asztal, amely furcsa és baljós hangokat ad, ha rátesznek valamit. Van még egy működő pianínó, néhány nagybőgőtok, zongoraszék és kottaállvány, valamint egy plafon, amelyről lefelé lóg néhány bizonyára kiselejtezett színházi zsöllye. Khell Zsolt díszlete mintegy megtámasztja az előadáson amúgy is végighúzódó Márkos Albert-zenét, másik dimenziót is társítva a hagyományos prózai mellé.

 

Ez is lágy,mondhatni lírai; legfeljebb Dorn doktor beledúdolt dalai („csavargok, zenélek, akárhogy megélek...”, vagy „gyere, ülj kedves, mellém...”) visznek bele némi iróniát és távolságtartást. Ez persze már a figura sajátja: Szatmári György Dornja azért van folyamatos mozgásban, hogy mindig mindenkitől távolságot tartson, sem felelősség, sem érzelem ne érintse közelről. Szinte pontos ellentéte a Görög László által játszott Szorinnak: Kosztya nagybácsija maga a gyöngéd szeretet, aki csíkos fürdőköpenyben, bottal a kezében bolyong szerettei közt, és saját életkudarcát fordítja életvágyba: „még nem éltem, élni szeretnék”. De meghal a végére.

A többiek is menekülnek; Mása például, ez a feketében járó, mert „az életét gyászoló” okos fiatal lány a Trepljov iránti reménytelen szerelem miatt menekülne, leginkább önmagától. Lovas Rozi szüntelen rebbenékeny ingerültsége adja a figura alaptónusát: ez a lány azt sem bírja elviselni, hogy nem bírja elviselni magát. Kosztya és Nyina, akikből majd egy következő Trigorin és Arkagyina válhatna, szeretethiányból növeszti fel alkotói ambícióit: tennének valamit, lennének író és színésznő, hátha a dicsőség és a siker a szeretetet is meghozza. Reménytelen küzdelem.

És hát a környezeti minták is ezt mutatják: Polina, Mása anyja térden csúszik Dorn előtt, akinek évtizedek óta a szeretője, nevetségesen sírdogál minden konfliktus láttán – Máhr Ági szép játéka –, vagy a tanító, aki azt hiszi,Másába szerelmes, holott közel s távol nincs más jelölt, őt Pásztor Pál adja kicsit kevés színnel, vagy Polina megcsalt férje, Samrajev, az intéző, akit kellően lapos harsánysággal mutat meg Salat Lehel. Szokás a Sirályt reménytelen szerelmek hálózatának is mutatni, és tényleg: mindenki mást szeret, mint aki őt szereti, ilyenformán a spirál csúcsán Arkagyina áll, aki Trigorinban is önmagát szereti.

Vándor Éva nem dívát vagy dívaparódiát játszik, hanem az önnön, tudván tudva hamis imázsát őrzi-építi minden pillanatban, ettől ő is egyfolytában feszült és ideges. Ennek az imázsnak a záloga Trigorin – „puha pöcs vagyok”, mondja magáról –, és Kocsis Pál ezt, az életgyávaságot teszi magyarázatul a felfokozott íráskényszerre.

A Nyina-szerelem számára nem igazi esély, ő ugyanis Arkagyina méltó párja. Nyina – szereposztási nehézség. A rendezőnek többnyire döntenie kell: az első három felvonás hamvas-tapasztalatlan-idealista kislányát, vagy a negyedik felvonás csapásokkal megrakott, a világról immár egy s mást megtapasztalt fiatal nőjét keresi-e.

Czakó Juliannában sikeresen jött össze mindkettő: a naiv kislány, aki a „nagy ember” iránti szerelmében voltaképp a fényes művészi jövőt akarja nagyon, és a megtiport, törődött, de immár reflektált, önmagát és lehetőségeit jól ismerő, e méltatlan szenvedélyt, Trigorint elengedni mégsem tudó nő. Kosztya Trepljov: a felület, amelyen mindenki csattan.

Rusznák András illúziókeltő kezdés és például az anyafi a jelenet meghitt szépsége mellett kissé keskeny sávban mutatja a figurát, nemigen látjuk rajta a „történős” dráma történéseinek hatását. Mindazonáltal magam is meglepődtem, hogy e sok lágyság, líraiság, gyöngédség és gyöngeség ellenére az előadás egésze mégis karcos, szikár utóízt hagy maga után, és a tehetetlenség rémületét.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.