Finom urak, divatosan lepukkant hipszterek és elegáns asszonyok gyülekeztek nemrég a brüsszeli világkiállítás egykori helyszínén, hogy megtekinthessék az idei, 32. Art Brussels művészeti vásáron kiállított műveket. És hogy vásároljanak. Az Art Brussels különleges,mert Belgiumban igazi hagyománya van a műgyűjtésnek, rengeteg magángyűjtő járja a világot, gazdagítja kollekcióját. Most házhoz jött a művészet.
Százkilencven galériát választottak ki a szervezők a világ minden tájáról, negyedük Belgiumot képviseli. Kétezer művész tudta magát megmutatni három nap alatt. Katerina Gregos, az Art Brussels kurátora emlékeztetett egy interjúban: a galériák manapság a vásárokon adják el a legtöbb művet, így azok lettek az üzlet igazi motorjai. Az Art Brussels családias hangulatú, bár több óra kellett a termek bejárásához. Megtaláltuk a sztárokat is, David Lachapelle, Jan Fabre, Marina Abramovic alkotásait. De az izgalmat a fiatal tehetségek kimazsolázása adja. A művek eklektikus összképet nyújtanak, s ha nem is reflektálnak kifejezetten a jelenre, a bizonytalanságtól való félelem mégis érzékelhető.
Carlos Aires: This is not a fucking business |
A barcelonaiADNGaleria nem ijedt meg a társadalomkritikus művektől. A madridi Eugenio Merino seprűlapátokat tett egymás mellé, mindegyikükbe egy betű volt vésve, a mű kiadta a „Demokrácia” szót. Ez éles leképezése annak, hogy mit jelent ma egy fiatal spanyol művész számára a népképviselet. A seprűk előtt demokrácia címszó alatt olyan felvételek futottak, melyeken tapsoló, felállva ünneplő képviselők tömegét láthatjuk. Mindez ismerős lehet nekünk is. Carlos Aires This is not a fucking business művei is ebbe a tematikába illenek.