galéria megtekintése

A halálba való átbillenés

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 12. számában
jelent meg.


Vári György
Népszabadság

A Magyar Hospice Alapítvány küldetése a gyógyíthatatlan betegek, és a közeli halálra készülők elkísérése addig az útig, amelyről még nem tért vissza utazó és ez szinte felfoghatatlan – többek között – nyelvi nehézségekkel is szembesít. A vigasztalás aligha irányulhat másra, mint valami eljövőre, ami most, amikor éppen baj van, még nincs, de majd lesz és ezt-azt valamelyest rendbe hoz, vagy legalábbis elfelejtet.

A halál közelsége és bizonyossága az effajta vigasztalást tehát nem teszi lehetővé: a korláttalan létezés akkor válik számunkra hirtelen időbelivé, amikor az első halált megtapasztaljuk gyerekként és hosszú-hosszú időt töltünk el azzal, hogy valamiképpen megfogalmazzuk, a világunkba illesszük azt, ami lényegét tekintve hozzátartozik, de olyan módon, hogy mégis túl van rajta.

A test tapasztalatainak nagy írója, Nádas Péter az Átrium Film-Színházban a hospice alapítvány számára rendezett jótékonysági esten próbált a hét elején beszámolni arról, mit jelent a meghalás pontosan, mi az, ami szóvá tehető belőle.

 

Élménybeszámolóját az tette lehetővé, hogy egyszer már visszajött a küszöbről, visszahozták a halálból egy szívinfarktust követően.

Nádas Péter
Nádas Péter
Teknős Miklós

Ismeretes, hogy Saját halál című könyvében is számot adott az esetről, ebből készített olyan filmet 2007-ben Forgács Péter, amelyben jobbára állóképek váltják egymást, ezekre maga Nádas mondja rá a saját szövegét.

Az állóképes megoldást a film levetítése után a rendező, Nádas beszélgetőpartnere azzal magyarázta, hogy éppen erre a határra, a közölhetőség végső határára, meg-megszakadására rámutatva szerette volna filmre vinni a szöveget.

Nádas pedig – zavarba ejtően szellemes és könnyed, néha szinte kedélyes stílusban – egy másik világ megnyílásáról beszélt, amely a halálba való átbillenéssel indul meg és amely – úgy találta – összeér a megszületéssel. Amihez visszaérünk az éntől távozva, végső soron a szülőanyánk nemi szerve, ezen keresztül távozunk az „ősállapotból” és ezen keresztül térünk oda vissza.

Ezt az én határait feloldó élményt adhatja meg Nádas szerint a testi szerelem, de – szemben a halálélmény tágasságával – csak két ember között, a többiektől elzárva.

Mindez Nádas első hatalmas munkája, az Emlékiratok könyvének világképére emlékeztet, a második főmű, a Párhuzamos történetek nagy, soktucatnyi oldalon átívelő szeretkezésjelenete sokkal inkább a testek menthetetlen, reménytelen magányáról mesél.

A beszélgetés másik részében Polcz Alaine pszichológus-íróra, a hospice alapítvány létrehozójára került a szó, aki 1970-től foglalkozott halálukra készülő gyermekekkel, neki fordított németből szakirodalmat Nádas egy időben, innen tett szert átmeneti meghalása előtt is némi „elméleti tudásra” a témában. A gyerekhalálról szólva az író nem jól ismert, hűvösen pontos, analitikus tónusában beszél.

A gyermekhalálról nem lehet „beszélgetni”, megírni is legfeljebb az ő formátumával lehet, vagy az Ilju secska halálát a Karamazov testvérekben elbeszélő Dosztojevszkij, a Gyermekgyászdalokat komponáló Gustav Mahler kell hozzá.

Az estét Másik János zenélése indította el és azzal is zárult, átnyúlva az éjszakába. És aztán maradt a kérdés, hogy az van-e túl, a fény és az egyesülés, amiről Nádas beszél, vagy inkább egy másik, szintén Rilke „saját halál”-elgondolására visszautaló magyar szerzőnek, Petri Györgynek van-e igaza:

„csak tudnám, mi a lófasz lehet /
saját (specifikus?) a halálomban? /
Hát nem szintazonképp adom ki a párámat, /
mint ahogyan a kútba ugrott cselédlány /,
avagy a falhoz vágott macskakölyök /,
aminek agyveleje fölkenődik /
a vakolat durva rögeire?”

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.