galéria megtekintése

Rokonok politikai térben

Az írás a Népszabadság
2014. 10. 29. számában
jelent meg.


Szemere Katalin
Népszabadság

Hogyan jusson vidékre jó minőségű színházi előadás? Szükséges-e az aktuálpolitizálás a színpadon? Hogyan válhat ma népszerűvé egy színész? A hazai színházi élet aktuális kérdéseit taglaló beszélgetésen fiatal kritikusok értekeztek a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A projekt első részéből megtudtuk: ki 2014 Tolnay Klárija.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Elméleti Intézete új beszélgetéssorozatában a harminc év alatti színházcsinálókkal vitáznak arról: mennyire lehetnek elitisták az alkotók, hátat fordíthatnak-e a népszerűséget hozó produkcióknak, kereskedelmi tévés lehetőségeknek? Vajon egy előadásnak kell-e építenie a nemzetet, létezik-e lila ködös, öncélú kísérletezés, hogyan lehet jó színházhoz jutni vidéken, és mennyire mobilisak a társulatok?

Szandtner Anna a színpadon – minőségre nem lehet panasz, csak az ismertségre
Szandtner Anna a színpadon – minőségre nem lehet panasz, csak az ismertségre
Szigetváry Zsolt / MTI

A hétfő esti első összejövetelen a most induló sorozat jövőbeli beszélgetéseit moderáló fiatal kritikusok vázolták, mi is várható majd hónapról hónapra. Herczog Noémi (Magyar Narancs) témájába vág, hogy a gondolkodás vagy a szórakoztatás a fontosabb a színházban, és ehhez rögtön passzítható az a kérdés is, hogyan jussanak vidékre nívós előadások.

 

– A színházra nevelés szempontjából ideális életkorban az általános iskolások vannak, hiszen az oktatás ezen szintje kötelező mindenkinek – mondta az origós Kovács Bálint, aki hozzátette: egy kacsalábon forgó turulmadár 30 millió forintra rúgó költségéből végigturnézható lenne az ország.

A sztárság kérdése kapcsán a Revizor munkatársa, Puskás Panni, aki a Bajor Gizi Színészmúzeumban is dolgozik, arról beszélt, rengeteg idős ember nosztalgiázik a kiállításaikon: „régen voltak nagy színészek, ma már nincsenek”. Később kiderül, nem járnak színházba, a tévéből pedig nem ismerhetik meg 2014 Tolnay Kláriját. A kritikus szerint például Szandtner Anna van olyan jó színésznő, mint Tolnay volt.

Nemcsak a tévéjátékok elenyésző száma miatt nem ismertek országosan a színészek, hanem mert a hőssztárkultusz is átalakult. A magyar filmekben hiába játszanak, még a legjobb alkotásoknak is alig van nézőjük, teszi hozzá Kovács Bálint. A kiugrási lehetőséget még leginkább a kereskedelmi televíziók adják, a napi szappanoperákba viszont inkább celebek kerülnek. Talán a tehetségkutatók zsűrije lehet némi reklámfelület színháznak is.

Dicsérendő néhány nívósabb tévésorozat, példaként a Terápia, a Társas játék és a Hacktion, de ez sem hoz olyan népszerűséget, mint Tolnayék idejében. A dramaturg Radnai Annamária, aki pár évig szövegírója volt az egyik tévés sorozatnak, azt mondta, nem ízlés mentén, hanem a gyártási technika alapján válogatják ide a színészeket. Egy színházi társulat tagja képtelen részt venni a napi gyártásban, maximum vendégként szerepelhet. A fiatal művészek azt tapasztalják, jó marketingesnek is kell lenniük ahhoz, hogy ismertté váljanak, erre jó terep lehet a közösségi média, bár tartós ismertséget ez sem ad.

A legnagyobb vitát az a felvetés keltette: kell-e nyíltan politizáló előadás a színpadra. Szóba került az a nagy vihart kavaró kampányszínházas cikk, amely a „kormányellenes” előadásokat sorolta. A Heti Válasz munkatársa, Kézdi Beáta elmondta, ő inkább azokat a produkciókat preferálja, amelyek az emberről vagy adott problémákról elemeltebben szólnak, amelyhez nem feltétlenül szükséges ismerni a napi híreket. Sokallja a színpadon látható vak komondorokat, beazonosítható színházi vagy politikai szereplőket. Kovács Bálint szerint a politika a színpadon ugyanaz, mint bármelyik más jelkép.

A vak komondor semmivel sem különbözik attól, mint amikor apagyilkos látható a színpadon: eszköz, forma, gondolatiság. Radnai szerint megannyi klasszikus, rendszerkritikus darabot nyilvánvalóan nem azok a színházak vesznek elő, amelyek be akarnak nyalni egy adott kormánynak. Ilyen darab például A revizor, de a Rokonok vagy a Hamlet sem alkalmas reményteli dolgok bemutatására. Ízlésről lehet vitatkozni, de erkölcsről nem, Bodó Viktor rendezésében A revizor és az abban szereplő vak komondor nem a családon belüli erőszakra akar rávilágítani, hanem a következmények nélküli ország metaforája, ahol Btk.-ba ütköző cselekedet után is bárki polgármester maradhat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.