galéria megtekintése

Rajongott és rajongó

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 19. számában
jelent meg.


Csepelyi Adrienn
Népszabadság

Multiinstrumentalista, dalszerző, film- és komolyzenei komponista, aki számítógépes programozásban is profi, és vegetáriánus létére tyúkokat tart. Jonny Greenwooddal, a Radiohead emblematikus alakjával hangszerekről, virágokról és a szúfizmusról is beszélgettünk.

„Olyan furcsa ez a terem” – mondja Jonny Greenwood, miközben helyet foglal. – Szerintem a szőnyeg teszi – felelem, s mi tagadás, a mintázat valóban különös. Aztán leesik a tantusz, és egyszerre mondjuk ki: mint a Ragyogásban! Megnyugtatom, hogy reményeim szerint mindketten túléljük az interjút, de megjegyzi: örül, hogy jegyzetelek – így látja a kezemet.

Témánál vagyunk: Stanley Kubrick kulthorrorjában a lengyel Penderecki, Ligeti és Bartók művei is megszólalnak, úgyhogy hosszan értekezünk magyar zeneszerzőkről. A Jonny Greenwood személyét (és a Radioheadet) övező kultuszt remekül jelzi, hogy pár napja egy orosz rádióinterjú után két perc alatt terjedt el a neten: kész az együttes új albuma, hamarosan indul a turné. Mire Greenwood Budapestre ért, állt a bál: a sajtó lerohanta az együttest, Thom Yorke énekes nyilvánosan korholta őt a Twitteren.

„Pedig csak félrefordították, amit mondtam. Valószínűleg túl hosszú és bonyolult mondatokat használtam. Esetleg unatkozott a tolmács” – mosolyog a halk szavú sztár, aki azóta tisztázta a helyzetet: az album készül, turné később. Ha néha kellemetlen is a hisztéria, ő megérti a rajongás természetét. Csak az ő hőseit a hangversenytermekben kell keresnünk. „Amikor egy koncertje után kezet foghattam Pendereckivel, olyan voltam, mint valami holdkóros rajongó fiú.”

 

Greenwood azóta nem csupán megismerkedett ikonjával, de közös albumot is készített vele. Penderecki szerint egyébként Greenwood kifejezetten normális egy rocksztárhoz képest. Már amennyire normális, hogy valaki vagy egy tucat hangszeren játszik. „Ez azért kissé becsapós. Ha csak öt percem van, könnyedén meggyőzök bárkit, hogy remekül játszom az adott hangszeren. Ám minél több időm van, annál szembetűnőbbek a hiányosságaim. Kicsit olyan, mintha blöffölnék, de zeneszerzőként hasznos, hogy ismerem a hangszerekben rejlő lehetőségeket.”

Greenwood csellót vinne a lakatlan szigetre
Greenwood csellót vinne a lakatlan szigetre
Teknős Miklós

Kíváncsisága kiapadhatatlan. „Ha egy hónapot kellene magányosan töltenem egy lakatlan szigeten, egy olyan hangszert vinnék magammal, amin még egyáltalán nem tudok játszani. Valószínűleg egy csellót.” Budapesten a London Contemporary Orchestra szólistáival játszott filmzenét és klasszikusokat szombat este a Müpában. „Jobban szeretem, ha a teremben nincsenek székek, és az emberek szabadon mozoghatnak" – mondja.

"Imádok régi gyárépületekben fellépni, csak ezek általában olyan rosszul szólnak, hogy visszasírom a koncerttermeket.” A Radiohead-turnék szabad perceiben filmzenéket szerez vagy Penderecki-darabokat értelmez újra. „Gyerekként ugyanolyan titokzatosnak, elérhetetlennek tűnt a komolyzene, mint a kortárs pop és fordítva. Talán ebből fakad, hogy ma sem rangsorolom a különféle stílusokat. Amikor először hallottam a francia zeneszerzőt, Messiaent, csak arra bírtam gondolni, hogy miként képes erre valaki? Hogy tudja megcsinálni? De a jamaicai dub is olyan volt, mintha a Holdról szólt volna hozzám.”

Greenwood nemrég az indiai Rádzsasztánban koncertezett Shye Ben-Tzur izraeli zeneszerzővel és tradicionális szúfi muzsikát játszó zenészekkel. „A szúfizmus, ami az iszlám egy misztikus ága, nagyon különleges, érzéki, szeretetközpontú vallás. Ez kifejezetten érdekes, mert nem ez az első asszociációnk, ha az iszlámra gondolunk.” Az indiai kalandról barátja, a Vérző olajat is rendező Paul Thomas Anderson készített filmet. A Junun című alkotást nemrég mutatták be a New York-i filmfesztiválon.

A háromgyermekes Greenwood tyúkokat tart. Vegetáriánus, de a tojást szereti. Szereti a természetet, arra is egy növényes hasonlattal válaszol, hogy milyen érzés először hallani az általa komponált darabokat. „Zenét szerezni olyan, mintha egy különleges virágot nevelnék. Hosszú hónapokig locsolom, gondozom, álmodozom arról, milyen lesz a virága. Aztán eljön a nap, hogy először hallom a művem teljes szépségében – kinyílik a virág, és alig néhány perc alatt el is hervad. Néhány percnyi gyönyörűség, de mennyi munka!”

Névjegy

Jonny Greenwood 1971-ben született Oxfordban. A háromszoros Grammy-díjas Radiohead együttes gitárosaként, billentyűseként és dalszerzőjeként lett világhírű. Több mint egy évtizede komolyzenét is szerez: 2012-ben közös lemeze jelent meg Krzysztof Penderecki lengyel zeneszerzővel.

Nevéhez fűződik többek között a Vérző olaj, a Beszélnünk kell Kevinről és Norvég erdő című filmek zenéje. A Rolling Stone magazin a 48. helyre rangsorolta minden idők legjobb gitárosainak listáján.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.